کد خبر: 201958
۶ مرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۴۹
گریه بر حسین(ع)؛ دفاع از ارزش هاست

نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمان در خطبه های نماز جمعه این هفته کرمان که مصادف با روز عاشورا بود، با اشاره بر گریه بر امام حسین(ع) گفت: این گریه؛ گریه مکتبی و دفاع از ارزش ها و مظلوم کربلا است؛ که خود را فدای ارزش ها و دین کرد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ حجت الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی، در خطبه‌ های نماز جمعه روز عاشورا کرمان، گفت: یکی از درس‌ های نهضت حسینی علیه السلام این موضوع است؛ که امام در جامعه و خط امامت به دنبال خط رسالت باید حجت را بر همه تمام کند.


وی افزود: امام جامعه باید برای هدایت فرد فرد انسان ها تلاش کند و همه ظرفیت خود را به کار بگیرد تا انسان و جامعه انسانی مورد هدایت واقع شود؛ لذا وقتی در کلمات و سخنرانی ها و خطبه های امام حسین علیه السلام نگاه می کنیم ایشان در سه سطح با جامعه هدف خود سخن گفته است.


نماینده ولی فقیه در استان کرمان؛ سطح اول را انسانیت دانست، که امام حسین علیه السلام با هر انسان و با هر عقیده و نگرشی سخن گفته و وجدان بیدار انسان و انسانیت مورد خطاب حضرت است و فرقه و رنگ و جغرافیا و نژاد و مذهب و عقیده مطرح نیست و هر انسان آزاده ای مورد خطاب امام است.


حجت الاسلام علیدادی سلیمانی ادامه داد: سطح دوم خطاب متوجه جامعه اسلامی است؛ آنها که اهل نماز و مسجد و محراب هستند و ادعای اسلامی و دیانت داشته و در مجالس مذهبی حضور دارند و خود را در هدایت انسان ها پیشروتر می دانند و در خلوت و جلوت می گویند مورد هدایت خدا قرار گرفتیم.


وی بخش سوم خطابه های حضرت را متوجه خواص جامعه دانست و بیان کرد: خواص هم خود تحلیل دارند و هم جامعه باید از آن تحلیل استفاده کند؛ حوادث را درک می کنند و پشت صحنه حوادث را می دانند و به قول حضرت، خواص مشهور به علم، مذکور به خیر و معروف به نصیحت هستند.


امام جمعه کرمان حساس ترین بخش را خواص عنوان کرد, زیرا دایره نفوذ بیشتری دارند و وقتی ارشاد شدند و تحلیل درست داشته و پای آن بایستند؛ می توانند جامعه را به آن سمت حرکت دهند.


حجت الاسلام علیدادی سلیمانی با بیان اینکه تاریخ پُر است از خواصی که یا دچار کج فهمی شدند و تحلیل درست نداشتند و یا تحلیل درست داشتند اما حرکت درستی انجام ندادند؛ عنوان داشت: خواص با شناخت صحنه نبرد باید به موقع در خط مقدم حاضر شوند و باید همه شوکت و جلال و آبرو و مال و جان خود را در روز خطر در طبق اخلاص بگذارند و خواص مسئول و موظف به استفاده از آن هیبتی هستند که خداوند به آنان داده است‌.


وی با تاکید بر اینکه خواص باید از حق و حقانیت دفاع کنند ولو آبروی آنها آسیب ببیند, زیرا باید هزینه خاص شدن را پرداخت کنند؛ گفت: سئوال مهم این است در کربلا آیا این جماعت به وظیفه خود عمل کردند؟ اگر مشاهیر و خواص جامعه اسلامی به خصوص در شهرهای دینی و مذهبی در رکاب حسین علیه السلام قرار می گرفتند همین اتفاقات رقم می خورد؟


خطیب جمعه کرمان؛ با افزودن این مطلب که آیا خواص از آبروی خود مایه گذاشتند و مال خود را برای دفاع از حق خرج کردند و یا گوشه‌ ای نشستند و حرکت درستی نکردند؟ تصریح کرد: خواص مردود در کربلا و عاشورا که تعدادشان کم نیست، امتحان خوبی پس ندادند؛ در حالیکه خواسته های حضرت از خواص در خطبه های ایشان منعکس است، لذا از بزرگترین درس ها این است خواص جامعه در بحران ها و سختی ها به داد حق برسند.


حجت الاسلام علیدادی سلیمانی با افزودن این مطلب که امام راحل هم قبل از انقلاب فرمودند ای علما و حوزه های علمیه به داد اسلام برسید؛ اظهار کرد: آیا در آشوب ها و توطئه و فتنه سیاهی که سال گذشته کشور را گرفت؛ خواص جامعه که نفوذ اجتماعی دارند و خود را از خانواده انقلاب و انقلابی می دانند در رکاب امام جامعه درست حرکت کردند؟ پس ما باید خواص عاشورا را با خواص زمان خودمان کاملاً تطبیق بدهیم.


وی در خطبه دوم نمازجمعه گفت: مجلس امام حسین علیه السلام سه هدف مهم تعقیب می‌ کند؛ اول خود حضور در مجلس ماتم و عزای حسین علیه السلام است؛ که روایات متظافر زیادی است که اگر کسی در این مجالس حضور یافت و دل او شکست و اشک او جاری شد چه ثواب هایی در انتظار او است حتی خود را به گریه زدن و مردم را به گریه واداشتن نیز ثواب دارد.


امام جمعه کرمان خاطرنشان کرد: این گریه؛ گریه مکتبی و دفاع از ارزش ها و مظلوم کربلا است؛ که خود را فدای ارزش ها و دین کرد.


حجت الاسلام علیدادی سلیمانی؛ شناخت واقعی حادثه کربلا را هدف دوم مجالس حسینی دانست و بر پشت صحنه حادثه را دانستن و نقش هر کسی را فهمیدن و عوامل آن را برجسته کردن تاکید کرد؛ تا در زندگی ما کربلای دوم و سوم تکرار نشود و در اردوگاه مقابل حسین قرار نگیریم؛ یعنی بصیرت و تحلیل درست از حادثه کربلا داشته باشیم.


وی اظهار داشت: هدف سوم تربیت دینی است؛ باید در این محافل و مجالس و در مدرسه حسین علیه السلام تربیت دینی و اسلامی در مکتب اهل بیت را یاد بگیریم؛ که سخنرانان و وعاظ و مداحان و بانیان مجالس در هر سه بخش نقش برجسته ای دارند.


نماینده ولی فقیه در استان کرمان؛ خاطرنشان کرد: امروز عاشورا است و امامت به وسیله همان کسانی که به ایشان نامه نوشتند و دعوت کردند؛ در محاصره مطلق قرار گرفته است‌.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha