فعالان فرهنگی بم مشکلات خود را با وزیر ارشاد مطرح کردند/ از تقاضای ایجاد دبیرخانه کانون‌ های فرهنگی هنری تا تبدیل اداره ارشاد بم به اداره کل

اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه شرق استان کرمان در نشست هم اندیشی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در سالن اجتماعات اداره ارشاد اسلامی شهرستان بم برگزار شد، به بیان مهمترین دغدغه‌ ها و درخواست‌ های خود پرداختند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ علیرضا تقاصی، مسئول انجمن سینمای جوانان دفتر بم اولین مسئولی بود که در این جلسه درخواست های خود را مطرح و بیان کرد: اگرچه بم پس از زلزله بازسازی شد، اما روح و فرهنگ این شهر همچنان زخمی است. بم پیش از زلزله دو سینمای بزرگ و فعال داشت اما اکنون هیچ سینما و مکان فرهنگی ندارد.

وی با بیان اینکه بم به علت ظرفیت‌ های قوی می‌ تواند به عنوان یکی از شهرک‌ های سینمایی معرفی شود، افزود: برگزاری جشنواره‌ های فیلم، عکس، جشنواره‌ های فرهنگی و هنری، برگزاری اردوهای فیلم‌ سازی، آموزش‌ های تخصصی، تجهیزات سینمایی، تخصیص بودجه برای تولید فیلم و بیمه هنرمندان از جمله مهم‌ ترین درخواست‌ های انجمن سینمای جوانان دفتر بم است.

عباس جلال‌ آبادی، نماینده گروه‌ های تئاتر شهرستان بم در این نشست با اشاره به ۳ گروه ثبتی و تعدادی گروه مستقل تئاتر در بم، گفت: این گروه‌ ها نیاز به حمایت مالی و کمک دولت دارند، به ویژه گروه‌ های نیمه حرفه‌ ای که نیاز به تمرین دارند.

وی تصریح کرد: همچنین ایجاد زیرساخت و مکان اجرا در مناطق محروم، تکمیل و احداث مجتمع‌ های فرهنگی و هنری در مناطق محرومی مانند ریگان، کمک به هنرمندان تئاتر و تعزیه، بهسازی و رفع مشکلات تماشاخانه بم، برگزاری دوره‌ های تخصصی و بیمه هنرمندان از جمله مهم‌ ترین درخواست‌ های گروه‌های تئاتر شهرستان بم است.

محمود انصاریان، نماینده جامعه قرآنی شهرستان بم در این جلسه با تأکید بر اینکه باید قرآن را مهجوریت خارج کرد، گفت: نبود مکان برای مؤسسات قرآنی و بیمه فعالان از مهمترین دغدغه‌ ها است. همچنین تدوین طرح‌ هایی برای تشویق مدیران و مربیان، ایجاد زمینه تشویق قرآن‌ آموزان، پیگیری کارت رفاهی برای فعالان قرآنی، ایجاد و حمایت از طرح‌ هایی برای دلگرمی نونهالان و نوجوانان قرآنی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با تأکید بر پرهیز از سلیقه‌ گرایی در امور قرآنی و لزوم قانونمندی و تعیین مسیر مشخص برای فعالیت‌ های قرآنی، بیان کرد: به کار گرفتن تدابیر لازم برای جذب بیشتر جوانان به قرآن، تخصیص اعتبار ویژه برای ایجاد استودیو ضبط، کمبود کتاب قرآن در مؤسسات قرآنی از جمله مهمترین دغدغه‌های جامعه قرآنی شهرستان بم است.

امید علیچی، نماینده چاپخانه‌ های شهرستان بم در این جلسه با بیان اینکه این صنعت در شهرستان بم سابقه‌ طولانی دارد و توسعه این صنعت مشکلات بسیاری را در شهرستان از بین می‌ برد، اذعان داشت: ارتقای اداره ارشاد شهرستان بم به اداره کل برای ساماندهی بهتر درخواست‌ های شرق استان کرمان ضروری است.

وی افزود: ایجاد زیرساخت‌ های مناسب برای صنعت چاپ در شهرستان، پرداخت تسهیلات برای به روز رسانی دستگاه‌ ها، برگزاری نمایشگاه و آموزش‌ های به روز در این صنعت و راه‌ اندازی آموزشگاه‌ های تخصصی در حوزه صنعت چاپ از جمله درخواست‌ های چاپخانه‌ های شرق استان کرمان است.

عقیل عارفی، نماینده کانون‌ های مساجد و مؤسسات قرآنی شهرستان بم در این نشست؛ نبود امکانات در کانون‌ های فرهنگی هنری مساجد در شرق استان کرمان را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: از سال ۹۰ تاکنون با وجود ظرفیت خوب مساجد شرق استان کانون‌ ها امکانات خوبی ندارد؛ همچنین ایجاد دبیرخانه کانون‌ های فرهنگی هنری شرق استان با محوریت شهرستان بم و تهیه کتاب‌های به روز برای مساجد از دغدغه‌ های مهم است.

وی یادآور شد: تأمین امکانات برای فعالیت‌ های فرهنگی هنری با توجه رویداد ملی فهما، توجه به بیمه مدیران و کتابداران کانون‌ های فرهنگی هنری مساجد، توجه به ایجاد کارت‌ های رفاهی، ساخت مهمانسرا برای کانون‌ های فرهنگی هنری در شرق استان که بالغ بر ۱۴۰ کانون در شرق استان وجود دارد و... از مهمترین دغدغه‌ها است.

مژگان تقی‌ زاده نماینده کتابفروشی‌ های شهرستان بم نیز آخرین سخنران بود، که در این جلسه به مشکلات در حوزه کتاب اشاره و خاطرنشان کرد: بررسی و رفع مشکلات، افزایش سقف حمایتی از طرح‌ های تابستانه و زمستانه کتاب، اختصاص یارانه به کتابفروشی‌ های شهرستان، پرداخت تسهیلات کم بهره، نظارت بر صندوق‌ های کارآفرینی برای تسهیل شرایط از جمله مهمترین درخواست‌ ها است.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha