باید دو واژه صنعت‌ گردی و معدن‌ گردی به ادبیات مردم اضافه شود

وزیر صمت در آئین بهره برداری از خط شماره ۳ کارخانه تولید کنستانتره شرکت گهر زمین سیرجان گفت: مردم خیلی از وضعیت گستردگی و عمق صنعت و معدن کشور مطلع نیستند و یکی از این راههای ارتباطی، نهادینه کردن واژه گردشگری صنعتی و معدنی است که جذابیت ویژه ای دارد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر فاطمی امین در آئین بهره برداری از این طرح، با اشاره به اینکه  ۵۰۰ میلیون تن ظرفیت استخراج مواد معدنی در کشور وجود دارد، گفت: در کشور ۱۰ هزار معدن داریم که از این میان، ۲۸ درصد ظرفیت معادن غیرفعال است, که عمده این معادن غیرفعال، مصالح و سنگ های ساختمانی است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته در خام فروشی فقط ۴.۵ میلیون تن صادرات داشتیم، اما گرفتار نیمه خام فروشی هستیم؛ افزود: بیش از ۷ میلیون تن فولاد نیمه خام از کشور صادر کردیم، در حالی که شرکت هایی داریم که ورق فلزی وارد می کنند، پس زنجیره تولید در کشور ناقص است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اولویت ما تکمیل زنجیره های تامین و توزیع مناسب در مناطق جغرافیایی و متناسب ارزش افزوده است، اظهار داشت: در تکمیل زنجیره تولید فولاد نقص داریم و بیکاری، مهاجرت، آلودگی و انباشتگی نیز وجود دارد و سودهای زنجیره معادن نیز بالا و پایین است.

دکتر فاطمی امین، تصریح کرد: در حوزه معدن و صنایع معدنی از نیروی توانمندی برخورداریم و خوشبختانه قدرت مالی این شرکت ها بسیار افزایش پیدا کرده و از مسیر فرصت بلوغ صنعت و توانمندی مالی باید مسائل و مشکلات را رفع کنیم.

وی با بیان اینکه شرکت های بزرگ علاوه بر طرح های توسعه خود به توسعه صنعت در سایر مناطق هم توجه داشته باشند، دانش بنیان کردن شرکت ها هم اولویت ما است و شرکت ها باید پس از بزرگ شدن، سایر رشته فعالیت ها را به حرکت درآورند و دانش بنیانی با ایجاد تقاضاهای بزرگ در شرکت های بزرگ اتفاق می افتد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: شرکت هایی در کشور ۷۰ هزار میلیارد تومان در سال سود خالص دارند، لذا یک شرکت ما سود خالصی بیش از بودجه عمرانی کل کشور دارد.

دکتر فاطمی امین در تشریح قانون ۱۵ درصد معادن، یادآور شد: قانون معادن الزام کرده که ۱۵ درصد از مالیات درآمد در منطقه معدنی سپرده و هزینه شود و ۶۵ درصد وزارت صمت نیز به زیرساخت های صنعتی و معدنی بیاید، لذا ما قانون بازگشت ۱۵ درصد را در دولت مطرح کردیم و دولت برای نخستین بار آن را در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس فرستاد که مصوب شد این ۱۵ درصد قانونا نمی تواند در جای دیگری هزینه شود.

باید دو واژه صنعت‌ گردی و معدن‌ گردی به ادبیات مردم اضافه شود

وی این قانون را خبر بسیار خوبی برای مردم سیرجان عنوان کرد و گفت: بر اساس این قانون؛ ۱۵ درصد از درآمد استخراج معادن به نام حقوق دولتی باید به دولت تخصیص داده شود و ۱۵ درصد از این مبلغی که دولت به‌عنوان حقوق دولتی دریافت می‌ کند نیز باید در همان منطقه برای رفع مشکلات و ایجاد زیرساخت‌ ها، هزینه شود.

وزیر صمت ادامه داد: مردم خیلی از وضعیت گستردگی و عمق صنعت و معدن کشور مطلع نیستند و یکی از این راههای ارتباطی گردشگری صنعتی و معدنی است که جذابیت ویژه ای دارد، باید ۲ واژه صنعت‌گردی و معدن‌گردی را به ادبیات مردم اضافه کنیم.

دکتر فاطمی امین؛ ادامه داد: این کار را طی چند ماه گذشته با مجتمع مس رفسنجان آغاز کردیم که حالت آزمایشی دارد و امیدواریم این کار در شرکت های گهر زمین و گل گهر هم ادامه یابد.

وی، اولویت وزارت صمت را تکمیل زنجیره های تامین و توزیع مناسب جغرافیایی و ارزش افزوده دانست و گفت: معدن و صنایع معدنی به بلوغ بسیار خوبی رسیده است و از این فرصت بلوغ صنعت و توانمندی مالی، باید مسائل و مشکلات کشور را حل کنیم.

شایان ذکر است؛ یکی دیگر از برنامه های سفر وزیر صمت به شهرستان سیرجان,  رونمایی از تراک ۶۰ تنی بومی سازی شده توسط شرکت صنعتی و معدنی گل گهر بود.

قیمت این تراک که به صورت صد در صد توسط متخصصان داخلی و با بودجه شرکت گل گهر ساخته شده است، در بازارهای بین‌ المللی ۶۰۰ هزار یورو است، که با توجه به هزینه ساخت ۲۰۰ هزار یورویی آن، کاهش ارزبری قابل توجهی برای کشور داشته و از سویی قابلیت رقابت با محصول مشابه خارجی و صادرات آن نیز وجود خواهد داشت.

همچنین؛ با بهره برداری از خط ۳ تولید کنسانتره شرکت گهر زمین سیرجان که با اعتبار ۶۰ میلیون یورویی افتتاح شد، برای ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۵۰۰ نفر غیرمستقیم فرصت شغلی ایجاد شده است.

باید دو واژه صنعت‌ گردی و معدن‌ گردی به ادبیات مردم اضافه شود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha