بیمارستان قائم (عج) تنها مرکز فوق تخصصی مغز و اعصاب شرق کشور

دانشیار گروه بیماری های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: بیمارستان قائم (عج) تنها مرکز فوق تخصصی مغز و اعصاب شرق کشور است که با در اختیار داشتن متخصصین مجرب و امکانات و تجهیزات درمانی پیشرفته می تواند در درمان سکته مغزی به بیماران کمک کند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از خراسان رضوی،دکتر پیام ساسان نژاد سکته مغزی یکی از مهمترین علل مرگ و میر در جهان محسوب می شود خاطر نشان کرد: سکته مغزی ، اختلال عروقی است که در اثر نرسیدن ناگهانی خون به مغز ایجاد می شود ، این ضایعه علائمی را ایجاد می کند که ممکن است باعث ناتوانی بیمار شود .

وی افزود: ایجاد تغییرات در سبک زندگی ، حفظ فشار خون طبیعی ،کاهش مصرف چربی های اشباع شده و کلسترول بهترین راه برای جلوگیری از سکته مغزی است.

دانشیار گروه بیماری های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه یکی از اصلی ترین عوامل بروز سکته مغزی، تصلب شرائین است تصریح کرد: شرایطی چون سن، ابتلا به بیماری های قند، پرفشاری خون و کلسترول نیز تاثیر زیادی در بروز تصلب شرائین دارند، رژیم غذایی مانند مصرف بی رویه گوشت قرمز و استفاده از روغن ها و چربی های نامناسب از دیگر عوامل بروز و ایجاد شرایطی برای لخته شدن و بروز سکته مغزی است .

دکتر ساسان نژاد تاکید کرد: از مهمترین علائم سکته مغزی می توان به ضعف و بی حسی بدن ، اختلال تکلم ، عدم تعادل بدن و دوبینی اشاره نمود ، در صورت مشاهده این علائم در بیمار ، بدون اتلاف وقت و در سریع ترین زمان ممکن باید با متخصصین فوریتهای پزشکی اورژانس تماس گرفته شود.

وی افزود:سکته مغزی یک دوره ی طلایی دارد و درمان آن باید بلافاصله و بدون اتلاف وقت انجام شود، اقدامات سریع می‌تواند میزان تخریب مغزی را کاهش دهد و همچنین از عوارض بعدی نیز جلوگیری کند.

دکتر ساسان نژاد با اشاره به این که در زمان مواجهه شدن با بیمار سکته مغزی چه اقداماتی باید انجام داد افزود: در زمان بروز سکته مغزی ، جابجایی بیمار مشکل چندانی ایجاد نمی کند ودر صورتی که فشار خون بیمار خیلی زیاد باشد نباید برای پایین آوردن فشار خون بیمار از داروها استفاده نمود چون این شرایط واکنش طبیعی بدن برای کنترل آسیب به مغز می باشد در چنین شرایطی تماس با اورژانس بهترین کمک در زمان بروز سکته های مغزی است .

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: بیمار مبتلا به سکته مغزی پس از مرخص شدن از بیمارستان و انجام فعالیت های بازتوانی، گفتار درمانی و فیزیوتراپی باید مقوله پیشگیری ثانویه را در نظر داشته باشد زیرا سکته مجدد مغزی می تواند باعث ناتوانی کامل بیمار شود و در این مدت استفاده از داروهای رقیق کننده خون نیز می تواند در پایین آوردن میزان چربی خون و کند نمودن روند تصلب شرائین و کنترل میزان قند خون و فشار خون در عدم بروز مجدد سکته مغزی تاثیر زیادی داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha