بازارسازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان با تکیه به فرهنگ غنی استان محقق می‌شود

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از فرصت‌های ویژه فرهنگی و فناوری‌های نرم استان خراسان و ضرورت استفاده از این ظرفیت‌ها برای توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان گفت.

به گزارش گروه علمی و فناوری خبرگزاری سلامت به نقل از معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، روح الله دهقانی فیروز آبادی سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در قرارگاه اقتصاد دانش بنیان استان خراسان رضوی، با بیان این‌که توسعه بازار شرکتهای دانش بنیان مستلزم بهره مندی از ظرفیت‌های بومی و اقدام همه جانبه در قامت فعالیت قرارگاهی است، ادامه داد: تعریف از کار قرارگاهی توسط مقام معظم رهبری بیان شده است و ایشان اقدام روش‌مند و تعریف شده برای انجام کار در جمهوری اسلامی را فعالیت قرارگاهی می‌دانند. رهبر فرزانه انقلاب به درستی در بیاناتشان بر فرهنگ کار قرارگاهی سخن گفته‌اند و بر آن تاکید کرده‌اند.

وی با بیان اینکه قرارگاه به عنوان یک ساختار کوچک و چابک و هماهنگ زمان زمینه ساز تحول باشد عنوان کرد: نخستین اصل و اولویت این است که همه بخش‌ها همچون بردارهایی، هم‌سو و هماهنگ با فرماندهی قرارگاه به صورت هماهنگ و هم افزار در یک راستا گام بردارند. در راستای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان نیز لازم است همه بخش‌ها با کار قرارگاهی در این مسیر اقدام کنند.

دهقانی فیروزآبادی با بیان این‌که استان خراسان رضوی دارای چند فرصت خاص و استثنایی است که مهم‌ترین این فرصت‌ها میزبانی از بارگاه امام رضا علیه السلام است، ادامه داد: محصولات بومی، برخورداری‌های تاریخی، دینی، فرهنگی، صنایع نرم و خلاق باید به یاری اقتصاد دانش‌بنیان بیاید و لازم است تا سازوکاری دقیق برای کاربست این ظرفیت‌ها در بازارسازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان تمهید شود.

این استان از ظرفیت های خارق‌العاده‌ی چون نیروی انسانی دانش آموخته، مرزهای مشترک گسترده با سایر کشورها، پتانسیل کشاورزی، صنعت و معدن برخوردار است که با یک سازوکار و کاربست فرهنگ ساز می‌تواند زمینه‌ساز رونق اقتصاد دانش بنیان استان خراسان رضوی شود.

وی افزود: همانطور که بسیاری از علاقه مندان حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام مشتاق هستند در جوار بارگاه ایشان و در شهر مشهد منزلی داشته باشند، شرکت های دانش بنیان و همچنین صاحبان صنعت نیز مشتاق هستند که کارخانجات و شرکت های خود را راه اندازی کنند و لیل این امر، مزیت‌های بومی خراسان رضوی است که باید روی شناساندن آن‌ها کار جدی فرهنگی صورت بگیرد.

ترویج فرهنگ وقف دانش‌بنیان

دهقانی فیروزآبادی، با اشاره به نقش تولیت آستان قدس رضوی در ترویج فرهنگ وقف دانش‌بنیان و ضرورت فرهنگ‌سازی حمایت خیرین از زیست بوم فناوری و نوآوری گفت: آستان قدس رضوی می‌باید با سهم عمده‌تری از ظرفیت‌های مادی و معنوی خود در مسیر توسعه اقتصاد دانش بنیان قدم بگذارد و الگویی برای حضور خیرین در عرصه فناوری و نوآوری شود، اگر حمایت از یک شرکت دانش بنیان نهادینه شود و کمک به یک فعال دانش بنیان به مثابه حمایت از گسترش رزق و درآمد حلال، به الگویی برای جامعه تبدیل شود، شاهد رونقی جدی در اقتصاد دانش بنیان خواهیم بود.

وی تاکید کرد: صرف تخصیص بودجه و فضا، رونق اقتصاد دانش بنیان را محقق نمی‌کند و ابتدا می‌باید بازار و تقاضا ایجاد شود سپس زمینه‌ها برای هدایت و حمایت از توانمندیها برای تامین این بازار فراهم شود.

سرپرست معاونت علمی و فناوری افزود: اگر فضا و محیط مساعد را با یک بازار واقعی برای جوانان و مردم ایجاد کنیم، آنان به خوبی می دانند در چه مسیری گام بردارند و چه اقدامی صورت بدهند؛ لازم است اماکن نوآورانه در متن نیازهای جامعه و دل شهرها تاسیس شود تا نوآوری‌ها با بازار و نیاز جامعه ارتباطی واقعی داشته باشد.

بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور پارک استان خراسان رضوی

سرپرست معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری در سفر خود به استان خراسان رضوی، با حضور در پارک علم و فناوری این استان، از توانمندی شرکت های دانش بنیان صنعتی مستقر در این پارک بازدید کرد و با فعالان فناور این شرکت‌ها گفت‌وگو کرد.

فناوران شرکت‌های دانش‌بنیان پرتوصنعت پاژ تولیدکننده تجهیزات دوار صنعتی، نیروگاهی آهار شرق سازنده کنترل توربین بخار و بویلرهای صنعتی، احیا درمان پیشرفته طراح و تولیدکننده تجهیزات حوزه سلامت و درمان و پیمان خطوط شرق سازنده پایانه‌های راه دور، دستاوردها و توانمندی‌هایشان را به سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معرفی کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha