سایه عفو رهبری بر سر بیش از ۳ هزار زندانی در کرمان

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نفر مشمول عفو رهبری در این استان قرار می‌ گیرند، ولی این عفو به معنای آزادی این افراد نیست و ممکن است منجر به تخفیف مجازات آنها شود.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی با اشاره عفو رهبر معظم انقلاب نسبت به محکومان و متهمان زندان‌ ها و بیان اینکه عفو امسال از نوع عفو معیاری بوده است، گفت: دو نوع عفو موردی و معیاری وجود دارد.

وی افزود: در عفو موردی، تعداد افراد واجد شرایط عفو در استان‌ها احصاء و به دفتر رهبری ارسال می‌ شود، که پس از تأیید ایشان، این عفو به مناسبت‌های مختلف صورت می‌ گیرد. در عفو معیاری، معیارهایی پیشنهاد می‌ شود و پس از تصویب آن معیارها از سوی رهبری انقلاب اسلامی، محکومان واجد شرایط احصا و آزاد شده و یا مشمول تخفیف مجازات می‌ شوند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان؛ ادامه داد: ویژگی دیگر عفو اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی این بود؛ که نگاه پدرانه ایشان نسبت به محکومان و متهمان اغتشاشات اخیر مشخص شد؛ زیرا در گذشته عفو تنها مخصوص محکومان بوده است و در این دوره مشمول متهمان نیز شده است.

حجت‌ الاسلام حمیدی با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد متهمان و محکومان اغتشاشات اخیر مشمول عفو رهبری شده و پس از احراز شرایط از زندان آزاد می‌ شوند، اظهار کرد: در استان کرمان بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نفر مشمول عفو رهبری قرار می‌ گیرند و این به معنای آزادی این افراد نیست و ممکن است که منجر به تخفیف مجازات آنها شود.

وی با بیان اینکه کرمان کمترین مشکلات و اغتشاشات را داشته و کمترین افراد وارد زندان‌ ها شدند که تقریبا همه این افراد شرایط عفو معیاری را دارند، بیان کرد: پیش از اعلام عفو رهبر معظم انقلاب اسلامی، ۲۵ نفر در زندان بودند که این افراد نیز از زندان‌ های استان آزاد شده‌ اند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: اتباع خارجی و سارقین در عفو اخیر مستثنی بوده‌ اند، که باید دوره محکومیت خود را طی کنند. در اغتشاشات اخیر نمونه‌ هایی از حضور اتباع بیگانه را داشته‌ ایم که این عفو مشمول آنها نخواهد شد.

حجت‌ الاسلام حمیدی خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی‌ های انجام شده در پرونده‌ ها، تا ۲۱ بهمن ماه سال جاری ۳ هزار و ۲۰۹ نفر در استان کرمان مشمول عفو رهبر معظم انقلاب اسلامی بودند، که پیش‌ بینی می‌ شود؛ تا ۳ هزار و ۵۰۰ نفر افزایش یابد و پرونده‌ ها در حال بررسی است. در بررسی ۷۱۷ پرونده زندانیان تاکنون، ۵۴۹ نفر تخفیف مجازات یافته و ۱۶۹ نفر آزاد شده‌ اند.

اداره کل دادگستری استان کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha