وحدت حوزه و دانشگاه، وحدت هدف و فکر است

نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمان، در خطبه های این هفته نماز جمعه کرمان، با اشاره به سالروز وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: منظور از وحدت حوزه و دانشگاه، وحدت در حوزه هدف و فکر است، زمانی که این دو مرکز به عنوان دو بال پیشرفت در حوزه‌ های مختلف در کنار هم قرار گرفتند، وحدت حقیقی حوزه و دانشگاه صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ حجت‌ الاسلام و المسلمین حسن علیدادی‌ سلیمانی، امروز ۲۵ آذرماه در خطبه‌ های نماز جمعه با توصیه به رعایت تقوای الهی، به سخنی از امام علی(ع) اشاره و اظهار کرد: انسان با رعایت تقوا مرگ خود را نزدیک می‌ بیند و لذا در عمل نیک شتاب می‌ کند.

وی توجه به زودگذر بودن دنیا و عمل در راستای جلب رضایت خداوند را از نتایج رعایت تقوا برشمرد و با اشاره به اختیاری که خداوند به انسان داده است، گفت: خداوند برای اینکه بشر از اختیار خود بیشترین بهره را ببرد، همه‌ مسیرهای خیر و نیک را برای انسان مهیا کرده است، اما اگر انسان بخواهد در مسیر هدایت حرکت کند باید به خداوند، معاد و دستورات الهی ایمان داشته باشد و ایمان بزرگترین سرمایه انسان است، که از او در این مسیر مراقبت می کند.

خطیب جمعه کرمان؛ ایمان را باعث رفع نگرانی و اضطراب دانست و در این باره به آیه ۶۲ سوره یونس استناد و اظهار کرد: اولیای الهی و اهل ایمان در راستای رضایت الهی حرکت می‌ کنند؛ لذا مومن از هر گونه وابستگی و دلبستگی به جهان مادی آزاد است.

حجت الاسلام والمسلمین علیدادی سلیمانی گفت: عامل ناامنی بشر یا نگرانی است و یا ترس، که این‌ دو عامل در زندگی انسان مومن جایگاهی ندارد؛ در نتیجه مومنان در سخت‌ ترین حادثه‌ ها احساس نگرانی نمی‌ کنند؛ حتی در خط مقدم جبهه و این جز با ایمان حاصل نمی‌ شود و ایمان به خدا زمانی که تقویت شد، عمل انسان صالح می‌ شود.

وی سپس با اشاره به فراز پایانی آیه ۱۵۳ سوره آل عمران تصریح کرد: در این اصل قرآنی، غمگین نشدن در مصیبت‌ ها و سرمست نشدن از شادی ها، رمز موفقیت انسان مومن است، که همیشه جلوی روی اوست و بر همین مبنا حرکت می‌ کند و روح مومن بزرگتر از اثرگذاری منفی حوادث بر روح او است.

نماینده ولی فقیه در استان کرمان، افزود: مشکلات و سختی‌ ها برای این است که، بشر دلبسته زرق و برق دنیا نشود و زنگ بیدار باش بشریت از غفلت‌ ها و شکننده غرور و تفاخر انسان هاست؛ زهد هم همین است؛ لذا امنیت و آرامش واقعی در زندگی بشر مرهون ایمان واقعی به خدا است.

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی، با بیان اینکه ایمان باعث می‌ شود تمام اضطراب‌ ها و نگرانی‌ های انسان از بین برود، افزود: مؤمنان و اولیای خداوند اهل ترس نیستند و زندگی آنها در اختیار خداوند است. اما آنگونه می‌اندیشند و حرکت می‌ کنند که مورد رضایت خداوند قرار گیرند و نسبت به جهان مادی دلبستگی و وابستگی نداشته باشند.

وی با بیان اینکه امنیت و آرامش در زندگی بشر مرهون ایمان واقعی به خداوند است، به نشانه‌ های انسان مؤمن از منظر آیات قرآن پرداخت و گفت: آنها یکدیگر را یاری می‌ کنند و هدف مشترک و وحدت دارند.

امام جمعه کرمان؛ در بیان ویژگی‌ های مؤمنان واقعی از منظر آیات قرآن ابراز داشت: آنها برای از دست دادن مادیات ناراحت نشده و نعمت‌ های دنیا آنها را ذوق زده نمی‌ کند. روح انسان‌ های مؤمن بزرگ است و حوادث در آنها تأثیر منفی نمی‌ گذارد، زیرا آن ها می‌ دانند دنیا ناپایدار است و مصیبت‌ ها و مشکلات برای این است که بشر دلبسته دنیا نشود.

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی؛ با اشاره به آیه ۷۱ سوره توبه، یکی از نشانه‌ های مؤمنین را یاری کردن و مساعدت یکدیگر دانست و ادامه داد: مومنین وحدت و هدفی مشترک دارند و اولین نشانه انسان‌ های با ایمان، پیوند مکتبی و همراه بودن دل‌ های آن‌ ها است.

وی تصریح کرد: مهمترین پیوند، پیوند مکتبی و فکری است که فارغ از شهر، قبیله و رنگ است. لذا اسلام حد و مرزی در کمک نمی‌ شناسد و در هر گوشه از دنیا که انسان مؤمنی مورد ظلم واقع شود دیگر مؤمنان باید از او دفاع کنند و این یک اصل اسلامی است که در پیوند مکتبی خلاصه شده است.

امام جمعه کرمان با اشاره به در پیش بودن شب یلدا نیز خاطرنشان کرد: این شب فرصت خوبی برای سرکشی به والدین و بزرگترها است. این شب باید به فرصتی برای جدی‌ تر شدن وحدت خانوادگی و از بین رفتن اختلافات و پرهیز از چشم و هم چشمی‌ ها شود و شادی واقعی زمانی است که به تکلیف خود عمل کنیم که از مهمترین آنها صله ارحام است.

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی؛ در خطبه دوم نماز جمعه ضمن گرامیداشت سالروز شهادت شهید تندگویان و شهید مفتح به روز وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: شهید تندگویان، مقاومت را در دستور کار قرار داد و در زندان‌ های جلادان تاریخ برای دفاع از ایمان خود مقاومت کرد.

وی، وحدت حوزه و دانشگاه به معنای وحدت دو مرکز مهم است، که هر کدام در جایگاه خود در تاریخ و سرنوشت کشور نقش اساسی دارند.

نماینده ولی فقیه در استان کرمان؛ منظور از وحدت حوزه و دانشگاه را وحدت در حوزه هدف و فکر دانست و تاکید کرد: زمانی که این دو مرکز به عنوان دو بال پیشرفت در حوزه‌ های مختلف در کنار هم قرار گرفتند، وحدت حقیقی حوزه و دانشگاه صورت گرفته است.

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی، اظهار داشت: این وحدت یعنی وحدت دو مرکز مهم که در سرنوشت کشور نقش اساسی و جدی دارند و بدون این دو، کشور پیشرفت نمی‌ کند. طلبه در حوزه و دانشجو در دانشگاه، آموخته‌ های خود را در اختیار پیشرفت کشور قرار داده و کمک دهند کشور مستقل و قدرتمند شود.

وی با اشاره به بیانات چند ماه اخیر مقام معظم رهبری، گفت: هدف دشمن مقابله با ایران قوی و مستقل است. این دو ویژگی لازم و ملزوم هم هستند و زمانی که قوی نباشیم استقلال نخواهیم داشت. کشوری استقلال پایدار دارد که در عرصه‌ های مختلف قوی و قدرتمند باشد.

خظیب جمعه کرمان؛ گفت: تا قدرتمند نباشیم استقلال ما پایدار نیست و کشور مستقل در همه عرصه های فرهنگی، انسانی، اقتصادی، سیاسی و غیره باید قدرتمند باشد تا دشمنان مایوس شوند.

حجت‌ الاسلام علیدادی سلیمانی بیان کرد: جامعه ایمانی باید دشمن و نقشه های او را خوب بشناسد و اطاعت از رهبری و امام جامعه و وحدت و همدلی را در دستور کار قرار دهد و از کدورت های جناحی که جامعه ایمانی را دچار اختلاف می‌ کند، پرهیز کند.

وی با تأکید بر اینکه مسئولان کشور باید به مسائل اصلی بپردازند و مراقب باشند تا دشمن حواس آنها را پرت کارهای کم‌ اهمیت نکند، اشاره کرد: دشمن با تحت فشار قرار دادن کشور به دنبال برخوردهای رادیکالانه است، اما راهبرد رهبری توصیه به رعایت تعادل و پرهیز از برخوردهای تند است.

نماینده ولی فقیه در استان کرمان گفت: دشمن با تحت فشار قراردادن کشور، دنبال این است حوصله ما را کم و برخوردهای رادیکالی را در دستور کار قرار دهیم؛ اما توصیه رهبری به رعایت تعادل و پرهیز از برخوردهای تند و رادیکالی است؛ زیرا دشمن خیلی دوست دارد در میدانی که او می‌ خواهد حرکت کنیم؛ پس هر کس مسئولیتی دارد، باید حواس او با حفظ رعایت موارد امنیتی بیشتر جمع باشد.

حجت الاسلم علیدادی سلیمانی با بیان اینکه مسئولان با حفظ مسائل امنیتی باید مراقب باشند، گفت: دشمن در تبلیغات خود به دنبال جامعه دو قطبی است، لذا همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند باید مرز اغتشاشگران و معترضان را از هم جدا کرده و با صبر انقلابی فضایی را به گونه ای فراهم کنیم که مانع سوء استفاده هوا پرستان نشود.

وی افزود: دشمن در تمام تبلیغات گمراه کننده خود، دنبال این است جامعه را به سمت دوقطبی بکشاند؛ لذا مقام رهبری فرمودند: این‌ هایی که کف خیابان می‌ آیند، برخی معترض و برخی اغتشاشگر هستند که مرز این دو را باید از هم جدا کرد.

نماینده ولی‌ فقیه در کرمان تصریح کرد: جامعه انقلابی باید توجه کند نگاه مادی گرایانه؛ ایمان را به رسمیت نمی‌ شناسد و به تجهیزات توجه دارد؛ اما جامعه مؤمن نگاه ایمانی و در کنار آن تجهیزات کامل دارد.

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی اذعان داشت: جامعه ایمانی باید دشمن و نقشه‌ های آن را خوب بشناسد و اطاعت از رهبری و امامت جامعه و وحدت را در دستور کار خود قرار دهد و از کدورت‌ های جناحی پرهیز کند، زیرا وحدت و همدلی سبب ایران قوی و اجرای صحیح دستورات اسلام در جامعه می‌ شود.

وی گفت: اربابان و تصمیم گیرانی در خارج از کشور و داخل کشورهای غیر مستقل وجود دارند، که اجازه نمی‌ دهند کشور قوی شود و تاریخ شاهد این مدعا است؛ اما تا قدرتمند نباشیم، استقلال ما پایدار نیست و کشوری استقلال او پایدار است که در عرصه‌ های مختلف اعم از نیروی انسانی، اقتصاد، فرهنگ، مواضع سیاسی و ... قوی و قدرتمند باشد.

امام جمعه کرمان؛ تاکید کرد: برای اینکه ایرانی قدرتمند و مستقل داشته باشیم، در فرمایشات رهبری نکات برجسته‌ ای وجود دارد؛ یکی از نکات این است مسئولان کشور به موضوعات اصلی کشور پرداخته و مراقب باشند، دشمن حواس آن‌ ها را پرت نکند و وقت و انرژی آن‌ ها صرف کارهای فرعی و کم اهمیت نشود، که دشمن به شدت دنبال این مسئله است.

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی تاکید کرد: باید با صبر انقلابی، آرام آرام فضایی در کشور فراهم کرد که برخی از هوی پرست‌ ها سوء استفاده نکنند و احساس نکنند که شرایط برای هرزگی و لاابالی گری آنان امن است.

وی اضافه کرد: جامعه انقلابی باید برای این امر تدابیر لازم را بیندیشد و به این نکته توجه کند، همه تمرکز نگاه مادی گری بر تجهیزات و سلاح است و ایمان را اصلاً به رسمیت نمی‌ شناسد؛ اما در نگاه الهی همه توجه به ایمان است، البته جامعه مومن باید تجهیزات لازم را داشته و در عرصه‌ های مختلف توانمند باشد.

نماینده ولی فقیه در استان کرمان؛ خاطرنشان کرد: جامعه ایمانی باید دشمن و نقشه‌ های دشمن را خوب بشناسد و اطاعت از رهبری و امام جامعه و وحدت و همدلی را در دستور کار قرار دهند و از کدورت‌ های جناحی که جامعه را دچار اختلاف می‌ کند پرهیز کنند؛ زیرا آن‌ هایی که خواهان ایران قوی و حاکمیت اسلام عزیز در همه عرصه‌ های این کشور هستند، باید وحدت و همدلی را در دستور کار قرار دهند و به خاطر اسلام از برخی کدورت‌ ها گذشت کرده و در کنار هم پشت سر رهبری قرار بگیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha