سهم زنان جهرمی در دیابت بیشتر از آقایان است

پیش دیابت، وضعیت هشدار دهنده به ابتلا به بیماری دیابت است که با مراجعه به پزشک خانواده و انجام آزمایش خون می توان از این وضعیت آگاه شد. در وضعیت پیش دیابت در صورت نبود اقدامات پیشگیرانه، فرد پس از مدتی به بیماری دیابت مبتلا می شود.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، دکتر محمد جعفر محبی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم با اشاره به ابتلای افراد بالای ۳۰ سال در جهرم به دیابت نوع دوم گفت: بر اساس آمار سامانه سیب و ثبت پایش هایی که صورت گرفته است تاکنون ۵۲۷۸ از افراد بالای ۳۰ سال در شهرستان جهرم مبتلا به بیماری دیابت نوع دوم هستند که همه دارای پرونده سلامت و تحت پایش دوره ای قرار دارند.


وی افزود: از این تعداد افراد با پرونده سلامت، ۳۳۹۰ مورد از آنها خانم و ۱۸۹۷ مورد از آنها آقا هستند. دلیل اینکه چرا سهم خانم ها در ابتلا به بیماری دیابت نوع دوم بیشتر از آقایان است، این است که خانم ها توجه بیشتری به سلامت خود دارند و تعداد مراجعه آنها به پزشک خانواده و چکاپ های دوره ای بیشتر است. به همین دلیل ابتلای بیماری در خانم ها بیشتر از آقایان شناسایی و ثبت شده است.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم، خطر سنجی سکته قلبی و عروقی و مراقبت های ادغام یافته دیابت، فشار خون و اختلال چربی افراد بالای ۳۰ سال از اولویت های مهم وزارتخانه است که افراد با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی و پزشک خانواده خود می توانند از احتمال به بیماری های زمینه ای و پیشرفت آن جلوگیری نمایند.


وی با اشاره به بیماری دیابت گفت: دیابت یک عارضه ناشی از اختلال در تولید و یا عملکرد انسولین در بدن است. انسولین هورمون یا ماده‌ای است که در لوزالمعده (پانکراس) تولید می‌شود و سلول‌ها را قادر می‌سازد تا گلوکز را از خون بگیرد و برای تولید انرژی استفاده کنند.

به گفته وی دیابت بیماری خاموشی است که پیشگیری و کنترل آن بسیار مهم است و با اشاره به دیابت نوع یک و دو گفت: در دیابت نوع یک، بیمار یا مقدار کمی انسولین تولید می کند و یا اصلاً تولید انسولین ندارد و در نتیجه فقدان انسولین، کنترل قند خون غیر ممکن است.

وی افزود: در دیابت غیر وابسته به انسولین یا دیابت نوع دو، لوزالمعده انسولین تولید می کند اما نه به اندازه ای که قند خون را تنظیم کند و از طرف دیگر سلولهای بدن در برابر انسولین مقاومت نشان می دهند. این نوع دیابت معمولاً در افراد بالای ۴۵ سال بروز می کند.

وی با بیان اینکه چه کسانی به دیابت نوع دوم مبتلا می شوند گفت: همه افراد ممکن است به دیابت نوع دوم دچار شوند. با این وجود، عواملی وجود دارد که ممکن است شما را در خطر بیشتر ابتلا به بیماری قرار دهد. این عوامل عبارتند از تجمع چربی در اطراف کمر و معده، کم تحرکی و انجام ندادن حرکات ورزشی، وزن بیش از حد، سن بالای ۴۵ سال، سابقه دیابت نوع دوم در خانواده، ابتلا به دیابت حاملگی، فشار خون بالا، تری گلیسیرید بالا، پایین بودن تجمع لیپوپروتئین و کلسترول ( پایین تر از ۳۵ ) است.


وی با اشاره به علائم و نشانه های بیماری دیابت نوع دوم گفت: در مراحل ابتدایی ممکن است دیابت بدون علامت باشد و در بسیاری از بیماران به طور اتفاقی در یک آزمایش یا در حین غربالگری شناسایی شود. با بالا رفتن قند خون، علائم دیابت آشکارتر می شود. پر ادراری، پر نوشی، پرخوری، کاهش وزن با وجود اشتهای زیاد، خستگی و تاری دید از علائم اولیه شایع دیابت است. بسیاری از بیماران در هنگام تشخیص بیماری چندین سال دیابت داشته اند و حتی دچار عوارض خفیف دیابت شده اند و از آن بی خبر بوده اند.

دکتر محبی با اشاره به وضعیت پیش دیابت که بسیار هشدار دهنده است گفت: پیش دیابت مرحله ای قبل از ابتلا به دیابت است. در واقع وقتی که قند خون از حد طبیعی و نرمال خود بالاتر رود ولی به اندازه ای نباشد که به عنوان دیابت شناخته شود، پیش دیابت نام می گیرد. می توان گفت که وضعیت پیش دیابت وضعیتی مرزی بین سطح قند خون طبیعی و بیش از حد بالا (خطرناک) است. اطلاع داشتن از پیش دیابت از این جهت مهم است که با رعایت موارد پیشگیرانه می توان آن را بهبود داد و از ابتلا به دیابت پیش گیری کرد. اگر اقدام مؤثر و مثبتی برای بهبود پیش دیابت انجام نشود، معمولاً پس از حدود ۵ سال به دیابت تبدیل می شود.

وی در ادامه بیان کرد: ابتلا به دیابت نوع اول در هر سنی ممکن است بروز نماید اما اوج شیوع آن ۱۰ تا ۱۵ سالگی است و ۷۵ درصد از موارد تا قبل از ۱۸ سالگی تشخیص داده می شود. دیابت نوع یک را اغلب می توان در عرض چند روز یا چند هفته تشخیص داد زیرا علائم دیابت شدید هستند. تکرر ادرار و دفع مقادیر زیاد از آن، خشکی دهان، گرسنگی و تشنگی بیش از حد، احساس ناگهانی خستگی، کاهش وزن بی دلیل و تاری دید از علائم بارز دیابت نوع یک است. افراد

مبتلا به دیابت نوع یک باید هر روز از انسولین استفاده کنند. این افراد برای ثابت نگه داشتن قند خون خود باید وعده ها و میان وعده های منظمی داشته باشند.


دکتر محبی عنوان کرد: دیابت یکی از آن بیماری هایی است که عوامل ژنتیکی در آن اثر زیادی دارد. کسانی که شرایط و زمینه ابتلا به دیابت را دارند باید حساسیت بیشتری نسبت به علائم داشته باشند. . حفظ وزن مناسب، داشتن رژیم غذایی سالم و پر از غلات، میوه، سبزیجات و پروتئین، خواب کافی و ورزش و تحرک به اندازه کافی از جمله مواردی هستند که به پیشگیری از ابتلا به دیابت کمک می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha