حمایت از نخبگان غیرایرانی سازوکار رسمی پیداکرد

رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری گفت: با مصوبه دولت که اواخر بهمن ماه ابلاغ شد حمایت از نخبگان غیرایرانی عملاً یک سازوکار رسمی پیداکرد و از این طریق خیلی حمایت‌ها شفاف و کارها سریع تر انجام خواهد شد.

به گزارش گروه علمی و فناوری خبرگزاری سلامت،میرآبادی با اشاره به اینکه حمایت از نخبگان با تابعیت غیر از کشور در دستورکار دولتهای مختلف دنیاست گفت: ما هم در ایران این حمایت‌ها را داشتیم اما این حمایت‌ها به صورت موردی در قالب کمیته‌ها و کمیسیون‌ها انجام می‌شد و فرآیند طولانی هم داشت.

وی افزود: با مصوبه دولت سیزدهم که اواخر بهمن ماه توسط معاون اول ابلاغ شد حمایت از نخبگان غیرایرانی عملاً یک سازوکار رسمی پیداکرد و از این طریق خیلی حمایت‌ها شفاف و کارها سریع تر انجام خواهد شد.

رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری با بیان اینکه ظرفیت نخبگان اعم از ایرانی و غیرایرانی برای پیشرفت هر کشوری بسیار مهم است اظهار کرد: ظرفیت نخبگانی می‌تواند سرعت پیشرفت را در هر حوزه‌ای چندین برابر کند و آئین نامه جدیدی هم که ابلاغ شده این فرصت را برای نخبگان غیر ایرانی فراهم کرده است.

میرآبادی خاطرنشان کرد: نخبه شرایط و ویژگی‌های خاصی دارد و افرادی که درخواست حمایت دارند باید حائز این شرایط باشند که ما این شرایط را با همکاری بنیاد ملی نخبگان احصا کردیم و الان هم ابلاغ شده اما مهم، خدمت و اقدامی است که این نخبگان باید انجام دهند.

این مقام مسئول متذکر شد: در آئین نامه‌ها و مقررات موجود، صراحتاً الزامی وجود ندارد که ما حتماً باید از نیروی متخصص ایرانی استفاده کنیم اما نوع حمایت‌ها و برنامه‌های در نظرگرفته شده کاملاً هم راستا با استفاده از ظرفیت متخصصان ایرانی است.

وی در برنامه «روزنه» رادیو گفت وگو با بیان اینکه نخبگان غیر ایرانی در سالهای گذشته به صورت موردی حمایت می‌شدند گفت: این نخبگان برای تحصیل در دوره‌های پسادکتری و ایجاد شرکت و افتتاح حساب بانکی دچار مشکلاتی بودند که به صورت موردی پیگیری می‌شد اما با سازوکار فراهم شده، دفترچه اقامت ویژه دریافت می‌کنند و می‌توانند از همه مزایای یک شهروند ایرانی به جز پست‌های دولتی استفاده کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha