وجود ۲۸ کانون فرسایش بادی در استان کرمان

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از وجود ۲۸ کانون بحرانی حساس به فرسایش بادی در ۱۳ شهرستان استان کرمان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر عباسعلی نوبخت در نشست قرارگاه صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی استان کرمان افزود: اجرای طرح کاداستر بیش از ۹۷ درصد از ۱۳۷ میلیون هکتار عرصه منابع طبیعی که در حوزه کاری مراتع و آبخیزداری کشور هستند، به اتمام رسیده است.

وی با بیان اینکه برنامه بیابان‌ زدایی در دستور کار دولت قرار دارد تا امنیت زیستی کشور در کنار امنیت غذایی حفظ شود، گفت: افزایش پوشش گیاهی کشور جزء برنامه‌ های جدی این سازمان است و در این راستا از ظرفیت دهیاری‌ ها و شهرداری‌ ها نیز استفاده خواهد شد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، تصریح کرد: حدود ۳۲ میلیون هکتار عرصه بیابانی در کشور وجود دارد که ۲۰ درصد از این مقدار حدود ۶.۳ هکتار از عرصه های بیابانی کشور در شمال این استان است.

نوبخت؛ بیان کرد: حدود ۴.۵ میلیون هکتار از مجموع بیابان‌ های استان کرمان عرصه‌ های حساس به فرسایش بادی هستند، که فقر پوشش گیاهی در این مناطق به حدی است که با اندک وزش باد ذرات خاک در قالب گرد و خاک و یا طوفان‌ های شن به حرکت در می‌آید.

وی با اشاره به اینکه ۲۸ کانون بحرانی حساس به فرسایش بادی در ۱۳ شهرستان این استان وجود دارد که مساحتی حدود ۱.۲ میلیون هکتار را در بر می گیرد، خاطرنشان کرد: تمرکز فعالیت های منابع طبیعی شمال استان کرمان بر مهار کانون های بحرانی حساس به فرسایش بادی است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، گفت: اجرای عملیات در راستای بیابان زدایی نقش موثر و مهمی در امنیت زیستی ساکنان مناطق بیابانی ایفا می کند و این عامل نقش مهمی در استمرار تولید و عدم مهاجرت افراد از مناطق بیابانی به سایر مناطق دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha