صادرات ۲۲۶ هزار دلاری صنایع‌ دستی در استان کرمان

مدیر کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان کرمان با اشاره به اینکه بالغ بر ۷۰ هزار هنرمند در حوزه صنایع‌ دستی استان مشغول به فعالیت هستند، گفت: ۵۰۰ میلیارد تومان تولید سالانه محصولات و حدود ۲۲۶ هزار دلار صادرات صنایع‌ دستی داریم.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ فریدون فعالی در مراسم روز جهانی صنایع‌ دستی در «خانه حاج‌ آقا علی رفسنجان» اظهار کرد: همراهی و همدلی در شهرستان رفسنجان اتفاقات خوبی را رقم زده و این برای ما مبارک است؛ که در این مجموعه زیبا برنامه‌ های فرهنگی و هنری اجرا می‌ شود.

وی افزود: دغدغه‌ ما این بود که بزرگترین خانه خشتی جهان در استان کرمان وجود دارد، اما از آن بهره‌ ای نبردیم و گردشگران از این مجموعه زیبا دیدن نمی‌ کنند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با اشاره به مرمت و احیای خانه حاج‌ آقا علی رفسنجان، بیان کرد: این خانه تاریخی مدت ماندگاری مسافران را در استان کرمان نصف روز اضافه کرده و این برای ما یک ظرفیت است.

فعالی اضافه کرد: هر چه در شاخص‌ های گردشگری مدت زمان ماندگاری مسافر در استان کرمان را بیشتر کنیم، یعنی این توفیق برای حوزه گردشگری فراهم شده، که بتوانیم از شرایط بهتر استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه پرونده ثبت جهانی خانه حاج آقا علی آماده شده و پیگیری آن در اولویت کار قرار گرفته است، تصریح کرد: این موضوع فرصتی برای استان کرمان و رفسنجان است؛ که اثر ثبت جهانی داشته باشد. در حال حاضر هفت اثر ثبت جهانی در استان داریم، که دو اثر کاروانسرا نیز به آن افزوده می‌شود.

مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمان به نقاط ضعف در حوزه صنایع‌ دستی در استان نیز اشاره و عنوانن کرد: خاستگاه مس در شهر رفسنجان است؛ اما امروز از کارگاه مس که بازدید داشتم، گفته شد مس را از اصفهان می‌آورند و اینجا با کار روی آن، دوباره به اصفهان برمی‌ گردانند.

فعالی، ادامه داد: این موضوع به هیچ وجه خوب نیست که محصول مس استان کرمان از استان خارج شود. پیگیری‌ های زیادی شد و این آمادگی وجود دارد که در قالب یک تعاونی محصول مس تولید و در اختیار تعاونی و هنرمند قرار گیرد، این حمایت در حوزه سازمانی ما هم وجود دارد که بتوانیم شرایط را فراهم کنیم که بازاری برای محصول آن‌ ها ایجاد و هنرمندان راحت تر محصول را تولید کنند.

وی با بیان اینکه نگاه ما در حوزه صنایع‌ دستی صرفا حمایتی است و حمایت از هنرمندان جزء سیاست‌ ها و برنامه‌ های ما است، خاطرنشان کرد: باید زمینه‌ ای برای فروش محصولات خانگی صنایع‌ دستی ایجاد شود، اگر فضای خانه خلاق صنایع‌ دستی ایجاد شود، میراث‌ فرهنگی بازارچه هایی را تحت این عنوان ایجاد می‌ کند، تا محصولات را به فروش برسانیم.

مدیر کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان کرمان با اشاره به اینکه بالغ بر ۷۰ هزار هنرمند در حوزه صنایع‌ دستی استان مشغول به فعالیت هستند، گفت: ۵۰۰ میلیارد تومان تولید سالانه محصولات و حدود ۲۲۶ هزار دلار صادرات صنایع‌ دستی داریم.

لازم به ذکر است؛ در این مراسم از فعالان حوزه صنایع‌ دستی شهرستان تجلیل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha