عمده سقط جنین‌ها هیچ ربطی به پزشکی و غربالگری ندارند

اردبیلی در رادیو گفت وگو عنوان کرد: در مورد سقط جنین کف آمار نشان می‌دهد روزی هزار جنین در کشور از بین می‌روند که به پزشکی و غربالگری هیچ ربطی ندارند و عمده آنها زوجین قانونی و شرعی در یک ساختار خانوادگی رسمی هستند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت؛ دکتر مریم اردبیلی (پزشک عمومی، دکترای آینده‌پژوهی، کارشناس و پژوهشگر حوزه جمعیت) با حضور در برنامه «از تدبیر تا تقصیر» در خصوص موضوع بررسی کاهش جمعیت و بحران پیری با تاکید بر تبیین مقابله با سقط جنین، بیان کرد: در این رابطه مسئله خانواده‌ها هستند، در فرهنگ ایرانی غنای روابط خانوادگی و تجربه انواع تعلقات عاطفی اجتماعی درون محیط خانواده به عنوان نهاد اصلی زیست اجتماعی تجربه می‌شود، اگر به تک فرزندی بسنده کنند خانواده‌ها چنین تجربه مهمی را از دست می‌دهند. یکی از مهمترین نیازهای فرزندان تجربه زیستن در کنار خواهر، برادر و بعدها خاله، عمه، دایی و عمو شدن است و باید آینده نگری کرد و به تنهایی خود و فرزندان اندیشید.

اردبیلی در خصوص تاثیر پویش‌ها در افزایش جمعیت و پیشگیری از سقط جنین گفت: بخشی از این کار مربوط به سیاست‌گذاری و قانونگذاری است البته با تاخیر بیست ساله؛ یعنی از زمانی که زیر نرخ جایگزین باروری در کشور رفتیم باید در سیاست‌های حمایتی افزایش داشتیم اما بعد از این ۲۰ سال قانون جمعیت داریم که هنوز هم محقق نشده، دولت و حاکمیت باید برای فرزندآوری بیشتر حمایت کنند و پویش‌های مردمی که با تمرکز بر ریشه‌های این موضوع و با انگیزه‌های مردمی اتفاق می‌افتد؛ بسیار تاثیر گذار هستند.

وی با بیان اینکه بحث حمایت از ناباروری در قانون آورده شده و باید به سمت تحقق آن برویم ادامه داد: نزدیک ۲۰ درصد از زوجین ناباروری را تجربه می‌کنند و تقریباً تمام این زوجین سه میلیون هستند و همگی در آرزوی یک فرزندند اما هزینه‌های ناباروری به شدت بالا است و حداقل کار این است که بار اقتصادی را برای آنها صفر کنیم. بحث ناباروری ثانویه وجود دارد که به دلیل مدل‌های پیشگیری از بارداری غیر علمی زوج بارور بوده اما برای فرزند دوم باروری از دست رفته و این اتفاقات همگی نیازمند حمایت است.

اردبیلی افزود: متاسفانه در روندهای جهانی آمار ناباروری در دنیا در حال افزایش است و علت عمده آن سبک زندگی است و قدرت باروری در خطر کاهش است که باید برای آن تدابیر پیشگیرانه سلامت محور اندیشید.

این پزشک در مورد حمایت از از زوجین نابارور بیان کرد: علاوه بر حمایت‌های اقتصادی، باید به صورت مردمی حلقه‌هایی برای حمایت روحی و عاطفی این عزیزان تشکیل دهیم تا افرادی که تجربه درمان ناباروری داشتند با هم در اشتراک بگذارند و همدیگر را تشویق کنند و این دوران دشوار را در کنار هم بگذرانند.

وی خاطرنشان کرد: در مورد سقط جنین کف آمار نشان می‌دهد روزی هزار جنین در کشور از بین می‌رود که به پزشکی و غربالگری هیچ ربطی ندارند و عمده آنها زوجین قانونی و شرعی در یک ساختار خانوادگی رسمی هستند، در واقع آن‌ها فرزندان خود را می‌کشند در صورتی که آنها واجد حق حیات هستند، باید نسبت به سقط جنین به عنوان افتادن یک شی نگاه نکنیم و به کشتن یک انسان بی پناه نگاه کنیم. خانواده‌ها با سقط جنین صدماتی به خود به لحاظ روحی جسمی و عاطفی و آینده زندگی می‌زنند.

اردبیلی در مورد لزوم رسیدگی دستگاه‌های متولی و حتی نهادهای مردمی به تبیین وجوه مختلف سقط جنین اینگونه توضیح داد: اگر ما مراقب فضای پیرامون خود باشیم؛ چون تصمیم فرزندآوری، عدم فرزندآوری و سقط جنین در فضای خصوصی زوجین گرفته می‌شود و هیچ نهاد قانونی نمی‌تواند وارد این فضا شود اما اینکه زوجین به این نتیجه می‌رسند که فرزند خود را از بین ببرند را باید جلوگیری کرد و این حس منفی نسبت به آینده و مشکلات پیرامون زندگی نباید زوجین جوان ما را از پا در بیاورد و حتما سیاستگذاری می‌تواند کمک کند. در پیرامون ما تقریباً یک سقط اتفاق می‌افتد و ما می‌توانیم جلوی آن را بگیریم و این نیازمند گفتگو، فرهنگ سازی و ارتباط عمیق گرفتن است.

وی در پایان بیان کرد: قوه قضاییه می‌تواند جلوی توزیع گسترده داروهای سقط جنین را به راحتی بگیرد و با افرادی که تشویق به سقط جنین و مباشرت می‌کنند حتماً برخورد کند اما فراموش نشود اصل این داستان در ذهن انسان اتفاق می‌افتد و باید در این حیطه کار شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha