در تغییر نگرش جامعه نسبت به اچ آی وی نیازمند رسانه ها هستیم

مدیر گروه مبارزه با بیماری دانشگاه علوم پزشکی کرمان، گفت: نگرش جامعه به بیماران مبتلا به اچ آوی باید تغییر داده شود و برای فرهنگ سازی در رابطه با این بیماری نیازمند همکاری اصحاب رسانه هستیم.

تغییر نوع نگرش جامعه به بیماران مبتلا به اچ آی وی ایدز ضروری است

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر سعید صحبتی در کمپین اطلاع رسانی ایدز، گفت: بیماری ایدز یک بیماری رفتاری و اجتماعی است و درمان این بیماری هم مختص شبکه بهداشت و درمان نیست و همه در این امر دخیل هستند.

وی با ابراز تاسف از اینکه به مبتلایان به اچ آی وی/ ایدز انگ زده می شود، افزود: نوع نگرش جامعه نسبت به این بیماری باید تغییر کند و اگر دو بیماری ایدز و هپاتیت را با هم مقایسه کنیم، این دو بیماری راه های انتقال شان یکی است، اما نگاه جامعه به مبتلایان به این بیماری ها یکی نیست که این نگاه باید اصلاح شود.

مدیر گروه مبارزه با ییماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان، با بیان اینکه یک بیمار مبتلا به اچ آی وی می تواند طول عمر طبیعی داشته باشد، اظهار داشت: برای فرهنگ سازی در رابطه با این بیماری نیازمند همکاری اصحاب رسانه هستیم.

دکتر صحبتی ادامه داد: در سال های اول پیدایش بیماری HIV، بیش از ۹۰ درصد مبتلایان مردها بودند و اکنون براساس آخرین آمارها حدود ۱۹ درصد بیماران در ایران بانوان هستند.

وی ابراز داشت: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۵۷ درصد بیماران جدید از راه جنسی به HIV مبتلا شدند و ۷۵ درصد مبتلایان در رده سنی ۲۰ تا ۴۵ قرار دارند و ۵۵ درصد مبتلایان در رده سنی ۲۵ تا ۳۹ سال قرار دارند.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان خاطرنشان کرد: محرمانه بودن خدمات، رایگان بودن همه خدمات و داوطلبانه بودن مراجعه کنندگان از جمله ویژگی های خدماتی که به بیماران مبتلا به اچ آی وی / ایدز ارائه می شود.

خدمات به بیماران مبتلا به بیماری اچ آی وی رایگان است

کارشناس مسئول ایدز معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه همه خدماتی که به بیماران مبتلایان به اچ آی وی ایدز ارائه می شود رایگان است، اظهار داشت: در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی کرمان یک مرکز مشاوره بیماری های رفتاری در شهر کرمان وجود دارد و شهرستان های تابعه تحت پوشش دانشگاه نیز پایگاه های مشاوره فعالیت می کنند.

دکتر نسیم نصیری افزود: همه افرادی که به این مرکز و پایگاه های مشاوره بیماری ها ی رفتاری مراجعه می کنند، اطلاعات آنها محرمانه خواهد بود و همه خدمات نیز به صورت رایگان ارائه می شود.

وی در مورد داروهای بیماران مبتلا به اچ آی وی/ ایدز، تاکید کرد: داروهای این بیماران به صورت مستقیم از مرکز بیماری های وزارت بهداشت به مرکز مشاوره بیماری های رفتاری ارسال می شود و خوشبختانه تاکنون در کرمان کمبود دارویی در این مورد نداشتیم.

۲۱۹ نفر تحت پوشش مرکز مشاوره بیماری های رفتاری دانشگاه هستند

رئیس مرکز مشاوره بیماری های رفتاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: ۲۱۹ نفر در کرمان تحت پوشش خدمات این مرکز قرار دارند.

دکتر ابراهیم رنجبر افزود: در این مرکز مشاوره، آزمایش، درمان و آموزش در رابطه با بیماری اج آی وی/ ایدز انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: در مرکز مشاوره بیماری های رفتاری تست تشخیصی سریع پس از مشاوره، انجام و ظرف ۲۰ دقیقه جواب آن آماده می شود. اگر این آزمایش منفی شد ۴۵ روز بعد تکرار و اگر دوباره منفی شد ۳ ماه بعد تکرار می شود و اگر دوباره منفی شد دیگر فرد سالم است. اما اگر این تست در هر یک از مراحل مثبت شود نیاز به بررسی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha