بانک مرکزی حفاظت از ارزش پول ملی را وظایف خود نمی‌داند

‌عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه زنده «پایش» به بررسی نقش سیاست‌های بانک مرکزی در بازار ارز پرداخت.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی پایش،محسن زنگنه، طرح این پرسش که آیا بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی را بخشی از وظایف خود می‌داند؟، گفت: اصولا بانک مرکزی تکلیف و وظیفه‌ای برای خود قائل نیست که بخواهد از ارزش پول ملی صیانت کند. مقامات بانک مرکزی معتقدند که وظیفه آنان حفاظت از ارزش واقعی پول ملی است.

زنگنه با اشاره به سخنان روز سه‌شنبه علی صالح‌آبادی، رئیس بانک مرکزی در مجلس، افزود: مسئولان بانک مرکزی تاکید می‌کنند که وقتی تورم حدود 40 درصد است، نرخ ارز هم باید صعودی باشد و این همان تفکری است که ما با آن مشکل داریم.

نماینده مردم تربت حیدریه در ادامه گفت: این در حالی است که به باور کارشناسان، شوک‌های ارزی باعث شوک‌های تورمی می‌شود؛ البته موارد استثنایی مانند سال 97 نیز وجود دارد که نگه‌داشتن ثابت قیمت ارز،‌ به بازار شوک وارد کرد.

او تاکید کرد که بانک مرکزی از اواخر سال 96 سیاست‌هایی را اعمال کرد که این استراتژی‌ها برای کشوری که در تحریم به‌سر می‌برد، مناسب نبود. یکی از این سیاست‌ها مسدودشدن تمامی منابع ارزی به بهانه اف‌ای‌تی‌اف و... بود؛‌ وقتی صرافی‌ها بسته می‌شوند و برای صادرکننده تعهد ارزی وضع می‌شود، در حقیقت فعالان اقتصادی به‌جای تشویق، تنبیه می‌شوند.

زنگنه، بازشدن مجرای عادی تبادلات ارزی، عدم دخالت دولت و اعتماد به مردم را از راهکارهای موجود برای کنترل بحران دانست و گفت: به بهانه خروج سرمایه از کشور، حجم صادرات کاهش یافت که در نهایت به ضرر اقتصاد بود.

سیاست‌های ارزی تغییری نکرده است

عضو کمیسون بودجه مجلس گفت: ما به سیاست دولت قبل نقد داشتیم و می‌گفتیم این سیاست‌ها متناسب با تحریم‌ها اتخاذ نشده است، اما اکنون نیز سیاست‌ها تغییر نکرده است؛ به عنوان مثال هنوز سامانه نیما به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

این فعال اقتصادی افزود: وقتی سئوال می‌شود که چرا نرخ ارز، 36 هزار تومان است، مسئولان بانک مرکزی می‌گویند که نرخ ارز در سامانه نیما ثابت است، اما بودجه با نرخ 23 هزار تومان در مجلس بسته شد و اکنون نرخ ارز در سامانه بیش از 28 هزار تومان است.

زنگنه با انتقاد از فروش اوراق سکه، ادامه داد: می‌گویند به مردم توصیه کنید که ارز نخرند،‌ این در حالی است که نهادهای قدرتمند هستند که با نوسان‌گیری در بازار ارز، سکه و حتی مسکن به سود می‌رسند و تاثیر ورود مردم به این بازارها حداقلی است.

تقویت پول ملی از وظایف بانک مرکزی است

در ادامه برنامه «پایش» که سه‌شنبه شب از شب یک سیما پخش شد، بهزاد لامعی، معاون اداره صادرات بانک مرکزی نیز با حضور تلفنی در پاسخ به پرسش عضو کمیسیون بودجه مجلس، گفت: بانک مرکزی با قاطعیت می‌گوید که حفظ ارزش پول ملی از وظایفش است. تقویت ارزش پول ملی تابع عوامل مختلفی مانند افزایش تورم است؛‌ و یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های دولت سیزدهم از همان ابتدا مهار تورم بوده است.

این مقام مسئول در خصوص سیاست‌های کنترل بازار ارز، تاکید کرد: هیجانات در بازار غیررسمی، جابه‌جای منابع بین بازارهای موازی و افزایش انتشار اخبار منفی درباره بازارهای مالی و ارز، از دلایل اصلی صعودی‌شدن نرخ ارز هستند.

لامعی در ادامه گفت: شناسایی میزان تقاضا، افزایش عرضه ارز و معاملات در سامانه نیما، از جمله اقداماتی بود که بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز انجام داد. همچنین با راه‌اندازی سامانه برخط که مردم بتواند برای خرید ارز از صرافی‌ها نوبت‌گیری کنند و با ورود 40 شعبه منتخب ارزی بانکی به بازار، صف‌های مقابل صرافی‌ها را مدیریت کردیم.

بررسی بازار مسکن

در یازدهمین قسمت برنامه «پایش» مانند برنامه‌های پیشین نگاهی به بخش مسکن انداخته شد. در این برنامه فرشید ایالتی، کارشناس مسکن، گفت: در 40 سال گذشته بیشتر بر توسعه عمودی مسکن سیاست‌گذاری شده است. قیمت زمین، قیمت مصالح ساختمانی و سود سرمایه‌گذار، ‌سه رکن اصلی در قیمت تمام‌شده مسکن در کشور هستند که در این میان، قیمت زمین سهم عمده‌ای را دارد که به‌طور میانگین در کشور، 50 درصد از ارزش ملک را شامل می‌شود. اگر بتوانیم قیمت زمین را کاهش دهیم،‌ می‌توانیم حتی تا 70 درصد قیمت مسکن را در شهرها پایین بیاوریم.

او ادامه داد که اگر طبق طرح ملی نهضت مسکن به سمت ساخت خانه‌های ویلای برویم، ‌هزینه ساخت نیز کاهش می‌یابد. اگر در تمامی شهرها به سمت ساخت خانه‌های ویلایی برویم، در نهایت تنها 2 درصد از کل مساحت کشور صرف ساخت خانه خواهد شد.

ایالتی با اشاره به اینکه مسکن در کشور ما به کالای برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده است، گفت: هم‌زمان با تولید مسکن باید برنامه‌ای برای توزیع عادلانه آن هم داشته باشیم.

«پایش» با اجرای مقداد خداداد و تهیه‌کنندگی سهیل سلیمانی در گروه دانش و اقتصاد شبکه یک سیما تولید و هر سه‌شنبه حوالی ساعت 23 از این شبکه پخش می‌شود. بازبخش این برنامه چهارشنبه ساعت 16 است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha