آماده باش دامپزشکی استان کرمان جهت ایام تاسوعا و عاشورا

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان از استقرار ۷۴ تیم ثابت و سیار کارشناسان دامپزشکی جهت نظارت بر ذبح دام و سلامت گوشت قربانی در ایام تاسوعا و عاشورا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر حسین رشیدی گفت: با عنایت به ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و با توجه به روند مجدد گسترش بیماری کووید ۱۹ در سطح کشور و همچنین با توجه به دسـتورات بهداشتی سـتاد ملی مبارزه با بیماری کرونا و دستورالعمل‌ های مربوط به برگزاری مراسم عزاداری ایام سوگواری شهادت حضرت ابا عبدااله الحسین (ع)، اداره کل دامپزشکی استان به منظور حفظ سلامت گوشت دام‌ های قربانی و به تبع آن سلامت مصرف کنندگان و تامین بهداشت عمومی اقدام به اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی ویژه این ایام می‌ کند.

وی در ادامه، افزود: این اداره کل با هماهنگی با کلیه دستگاه‌ های مربوطه از جمله فرمانداری، شهرداری، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ های استان، ناظرین شرعی، ائمه جمعه و جماعات، اعضاء جلسه بهداشت و مرکز بهداشت شهرستان، کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره)، بهزیستی، هیات امناء و متولیان بقاع متبرکه و ... اقدامات لازم در این ایام را به بهترین نحوه ممکن و فراگیرتر از سال‌ های گذشته اجرایی خواهد کرد.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان با بیان اینکه تیم‌ های ثابت و سیار بهداشتی دامپزشکی به این منظور ساماندهی شده است، تصریح کرد: ۷۴ تیم ثابت و سیار نظارتی بهداشتی در این ایام در استان حضور دارند و تعداد پرسنل عملیاتی ۳۰ نفر دکتر دامپزشک، ۵۶ نفر بازرسین بهداشتی به همراه ۱۷ نفر از ناظرین شرعی هستند.

رشیدی بیان کرد: اولویت کشتار دام‌ های قربانی در محل کشتارگاه‌ های دام است و کشتارگاه‌ های دام استان برای پذیرش دام‌ های قربانی و نیز پیش بینی خودرو سردخانه دار برای حمل لاشه‌ دام‌ های قربانی آمادگی لازم را دارد.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان عنوان کرد: خدمات رایگان در ۱۵ کشتارگاه دام استان انجام می‌ شود و کارکنان فنی دامپزشکی اعم از دامپزشکان، کارشناسان، کاردان‌ ها و تکنیسین‌ های دامپزشکی و بهداشت گوشت به همراه ناظرین شرعی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی از ساعت ۷ الی ۱۴ در قالب تیم‌ های ثابت و سیار در سراسر استان فعالیت می‌کنند.

دکتر رشیدی گفت: کارکنان مزبور به وسایل لازم برای بازرسی بهداشتی گوشت مجهز هستند و در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، تیم‌ های نظارت بهداشتی دامپزشکی به صورت سیار در سطح شهرستان‌ های استان حضور داشته و در صوزت لزوم اقدام به بازرسی لاشه‌های قربانی می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: تیم‌ های سیار در سطح شهرستان‌ های استان، علاوه بر نظارت و ارائه خدمات بهداشتی بر لاشه‌ های کشتاری به هدایت افراد غیر مطلع(افرادی که به عرضه و کشتار دام زنده در سطح شهر کرده اند) به کشتارگاه‌ های دام نیز خواهند پرداخت.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان بر لزوم آگاهی شهروندان از خطر بیماری‌ های مشترک دام و انسان بخصوص(تب کریمه کنگو، بروسلوز، کیست هیداتید و ... ) تاکید کرده و افزود: رعایت نکات بهداشتی در هنگام ذبح بسیار حائز اهمیت است و افراد در صورت رعایت نکردن موارد بهداشتی در هنگام ذبح ممکن است به بیماری خطرناک تب کریمه کنگو مبتلا شوند به همین دلیل قصابان در هنگام ذبح دام از وسایل ایمنی مانند دستکش، عینک، چکمه، روپوش و ... استفاده نمایند.

دکتر رشیدی به شهروندان توصیه نمود؛ که جهت ممانعت از احتمال ابتلای شهروندان به تب کریمه کنگو، اگر مجبور به کشتار دام در منازل گردیدند گوشت دام تازه کشتار شده در خانه را حداقل به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگه داری و سپس مصرف کنند.

وی ابراز داشت: اخذ مجوز گواهی حمل دامپزشکی برای حمل و نقل دام از یک شهرستان به شهرستان دیگر و در داخل هر شهرستان الزامی می باشد، بنابراین حمل و نقل دام جهت شرکت در مراسم این ایام( تعزیه و ... ) با اخذ مجوز بهداشتی_ قرنطینه ای دامپزشکی امکان پذیر می باشد.

این مقام مسئول در خاتمه با اعلام شماره تلفن ۱۵۱۲ و شماره پیامک ۳۰۰۰۲۳۱۵۱۲ در سطح استان کرمان، از شهروندان محترم تقاضا نمود در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی در حوزه دامپزشکی مراتب را سریعاً گزارش نمایند تا با متخلفین برابر ضوابط، برخورد قانونی صورت پذیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha