هشدار نسبت به شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان کرمان

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان نسبت به احتمال بروز و شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان هشدار داد و بر تشدید اقدامات پیشگیرانه برای کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر حسین رشیدی، گفت: رعایت حداکثری شرایط بهداشتی و قرنطینه ای با توجه به فصل زمستان و مهاجرت پرندگان وحشی جهت کنترل و پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ضروری است.

وی افزود: از جمله این تدابیر رعایت اصول امنیت زیستی و قرنطینه ای است؛ که خطرات شیوع و انتشار بیماری را کاهش می دهد و موثرترین راه در پیشگیری از بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مرغداری ها می باشد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان تصریح کرد: سه محور اساسی در کنترل و پیشگیری از بروز بیماری های طیور مورد نظر می باشد، که شامل: رعایت نکات بهداشتی و قرنطینه ای در خصوص کنترل عبور و مرور به محل پرورش طیور، اجرای قوانین بهداشتی توسط کارگران و پرورش دهندگان واحدهای پرورش طیور و حفظ بهداشت اماکن پرورش طیور و محوطه ی مرتبط با آن می باشد.

دکتر رشیدی با تاکید بر آموزش بطور مستمر به کارگران و پروش دهندگان طیور، افزود: لازم است آموزش‌های اصول امنیت زیستی و رعایت نکات بهداشتی به کارگران و پروش دهندگان طیور صورت پذیرد.

وی، از برخورد این اداره کل با موارد زنده فروشی پرندگان در شهرستان ها خبر داد و اعلام کرد: در صورت خرید پرندگان زینتی از مراکز مورد تائید سازمان دامپزشکی کشور، لازم است این پرندگان حداقل بمدت دو هفته در محل جداگانه نگهداری شوند و در صورت احراز سلامتی، انتقال یابند.

این مقام مسئول از شهروندان درخواست نمود: که فقط محصولات طیور مورد تائید سازمان دامپزشکی کشور را خریداری نمایند و از خرید گوشت مرغ، تخم مرغ بدون هویت و یا فاقد مجوز از سازمان دامپزشکی خودداری کنند.

دکتر حسین رشیدی خاطرنشان کرد: مرغداران باید هرگونه بیماری و تلفات در واحدهای پرورشی را سریعا به مقامات رسمی دامپزشکی گزارش دهند که سامانه پیام کوتاه ۳۰۰۰۲۳۱۵۱۲ آماده دریافت گزارش‌ های مرغداران و تمامی دامپزشکان شاغل در این واحدها می باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha