طرح حمایت از  «مادران باردار تا دو سالگی کودک» در کرمان کلید خورد

شهردار کرمان، گفت: طی آیینی، از نشان دبیرخانه «شهر دوستدار خانواده» شهرداری کرمان و طرح «هزار روز مهرورزی» به منظور حمایت از مادران باردار تا دو سالگی کودک، با همکاری شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی کرمان در شهر کرمان رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ سعید شعرباف، در آیین رونمایی از دبیرخانه شهر دوستدار خانواده شهرداری کرمان و آغاز طرح هزار روز مهرورزی، که با حضور برخی از اعضای شورای اسلامی شهر، مدیران شهرداری و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کرمان، برگزار شد، شکل‌ گیری پیوند خوب بین شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی را حاصل این دو رویداد دانست.

وی با بیان اینکه در شهرهای کشور، موضوعاتی چون شهر دوستدار کودک و شهر دوستدار سالمند مطرح است، افزود: این مقوله‌ ها ادبیات جهانی و پروتکل‌ های خاص خود را دارد و بعد از اسفند ۹۹ در حوزه وزارت کشور، شهر دوستدار خانواده با سابقه نظری و با نگاهی جامع‌تر نسبت به کودک و سالمند مطرح شده است.

شهردار کرمان، با بیان اینکه در اروپا با شاخص‌ های معینی، مفهوم خانواده را تشریح کرده‌ اند، اظاهار داشت: در مبانی و ادبیات دینی ما بر مفهوم خانواده تاکید بیشتری شده، ولی ما در تبیین این مفهوم تعلل کرده‌ ایم و به اندازه کافی به آن توجه نمی‌کنیم.

شعرباف، هسته اصلی و موضوع محوری خانواده را، «مادر» دانست و ادامه داد: امیدوارم با پیشنهادات ارائه شده که به نظر می‌ رسد همه آنها عملیاتی است، به بخشی از این هدف دست یابیم.

وی، بیان کرد: آغاز کار در این خصوص باید مبتنی بر ایجاد یک بانک اطلاعاتی کامل و در اختیار قراردادن داده‌ هایی از بیمه سلامت، حوزه مراکز بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی باشد، که بتوانیم بر اساس این داده‌ ها، به جامعه مادران به‌ ویژه مادرانی که در بازهه زمانی هزار روزه طلایی قرار گرفته‌ اند، دسترسی داشته باشیم و خدمات مدنظر را به مادران ارائه دهیم.

شهردار کرمان، این خدمات را در دو حوزهٔ ورزشی و خدمات رفاهی و اجتماعی دانست و افزود: هدف این است که امکان حضور خانواده‌ ها را فراهم کنیم.

شعرباف، بخش دیگری از خدمات مدنظر را شامل خدمات مشاوره‌ ای، پیام‌ رسانی و ایجاد شبکه‌ های اجتماعی در قالب پلتفرم های جامع شهروندی اعلام و خاطرنشان کرد: نیاز است تا برای ارائه محتوای شبکه‌ های اجتماعی و ارتباطات، از تجربه دانشگاه علوم پزشکی استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری می‌ تواند با بدنهه اجتماعی جامعه ارتباط خوبی برقرار کند و سامانه‌ های اطلاع‌ رسانی خوبی برای آگاهی جامعه در بخش عمومی در اختیار دارد، بیان کرد: شهرداری در این زمینه می‌ تواند کمک‌ کننده باشد، تا بخشی از این ایده‌ ها، اجرا شود.

شهردار کرمان، به تجربه‌ های جهانی ازجمله طراحی اتاق مادر و کودک در مترو شهرهای اروپایی اشاره و تصریح کرد: در کشورهای اروپایی به این موضوع فکر شده است، در حالی‌که در کشور ما چنین نبوده و باید پذیرفت که در این موضوع، کار نکرده بسیار است.

شعرباف، تاکید کرد: با رونمایی از دبیرخانه شهر دوستدار خانواده، قصد داریم به آرامی و پروژه‌ به‌ پروژه، مفهوم دوستدار خانواده را ماندگار کنیم و با چند پروژه مصداقی و قابل رهگیری، آغاز کنیم و پیش برویم.

وی؛ گام اول را مشارکت در حوزه تشکیل بانک اطلاعاتی و ارایه خدمات در حوزه شهرداری ذکر و خاطرنشان کرد: در صورتی‌ که این ایده اجرا شود، اتفاق بزرگی در سطح کلان‌ شهرها، رخ می‌ دهد و کرمان آغازگر آن خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha