کد خبر: 198394
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۸:۲۳
تکذیب فروش بناهای تاریخی در کرمان

مدیر کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان کرمان با اشاره به اینکه بهره‌ برداری از ۶ بنای تاریخی کرمان توسط صندوق حفظ و احیای وزارت میراث‌ فرهنگی به مزایده گذاشته شده است، گفت: در این مزایده قرار نیست هیچگونه انتقال مالکیتی انجام پذیرد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ فریدون فعالی با اشاره به اینکه بهره‌ برداری از ۶ بنای تاریخی کرمان توسط صندوق حفظ و احیای وزارت میراث‌ فرهنگی به مزایده گذاشته شده است، گفت: در این مزایده قرار نیست هیچگونه انتقال مالکیتی انجام پذیرد، بلکه صرفا بهره‌ برداری از این بناها مطابق اصول و ضوابط فنی و بر اساس طرح مصوب میراث‌ فرهنگی برای مدت معین به بخش خصوصی واگذار می‌ شود.

وی افزود: سرمایه‌ گذار علاوه بر رقمی که برای مرمت و احیا در ابتدای کار هزینه می‌ کند، در طول مدت بهره‌ برداری اجاره هم پرداخت خواهد کرد.

مدیر کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان کرمان اظهار داشت: ضمنا واگذاری حق بهره‌ برداری در قالب فرآیند رقابتی مزایده از طریق سامانه تدارکات الکترونیک دولت به‌ صورت شفاف و همراه با ارزیابی اهلیت مالی و صلاحیت فنی متقاضیان انجام می‌ شود.

فعالی ادامه داد: پس از آن طی این فرآیند، سرمایه‌ گذار منتخب با استفاده از توان شرکت‌ های مشاور طرح مرمت و احیا را تهیه و بعد از بررسی و تایید آن در وزرات میراث‌ فرهنگی، عملیات اجرایی مرمت با نظارت کارشناسان متخصص میراث مطابق طرح مرمت مصوب انجام و وارد دوره بهره‌برداری می‌شود، که در این دوره زمانی هم بهره‌ برداری از مجموعه‌ ها و بناهای تاریخی براساس پلان مدیریت بهره‌ برداری و ضوابط مورد تایید میراث‌ فرهنگی انجام و بر کلیه اقدامات سرمایه‌ گذار نظارت و پایش خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اصل بناهای تاریخی مذکور جزء نفایس به شمار می‌ روند و قابل واگذاری نیستند، تاکید کرد: باغ شاهزاده ماهان به عنوان یک اثر جهانی بخش خدماتی آن یعنی خانه زعیم‌ باشی با حفظ ضوابط و اصول میراث‌ فرهنگی به بخش خصوصی واگذار شده است.

مدیر کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان کرمان بیان کرد: این فرایند برای باغ موزه هرندی کرمان، ارگ راین، خانه فخری راور، خانه بهادرالملک بردسیر تکرار و خانه اوشیدری کرمان نیز با کاربری هنری (بازارچه صنایع دستی) و کارخانه حناسایی نیز با کاربری فرهنگی و احیای صنعت حنا به بخش خصوصی واگذار می‌ شود.

فعالی خاطرنشان کرد: اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی تنها متولی قانونی حفاظت از بناهای تاریخی است و برای پویایی و توانمندسازی بناهای تاریخی تلاش می‌ کند و سعی داریم با واگذاری بخش‌ های خدماتی و ارائه خدمات ویژه در جذب بیشتر گردشگران موفق‌ تر عمل کنیم.

اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha