امام جمعه کرمان: مستکبران از دیدگاه قرآن سه ویژگی دارند

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان، در خطبه های نماز جمعه این هفته کرمان با اشاره به حوادث اخیر کشور که توسط عده ای از مستکبران و جنایت کاران اتفاق افتاد، گفت: مستکبران از دیدگاه سه زندگی دارند: اول اینکه، روشن ترین استدالال ها را نمی بینند، دوم، وقتی راه رشد را می بینند با آن مخالفت می کنند و سوم، اگر راه انحرافی و راه هوا پرست ها و خیانت به مردم را دیدند، از همان راه تبعیت می کنند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ حجت الاسلام حسن علیدادی سلیمانی در خطبه‌ های نماز جمعه این هفته شهر کرمان که در مصلای امام علی(ع) این شهر برگزار شد، با تسلیت حادثه حرم شاهچراغ(ع) و دعوت همگان به رعایت تقوای الهی، گفت: شهادت شهدای شاهچراغ که برای زیارت رفته بودند و نانجیب ها آنها را به شهادت رساند را تسلیت می گوییم، این بار جنایتکاران، جنایت دیگری خلق کردندکه شهادت زائران حرم شاهچراغ(ع) بود.

وی افزود: به همین مناسبت شهادت شهدای شاهچراغ و شهدایی که در روزهایی اخیر ترور شدند، بخصوص پاسداران حریم ولایت و امامت را تسلیت می گوییم و باید بگویم که یک جریان از قدیم در مقابل جریان حق صف آرایی کرده که در طول تاریخ مصدایق فراوان داشته است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان، تصریح کرد: خداوند به انسان قدرت انتخاب و اراده داده است و خداوند در قرآن برنامه جامعی برای انسان تدارک دیده است، که این برنامه کاملی است و اگر کسی پای این برنامه بایستد و بر اساس این برنامه عمل کند، آن وقت است که رضایت خداوند را جلب کرده است.

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی، با بیان اینکه؛ خداوند در قرآن کریم برنامه ای جامع در نظر گرفته و اگر کسی به آن برنامه عمل کند رضایت خدا را کسب خواهد کرد، ابراز داشت: سه اصل سرنوشت ساز در برنامه زندگی ما وجود دارد، یکی اصل عدالت بوده که آن جامع ترین ترین و وسیع ترین اصل است و در سه محور فردی، اجتماعی و نظام هستی تعریف می شود.

وی افزود: محور اصلی عدالت فردی است؛ بدین معنا که شخص باید تلاش کند عدالت را در درون خود تقویت کند و هر کجا باشد عدالت را در نظر بگیرد.

خطیب نماز جمعه کرمان؛ محور دوم عدالت را در اجتماع عنوان کرد و افزود: حاکمیت در اجتماع باید تلاش کنند عدالت اجتماعی تحقق پیدا کند، چرا که عدالت اصل گمشده زندگی اجتماعی انسان هاست، اگر عدالت اجتماعی پررنگ باشد ظلم کمرنگ است و اگر عدالت کمرنگ شود، ظلم پررنگ خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین علیدادی سلیمانی در مورد محور سوم، تاکید کرد: محور سوم عدالت در نظام هستی است و کل نظام هستی بر مبنا و محور عدالت استوار است و این عدالت افراد است، که عدالت اجتماعی را رقم می‌ زند و عدالت اجتماعی همسنج عدالت هستی است و عدالت اجتماعی نتیجه عدالت فردی است.

وی ادامه داد: عدالت به خصوص عدالت اجتماعی به صرف توصیه و گفتار و سخنرانی نیست و اسلام در زمینه عدالت تاکید دارد، که عدالت درجامعه عملی و اجرا شود، چون وقتی عملی شود ثمره آن را خواهیم دید، و اگر عملی نشود مشکلات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... را خواهیم دید، برای اینکه عدالت عملیاتی شود در صحنه‌ ها و منصب‌ ها اسلام از عدالت گفته است.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اینکه برخی از ماموریت‌ ها شرط آن عدالت است، گفت: اصل مهم این است که عدالت یک مکمل می‌خواهد و مکمل عدالت، احسان است و احسان به معنای ایثار و از خود گذشتگی است.

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی، گفت: بعضی مشکلات صرفا با عدالت حل نمی‌ شود؛ چرا که وقتی مشکلی در جامعه به وجود می‌ آید، عدالت همراه با احسان و فداکاری است و این فداکاری متناسب با نیاز جامعه باید به کار گرفته شود و اصل مهمی است که جامعه را به عدالت واقعی هدایت می‌ کند.

وی با تبریک مناسبت‌ های پیش رو و روز بسیج دانش آموزی، گفت: شهادت در فرهنگ ما یک ارزش است که برای ما احترام و جایگاه ویژه ای دارد. وی از شهادت مظلومانه شهدای حرم شاهچراغ و شهدایی که در روزهای اخیر که در گوشه و کنار کشور به خصوص پاسداران حریم ولایت و امامت مظلومانه ترور شدند، سخن گفت و این وقایع تلخ را به جامعه و امت اسلامی تسلیت گفت.

امام جمعه کرمان با اشاره به اینکه ظالمان و نانجیب‌ ها این بار جنایت دیگری را خلق کردند، افزود: دشمنان به غیر جنایت چگونه حرف از حقوق بشر می‌ زند. چرا مدعیان حقوق بشر و افرادی که حرف از حقوق بشر می‌زنند در قبال حمله تروریستی در شیراز سکوت کردند؟

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی اظهار کرد: آن‌ هایی که در روزهای اخیر کشور را به آشوب کشاندند، برای دفاع از خانمی که مرگش مشکوک بود، چرا الان از شهدای حرم شاهچراغ دفاع نمی‌ کنند، مگر آن‌ ها انسان نبودند؟ این‌ ها درمقابل استدلال روشن سکوت یا مخالفت می‌ کنند.این افراد با هر مظهر حق مخالفند و وقتی راه رشد را می‌ بینند با آن مخالفت می‌ کنند و حقوق بشر را از بین بردند.

وی گفت: استکبار در نگاه قرآنی سه خصوصیت دارد: یکی این است که روشن ترین استدلال ها را نمی بینند و در مقابل استدلال واضح سکوت می کنند و دیگر اینکه حق روشن را نمی بینند.

دومین ویژگی مستکبران این است که وقتی راه رشد را می بینند با آن مخالفت می کنند، به گفته امام علی(ع) اینها شیطان شریک شان است و خودشان شیطان بزرگ هستند و هر وقت راه انحرافی، هواپرستی و راه جنایت را دیدند، از همان راه تبعیت می‌ کنند و از راه حق دفاع نمی‌ کنند.

ویژگی سوم مستکبران این است که اگر راه انحرافی و راه هوا پرست ها و خیانت به مردم را دیدند، از همان راه تبعیت می کنند، اینها از راه حق دفاع نمی کنند و در راه آن حرکت نمی کنند و با مظاهر حق مخالفت می کنند.

خطیب نماز جمعه کرمان؛ ادامه داد: مستکبران با زبانشان باطل را ترویح می دهند، چه توقعی می رود که کشور را به ناامنی نکشانند و در روز مبارزه با استکبار جهانی در خروشی جهانی جواب استکبار جهانی را خواهیم داد.

وی تصریح کرد: دشمنان با مظاهر حق و عدل با روشن‌ ترین صورت مخالفت می‌ کنند و دنبال باطل و باطل گرا هستند و دنبال این هستند که کشور ما را به ناامنی بکشانند. آنها همان مستکبرانی هستند، که هر جا رفتند غارت و ظلم کردند و منافع دیگران را از بین بردند، آنها کسانی هستند که منفعت کشورها باید زیر نظر آنها باشد.

امام جمعه کرمان؛ با بیان اینکه شرایط کشور ما هم اکنون بسیار حساس است، تاکید کرد: همه ما باید هوشیار باشیم که دشمن به اهداف خود نرسد، چون آن‌ ها نمی‌ توانند موفقیت‌ های کشور ما را ببیند و وقت ظهور و بروز و شعور همراه با خروش است که این انقلاب را حفظ کنیم.

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی، با تاکید بر اینکه همه باید هوشیار باشیم و شرایط کشور، شرایط بسیار حساسی است؛ اظهار کرد: جریان انقلابی، توده مردم و نخبگان حواسشان به حرکت هایی که می خواهند کشور ما را به ناامنی بکشانند، باشد.

وی در خاتمه حرف هایش، خاطرنشان کرد : این مصادیق در دوران معاصر استکبار جهانی و در راس آن آمریکا است، این مصادیق خط جمع شدن هوا پرست‌ ها و خط کسانی است که خیانت می کنند، خط کسانی که به دلیل نادانی گرفتار می شوند، خط افرادی که از سر غفلت دچار اشتباه می شوند و فراموش می کنند؛ آمریکا چه رفتاری را در طول تاریخ به نمایش گذاشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha