کد خبر: 195521
۲۶ بهمن ۱۴۰۱، ۸:۴۲

فوق تخصص جراحی کودکان؛

ضرورت وجود بیمارستان اختصاصی کودکان در زنجان

دهمین عمل جراحی موفق آترزی مری در بیمارستان آیت‌الله موسوی زنجان انجام شد
ضرورت وجود بیمارستان اختصاصی کودکان در زنجان

فوق تخصص جراحی کودکان با تأکید بر ضرورت وجود بیمارستان اختصاصی کودکان در زنجان، گفت: لازم است دست‌اندرکاران حوزه بهداشت و خیرین حوزه سلامت به این موضوع جلب شوند تا اقدامات لازم برای فراهم کردن امکانات در جهت ارائه‌ی خدمات بیشتر و بهتر در استان صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) زنجان،‌ دکتر امیرحسین لادن با اشاره به دهمین عمل جراحی موفق آترزی مری نوزاد در بیمارستان آیت‌الله موسوی زنجان اظهار کرد: این عمل جراحی، برای دهمین بار به طور پیاپی به صورت موفقیت‌آمیز انجام شد و نوزادی که تحت عمل قرار گرفته بود روز گذشته با وضعیت عمومی مناسب و بدون عوارض از بیمارستان مرخص شد.

وی با اشاره به ناهنجاری آترزی مری در نوزادان بیان کرد: آترزی یا بن‌بست مری، نوعی ناهنجاری مادرزادی ماژور در دستگاه گوارش می‌باشد که در آن، مری یا همان لوله‌ی متصل‌کننده‌ی حلق به معده، در دورهٔ جنینی رشد و نمو نیافته و پیوستگی مسیر مری تا معده در میانهٔ راه، کور و بن بست می‌شود.

فوق تخصص جراحی نوزادان و کودکان، با بیان اینکه درجات مختلفی از خطر و ریسک مرگ و میر را برای نوزادان مبتلا به آترزی مری، وجود دارد افزود: با توجه به وجود ناهنجاری‌های همراه در ارگان‌های مختلف به خصوص قلب این نوزادان، پروسه درمان، جراحی و نگهداری بعد از عمل این نوزادان بسیار پرریسک است ولی خوشبختانه این عمل جراحی با نتایج بسیار خوبی که در حد نرم جهانی قرار دارد، هم‌اکنون در سطح کشور انجام می‌شود.

دکتر لادن با بیان اینکه چند دسته ازعوامل باعث ایجاد ناهنجاری‌های جنینی می‌شود، افزود: برخی از این عوامل، شناخته نشده‌اند و بشر با علم روز همچنان موفق به تشخیص آنها نشده است. برخی دیگر از عوامل نیز شامل زمینه‌های ارثی و ژنتیکی و بعضی دیگر شامل عوامل محیطی همچون مصرف برخی داروها یا تماس با بعضی مواد شیمیایی می‌باشد.

وی ضمن هشدار به مادران باردار در خصوص مصرف هرگونه دارو یا تماس با هرنوع ماده شیمیایی در دوران بارداری، خاطرنشان کرد: مصرف هر دارویی در دوران بارداری باید با نظر پزشک متخصص زنان انجام شود و همچنین کسانی که در خانواده یا فرزندان قبلی خود، سابقه ناهنجاری‌های جنینی دارند، حتما باید پزشک خود را در جریان موضوع قرار دهند و بررسی‌های جنینی را به صورت ویژه‌ای دنبال کنند.

این جراح با اشاره به اینکه بسیاری از عوامل موثر در بروز آترزی مری، هنوز به طور دقیق مشخص نشده است، بیان کرد: آترزی مری از جمله ناهنجاری‌های جنینی است که جز در مراکز بسیار پیشرفته و کارآزموده، در مراکز معدودی در بررسی‌های قبل از زایمان، قابل تشخیص است و در سراسر جهان به طور متوسط ۴۰ الی ۴۵ درصد موارد، با سونوگرافی‌های کنترلی، تشخیص داده می‌شود.

دکتر لادن، بسیاری از ناهنجاری‌های جنینی را قابل درمان عنوان کرد و گفت: در بسیاری از موارد، پس از پروسه‌ی درمان، اثرات ناهنجاری در نوزاد به طور کامل از بین می‌رود.

ضرورت وجود بیمارستان اختصاصی کودکان در زنجان

جراح کودکان وجود فضاهای درمانی مختص گروه هدف را یکی از عوامل موفقیت در عمل‌های جراحی ناهنجاری‌های نوزادان دانست و تصریح کرد: پروسه درمان کودکان خصوصا در سنین پایین‌تر و دوران نوزادی، پروسه‌ای سنگین، تخصصی و پرزحمت است و باید با ارتقاء سخت‌افزاری و فراهم کردن امکانات، مسیر موفقیت در این پروسه را هموار کرد.

وی با تأکید بر ضرورت وجود بیمارستان اختصاصی کودکان در زنجان، اظهار کرد: لازم است نظر دست‌اندرکاران و خصوصا خیرین حوزه سلامت به این موضوع جلب شود و اقدامات لازم برای فراهم کردن امکانات در جهت ارائه‌ی خدمات بیشتر و بهتر، صورت گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha