هشدار دامپزشکی استان کرمان به دامداران در پی افت دما

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان با توجه به شروع فصل سرما و به منظور محافظت دام ها توصیه هایی به دامداران ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر رشیدی گفت: آب سرد و یخ زده از مهمترین عوامل بروز برخی بیماری ها در فصل سرما می باشد، لذا توصیه می گردد؛ دامداران نسبت به عایق بندی منبع ذخیره آب اقدام نموده و حتی المقدور آبشخورها را در اواخر شب تخلیه و آب گرم در اختیار حیوانات قرار دهند.

وی افزود: حیواناتی که در آن‌ ها هر نوع علائم بالینی از قبیل سرفه، عطسه و ... دیده می‌ شود، باید حتما از سایر حیوانات جدا نگه داشته شوند تا باعث گسترش بیماری در سایر دام‌ ها نگردند.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان، با اعلام اینکه بهبود شرایط تهویه در اماکن دامی در فصل سرما دارای اهمیت فراوانی می باشد، ادامه داد: تهویه مناسب جهت جایگاه نگهداری دام در شب که بدلیل سرما درب و پنجره بسته می شود، باید در نظر گرفته شود.

دکتر رشیدی تصریح کرد: بدیهی است تراکم دام، بسته بودن فضای نگهداری دام ها در شب، عدم جمع آوری کود و فضولات و خیس بودن بستر سبب تولید گازهای سمی مثل آمونیاک و آسیب به سیستم تنفسی دام و درگیری ریه های دام می گردد.

وی در ادامه گفت: تخلیه کود و فضولات دامی از جایگاه نگهداری دام ها و اطمینان از خشک بودن بستر اهمیت بالایی در کاهش بروز بیماری دارد.

این مقام مسئول عنوان کرد: استفاده از علوفه پر انرژی مناسب مانند کنسانتره یا غلات مانند جو و ذرت جهت تامین نیاز انرژی دام در هنگام سرما توصیه می گردد.

دکتر رشیدی بیان کرد: ایجاد پناهگاه و آغل هایی جهت دام های کم سن و ضعیف در مراتع جهت جلوگیری از صدمه زدن سوز سرما به دام ها توصیه می شود.

وی با اعلام اهمیت نقش مکمل ها جهت پیشگیری از بیماری ها، ابراز داشت: مکمل های ویتامینه و مواد معدنی را می توان در هنگام تغذیه دام ها بصورت دستی به علوفه اضافه کرد؛ خصوصا در مناطقی که فقر مراتع دیده می شود و مراتع از نظر مواد معدنی، مواد ویتامینه و ... ضعیف هستند.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان، اذعان داشت: با توجه به حساس بودن حیواناتی نظیر اسب به نوسانات درجه حرارت محیط، به کلیه باشگاه‌ های سوارکاری و دارندگان انواع اسب توصیه می‌ شود؛ که تمهیدات لازم جهت یکنواختی درجه حرارت محیط را فراهم نموده و حتی المقدور اسب‌ ها را با پوشش مخصوص نگهداری نمایند، ضمن اینکه لازم است در ساعات گرمتر روز دامداران، دام‌ ها را از اصطبل خارج نموده و برای مدتی درب‌ های اصطبل را باز نگه دارند.

دکتر حسین رشیدی خاطرنشان کرد: دامداران می توانند جهت پیشگیری از ابتلا دام های خود به بیماری های شایع در فصل سرما و دریافت مشاوره، به شبکه های دامپزشکی شهرستان ها و کارشناسان مربوط مراجعه نمایند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha