فرسایش خاک در استان کرمان ۷ برابر میانگین کشوری است

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان گفت: بر اساس داده‌ های ایستگاه سنجش شرق استان، سالانه ۳۰ تن در هکتار فرسایش خاک استان کرمان است که ۷ برابر میانگین جهانی است و این زنگ هشداری برای این استان است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ مهدی رجبی زاده با گرامیداشت روز جهانی خاک، اظهار داشت: موضوع خاک در جامعه جهانی بسیار اهمیت دارد، این روز در تقویم جهانی سازمان ملل نیز ثبت شده است و همه ما وظیفه داریم از نعمات الهی از جمله خاک محافظت کنیم.

وی با بیان اینکه "خاک، سرآغاز غذا" شعار امسال روز جهانی خاک است؛ که نشان می‌ دهد اگر ما می‌ خواهیم امنیت غذایی داشته باشیم باید خاک خوب برای کشاورزی داشته باشیم، افزود: بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ سال زمان لازم است تا ما بتوانیم در برای یک سانتیمتر خاک کار کشاورزی انجام بدهیم.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان، با اشاره به اینکه خاک، ذخیره آب را نیز انجام می‌ دهد و به دلیل اهمیت خاک، سازمان منابع طبیعی برنامه‌ هایی در حفاظت از خاک در دست اقدام است، بیان کرد: خاک بر اثر وزش باد و بارندگی سیلابی از دست می‌ رود، که فرسایش نام دارد و منشأ فرسایش خاک از بین رفتن پوشش گیاهی است.

رجبی زاده با بیان اینکه در اداره کل منابع طبیعی استان کرمان در مقابله با بیابان تمام تلاش خود را می‌ کنیم تا از خاک محافظت کنیم، ادامه داد: در استان کرمان بر اساس داده‌ هایی که از ایستگاه سنجش در شرق استان داریم، ۳۰ تن در هکتار در سال فرسایش خاک داریم که هفت برابر میانگین جهانی است.

وی با اشاره به اینکه سالانه ۲۷۵ میلیون تن خاک در استان کرمان از دست می‌ رود، تصریح کرد: برداشت بی‌ رویه از آب‌ های زیرزمینی یکی از دلایل فرسایش خاک است از سوی دیگر فعالیت‌ های بشر تاثیر زیادی در فرسایش خاک دارد و باید بدانیم که همه ما وظیفه داریم که از خاک محافظت کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان، با بیان اینکه خاک‌ های با ارزش استان کرمان حاصلخیزی خود را از دست می‌ دهند، گفت: یکی از کارهای اساسی اقدام شده برای جلوگیری از آن، اجرای طرح‌ های آبخیزداری است.

رجبی زاده، با اشاره به اینکه از ۱۲۵ میلیون هکتار عرصه‌های کشور در سطح آبخیزداری در ۳۲ میلیون هکتار آن، عملیات آبخیزداری انجام شده است، تاکید کرد: در استان کرمان از ۱۰.۵ میلیون هکتار وسعت آبخیزداری تاکنون ۱.۸ میلیون هکتار طرح‌های آبخیزداری انجام شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha