انجام بیش از ۶۰ هزار آزمایش تخصصی در آزمایشگاه های دامپزشکی کرمان

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان عنوان کرد: از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از ۶۰ هزار مورد آزمایش تخصصی تشخیصی، در آزمایشگاه های دامپزشکی استان انجام شده ست.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر حسین رشیدی با اشاره به لزوم تشخیص قطعی انواع بیماری‌ های دامی و بیماری های مشترک بین انسان و دام و بررسی کیفیت فرآورده‌ های خام دامی با انجام آزمون های مختلف آزمایشگاهی، گفت: در راستای ایفای نقش نظارتی و حاکمیتی سازمان دامپزشکی کشور در جهت تشخیص انواع بیماریهای دام، طیور، آبزیان، عوامل میکروبی آلوده کننده مواد غذائی و نظارت بر بهداشت عمومی و باقیمانده های داروئی در مواد غذائی مورد مصرف شهروندان، ۶۰ هزار مورد آزمایش مختلف تخصصی تشخیصی طی هفت ماهه سالجاری توسط کارشناسان دامپزشکی استان کرمان صورت پذیرفته است.

وی افزود: این آززمایش های تخصصی در آزمایشگاه های مجموعه دولتی(آزمایشگاه مرجع و منطقه ای این اداره کل و آزمایشگاه های شبکه های دامپزشکی شهرستان ها) به همراه مراکز آزمایشگاهی بخش غیر دولتی شامل سه آزمایشگاه در شهرستان کرمان، دو آزمایشگاه در شهرستان سیرجان و یک آزمایشگاه در شهرستان رفسنجان صورت گرفته است.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان اظهار داشت: این آزمایشات با هدف تشخیص و درمان انواع بیماری‌ های دام و طیور، بیماری های مشترک بین انسان و حیوان و همچنین کنترل کیفیت فرآورده‌ های خام دامی تولیدی به منظور تامین سلامت و امنیت غذایی شهروندان و حفظ ذخایر و سرمایه‌ های دامی صورت گرفته است.

دکتر رشیدی تصریح کرد: بیشترین تعداد آزمایش در این مدت در بخش سرولوژی طیور با ۱۶ هزار و ۲۱۷ مورد، سرولوژی دام با ۳۵ هزار و ۹۶۹ مورد و کنترل کیفیت فرآورده های خام دامی با دو هزار و ۶۴۵ مورد بوده است.

وی به فعالیت های آزمایشگاه های دامپزشکی استان اشاره نمود و گفت: این آزمایشگاه ها دارای بخش های گوناکون از جمله آزمایشگاه سرولوژی دام و طیور، انگل‌شناسی، کنترل کیفی(آنالیز شیمی و کشت میکروبی مواد غذایی) ، میکروبیولوژی، سم شناسی، PCR و باقیمانده داروئی می باشند.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان، ابراز داشت: با نظارت این اداره کل بر فعالیت شش مرکز آزمایشگاهی بخش غیر دولتی سبب حمایت و تقویت بخش خصوصی و افزایش سرعت ارائه خدمت به شهروندان(رعایت حقوق ارباب رجوع) شده ایم.

دکتر حسین رشیدی خاطرنشان کرد: وجود آزمایشگاه تخصصی سبب می شود تا دامپزشکی در چرخه عرضه و توزیع سالم وفق مقررات سازمان دامپزشکی نقش اساسی و سلامت محور خود را به خوبی ایفا نماید.

وی اعلام کرد: آزمایشگاه مرجع و منطقه ای این اداره کل یکی از بخش های بسیار توانمند اداره کل دامپزشکی استان می باشد، که با بهره گیری از کادری مجرب و متخصص و با دارا بودن بخش های گوناگون، به ارائه خدمات تشخیصی مورد نیاز در سطح استان می پردازد و نقش بسیار مهمی در ردیابی و تشخیص بیماری های دام، طیور و آبزیان و عوامل مخاطره آمیز در فرآورده های خام دامی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha