اولین قدم در درمان پسوریازیس، اصلاح رژیم غذایی است

متخصص داروسازی سنتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: عوامل مختلفی از جمله تغذیه نادرست و روش های ناصحیح زندگی، باعث بیماری پسوریازیس می شود که اولین قدم در درمان این بیماری، اصلاح رژیم غذایی و رعایت آداب تغذیه است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر محبوبه رئیس زاده در این خصوص گفت: از دیدگاه طب ایرانی، عوامل مختلفی از جمله تغذیه نادرست و روش های ناصحیح زندگی، باعث می شود، که اخلاط نامناسب و مواد زائد در بدن تجمع پیدا کرده و با رسوب در پوست، باعث بروز علایم این بیماری شوند و اغلب آن را حاصل سوء مزاج سرد و خشک یا سودا می دانند.


وی ادامه داد: طب سنتی با تقویت سیستم ایمنی در واقع به یاری طبیعت می شتابد، تا بدن با دفع اخلاط نامناسب بر بیماری فائق آید.

این عضو هیئت علمی دانشگاه، تدابیر لازم در درمان پسوریازیس را این گونه بیان کرد: اولین قدم در درمان این بیماری، اصلاح رژیم غذایی و رعایت آداب تغذیه است. بهترین روش این است، که بیماران مبتلا به پسوریازیس رژیم غذایی متنوعی را مصرف کنند، که حاوی مقدار زیادی میوه، سبزیجات، دانه‌های غلات و پروتئین است.

دکتر رئیس زاده افزود: مصرف برخی مکمل‌ ها، از جمله روغن ماهی، ویتامین D و روغن زیتون، می‌ توانند به بهبود علائم بیماری آنها کمک کند.


وی گفت: ترکیباتی که می توانند به کنترل علائم پوستی پسوریازیس مانند خارش، سوزش و قرمزی پوست کمک کنند، شامل روغن درخت چای، آلوئه ورا و عصاره جو می باشد.

این متخصص داروسازی طب سنتی در خصوص استرس تصریح کرد: استرس یکی از عواملی است، که باعث تشدید بیماری می شود، پس استفاده از فعالیت های آرامبخش مانند مدیتیشن و یوگا و همچنین ماساژ می تواند مفید باشد.

دکتر رئیس زاده پرهیزاتی را هم برای این افراد بیان کرد و گفت: افردی که دچار پسوریازیس هستند باید از مصرف مواد غذایی زیر پرهیز کند:

عدس، بادمجان، ماست، انواع ترشیجات و میوه جات ترش، گوشت گاو و گوساله و ماهی، گوشتهای یخی و مانده، گوشتهای نمک سود شده و کنسروی، مرغ و تخم مرغ ماشینی، قهوه، نسکافه، کاکائو، انواع آبمیوه های صنعتی و نوشابه های گازدار، غذاهای آماده و مواد غذایی کارخانه ای، انواع مواد غذایی فرآوری شده، غذاهای مانده و فریزری، انواع ساندویچ، سوسیس کالباس و همبرگر، پیتزا و انواع فست فودها و سس ها، الویه، ماکارونی، قارچ، غذاهای تند و شور،تنقلات مصنوعی(انواع چیپس، پفک، کیک و کلوچه، شکلات و آب نبات های مصنوعی و …)، انواع تخمه و آجیل های بو داده ،غذاهای چرب و سرخ کردنی ها، روغن های نباتی جامد و مایع صنعتی، انواع شیرینی های مصنوعی

دکتر محبوبه رئیس زاده_ متخصص داروسازی سنتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha