دولت باید با همه امکانات در خدمت نخبگان باشد

رئیس جمهور با تاکید بر استقلال بنیاد ملی نخبگان گفت: دولت باید با همه امکانات در خدمت نخبگان و دانشگاه باشد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز سه شنبه در دوازدهمین همایش بنیاد ملی نخبگان که در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است، اظهار کرد: بنیاد ملی نخبگان باید به طور مستقیم زیر نظر دولت باشد تا به همه دستگاه‌ها خدمات ارایه دهد.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: دولت با همه امکانات باید در خدمت نخبگان و دانشگاه باشد.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه دولت نسبت به استفاده از دانش و تجربه دیگران در تمام عالم و همه مراکز علمی عالم آمادگی دارد، خاطر نشان کرد: ما نسبت به استفاده از علم و دانش مرزی نداریم.

رئیس جمهور توجه به بخش فناوری‌ها در حوزه فعالیت‌های علمی را ضروری دانست و ادامه داد: در حوزه علمی یا فن‌آوری باید اقدامی شود تا بتوان با همه دستگاه‌ها کار کنند ضمن احترام به همه دستگاه‌ها و جایگاهشان، معتقد هستیم که این کار باید ویژه دنبال شود تا اثر بخش باشد.

رئیس جمهور گفت: نخبه می‌خواهد مستقل بیاندیشد وخلاقیت داشته باشد و نیاز مردم خود را رفع کند و وابسته به ثروت و قدرت نیست. نخبه باید از تمامی جهات مورد حمایت قرار گیرد و این وظیفه مسئولان است.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه هیچ مسئول و دستگاهی حق ندارد محصول و کالاهای تولید شده داخل را که با استاندارهای داخلی قابل قبول است، از خارج وارد کشور کند، گفت: این کار جفا به تولید کشور است که کالایی از استاندارد داخلی برخوردار باشد اما از بیرون وارد شود. این جفا به تولید، اشتغال و صنعت کشور است و اگر دستگاهی چنین کند، تخلف محسوب می‌شود.

رئیس جمهور گفت: ما نمی‌خواهیم کشور با توصیه اداره شود ما بخش اجرایی هستیم و دیگر دستگاه‌ها توصیه، سیاستگذاری و رهنمود می‌دهند و ما باید هم در عرصه اجرا کنیم.

آیت الله رئیسی ادامه داد: از یک طرف کالایی با استاندارد تولید و از سوی دیگر کالای خارجی وارد می‌شود؛ امکان ندارد این کار ادامه یابد و دستگاه اجرایی باید جلوی این واردات را بگیرد و از تولید داخل حمایت کند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دانشگاه پیشرو باید نماد خلاقیت، نوآوری و علم افزایی باشد، اظهار کرد: این دانشگاه در کنار نظام، مسائل کشور خود را تعریف می‌کند و خود را موظف می‌داند با بهترین استادان مسائل کشور را بشناسد و در جهت رفع نیازهای کشور پیشتاز باشد و حل مساله کند.

آیت الله رئیسی حضور در جمع نخبگان را فرصتی برای استفاده از نظرها دیدگاه‌های این قشر دانست و تاکید کرد: امروز اراده جدی در دولت وجود دارد که دیدگاه نخبگان مورد توجه قرار گیرد و در عمل ما شاهد یک تحول باشیم. این نگاه تحولی و تحوگرایانه که در نبخگان بیشتر از دیگران وجود دارد زمینه خوبی است تا ایده دولت به انجام تحول در حوزه‌های علمی وبویژه درحوزه‌های عملکردی عملیاتی و اجرایی شود.

وی به مبتکر و ایده بنیاد ملی نخبگان که از سوی رهبر معظم انقلاب صورت گرفت اشاره کرد و گفت: به دنبال نظر ایشان این بنیاد شکل گرفت و گام‌هایی برای شناسایی و حمایت از نخبگان برداشته شد اما آنچه انجام گرفت و آنچه باید انجام می‌گرفت تفاوت دارد.

رئیس جمهور با قدردانی از زحماتی که تاکنون در ادوار گذشته برای بنیاد ملی نخبگان انجام شد، اظهار کرد: باید گام‌های نو و بلندی را در جهت شناسایی نخبگان برداشت.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح این پرسش که «نخبگی به چیست؟» افزود: حتماً استعدادهای برتر کار و تلاش و مضاعف خود را در معرض رفع نیازهای فراوان کشور قرار دادن می‌تواند از شاخص‌های نخبگی باشد. اولین شکر این نعمت اینکه است که دارنده این نعمت بداند مال خداست و همواره خود را مدیون این نعمت الهی بداند و باید توجه به نعمت و آفات نعمت هم داشت.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه در استفاده از دانش جهانی محدودیتی نداریم اما نسبت به نسخه‌پیچی دیگران محتاط عمل می‌کنیم، اظهار کرد: میان استفاده از تجربه دیگران و ارائه نسخه آنها فرق است؛ در استفاده از علم و دانش در عالم مرز نداریم اما در رابطه با نسخه‌ها باید بااحتیاط و دقت عمل کرد. اگر نسخه‌ای ارائه کردند باید کارشناسان و زبدگان ما با دقت بنگرند که آیا با زیست‌بوم ایرانی و نیازهای ما تناسب دارد یا خیر.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha