اجرای طرح ملی ایمن سازی طیور علیه بیماری نیوکاسل در استان کرمان

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان، از اجرای مرحله ششم طرح ملی مایه کوبی طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در سطح روستاهای استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر حسین رشیدی، گفت: هدف از اجرای طرح ملی واکسیناسیون طیور روستایی، کمک به اقتصاد خانوار روستایی، جلوگیری از تلفات طیور خانگی و جلوگیری از انتشار و انتقال این بیماری از طیور خانگی به طیور صنعتی و در پی آن کاهش خسارات اقتصادی ناشی از این بیماری است.

وی افزود: این طرح از اواخر تیر ماه سال جاری به صورت رایگان در روستاهای شانزده شهرستان استان کرمان آغاز و تا اواخر شهریور ماه ادامه دارد و در راستای تحقق شعار سال تحت عنوان " تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین" در مدت اجرای این طرح بیش یک میلیون قطعه طیور تحت پوشش عملیات ایمن سازی قرار خواهند گرفت.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان، با اشاره به اینکه واکسیناسیون نیوکاسل طیور به صورت آشامیدنی و با واکسن زنده مقاوم به حرارت صورت می پذیرد، بیان کرد: در زمان وقوع به دلیل سرعت بالای انتشار بیماری در جمعیت طیور صنعتی و بومی نمی‌ توان درمان خاصی انجام داد و برای پیشگیری از این بیماری باید تمام طیور واکسینه شوند و از آنجا که پرندگان بومی و روستایی از ناقلین مهم ویروس نیوکاسل می باشند، بنابراین با انجام واکسیناسیون طیور در سطح شهرستان ها، گام موثری در راستای انتشار بیماری برداشته می شود.

دکتر رشیدی با بیان اینکه بیماری نیوکاسل دستگاه تنفسی، گوارشی و عصبی طیور را درگیر می‌ کند، اعلام کرد: لاشه کشتاری، ترشحات و مخاط چشم طیور آلوده، منشاء اصلی انتقال ویروس می باشند.

وی با بیان اینکه روستاهایی که حداقل دو ماه از واکسیناسیون قبلی علیه بیماری نیوکاسل آنها گذشته است، در اولویت واکسیناسیون قرار دارند، تصریح کرد: در اجرای این طرح از تمام توان فنی، تخصصی، نظارتی و پشتیبانی اداره کل دامپزشکی استان استفاده خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha