کد خبر: 194808
۱۱ بهمن ۱۴۰۱، ۲۱:۴۱
مراسم جشن سده در کرمان برگزار شد

مراسم جشن سده کرمان که با حضور نماینده زردشتیان در مجلس شورای اسلامی، مدیر کل میراث‌ فرهنگی استان کرمان، موبدان و زرتشتیان این استان برگزار شد، با سخنرانی برخی مسئولان، برگزاری مراسم آیینی و خواندن جملاتی از یسنا(کتاب زرتشتیان) نیز همراه بود.

نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی ضمن شادباش جشن سده گفت: باید بیش از داستان و جشن گرفتن به ریشه اسطوره‌ ها نگاه کرد؛ امروز در تقویم ایران روز مهر از ماه بهمن است که جشن سده برگزار می‌شود.

اسفندیار اختیاری با اشاره به اینکه تقویم ایران ۱۲ ماه ۳۰ روزه و پنج روز به نام پنجه دارد، افزود: هر روز ایرانیان یک نام دارد و هر روز و ماه که در تقویم هم‌ نام می‌ شوند، آن روز را جشن می‌ گیریم اما روز پیدایش آتش روز مهر(دوست داشتن) از ماه بهمن (اندیشه نیک) است.

وی بیان کرد: جشن سده نماد پاسداری از آتشی است، که تمدن ایجاد می‌ کند و آتش انسان را از غارنشین به تمدن بعدی وارد می‌کند و باعث می‌ شود دیگر خام‌خوار نباشیم.

نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرهنگ ما ایرانیان غنی و مفهوم بسیاری در آن وجود دارد، بیان کرد: افتخار می‌کنم که با فرهنگ ایرانی بزرگ شدم؛ افتخار زرتشتیان این است زمانی که خیلی‌ها سعی می‌ کردند فرهنگ ایران زمین را حذف کنند زرتشتیان سر خود را دادند اما فرهنگ ایران زمین را ندادند و نیاکان تمام ایرانیان در این زمینه فعال بودند.

اختیاری با بیان اینکه فناوری آتش را ایرانیان کشف و در طول تاریخ از آن پاسداری کردند، اظهار کرد: چه تهمت‌هایی(برای آتش پرستی) به ما نزدند و از افتخارات ما ایرانیان این است که در طول تاریخ یکتا پرست بودیم، اما از آتش به عنوان نماد تمدن، پاسداری کردیم و آن در اختیار همگان قرار دادیم.

وی با اشاره به مراحل سده در کرمان از ثبت استانی تا جهانی یادآور شد: این جشن ملی را باید مردم برگزار کنند و در کرمان این جشن صدها سال است که برگزار می‌ شود.

نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه سال ۸۸ جشن کرمان ثبت استانی و در سال ۹۱ ثبت ملی شد؛ ادامه داد: اکنون سه سال است که تلاش می‌ کنیم این جشن را بر پایه کرمان به ثبت میراث جهانی برسانیم و کشور تاجیکستان در این مسیر همراه ما است.

اختیاری خاطرنشان کرد: قلمرو ایران زمین با ۱۳ کشور کنونی این جشن را برگزار می‌ کرده است و در سال آینده نوبت پرونده ثبت جهانی جشن سده می‌ شود که در قالب آثار غیرملموس به ثبت میراث جهانی برسد.

از لوح ثبت ملی جشن سده رونمایی شد

مدیر کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان کرمان در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه جشن سده در سال ۱۳۹۱ با همکاری انجمن زرتشتیان استان کرمان به ثبت ملی رسید، اظهار کرد: این آیین که از دیرباز در کرمان بر جای مانده است، همه ساله در روز دهم بهمن ماه، ۵۰ روز قبل از عید نوروز در محل باغچه بداغ‌ آباد از طرف زرتشتیان برگزار می‌ شود.

فریدون فعالی افزود: خوشبختانه امسال همزمان با برگزاری مراسم جشن سده و با حضور تعداد زیادی از مسئولان و زرتشتیان از لوح ثبت ملی جشن سده رونمایی شد و امیدواریم در جهانی شدن آن سهم بزرگی را ایفا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: جشن سده جزو آثار ناملموس این استان به شمار می‌ رود و پرونده این اثر برای جهانی شدن باید روند خود را طی کند که این اداره‌ کل در این زمینه همکاری لازم را خواهد داشت.

جشن سده متعلق به تمام ایرانیان است

رئیس انجمن زردشتیان استان کرمان در این آیین گفت: جشن سده پس از فروپاشی حکومت ساسانیان در محله‌ های زرتشتی کرمان به صورت جداگانه برگزار شد، اما در زمان صفویه به این مسأله انسجام داده شد.

سیروس نیک بخش با اشاره به اینکه بیش از ۴۰۰ سال اخیر این جشن به صورت عمومی در کرمان برگزار می‌ شود، اظهار کرد: این جشن ملی از سالیان دور به احترام پاسداری و نگهداری از آتش انجام می‌ شده و این جشن متعلق به تمام ایرانیان است.

وی با بیان اینکه به آتش به عنوان نماد روشنایی و پیشرفت و ترقی انسان‌ها است گفت: ایرانیان از آتش نگهداری کردند و حرمت برای آن قائل شدند زیرا برکات زندگی ما از پیدایش آن بود.

اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha