لزوم تشکیل شورای پیشگیری از وقوع جرم در همه شهرستان ها

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، تصریح کرد: در هر شهرستان در کنار شورای تامین که نقش بسیار مهمی در تامین، حفظ و ارتقای امنیت دارند، باید شورای پیشگیری از وقوع جرم تشکیل شود.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ سید مهدی قویدل در آیین تکریم و معارفه روسای سابق و جدید حوزه قضایی شهرستان نرماشیر، گفت: شورای پیشگیری از وقوع جرم در کنار شورای تامین می‌ تواند از بروز بسیاری از مشکلات و آسیب‌ ها جلوگیری کند.

وی افزود: نظام مقدس جمهوری اسلامی در سال‌ های پس از پیروزی انقلاب با تهدیدها و تلاطم‌ های بسیار جدی روبرو بوده است و دائما با اهداف شوم دشمنان مواجهه بوده است؛ که جنگ سخت، جنگ نرم، تهاجمات اقتصادی و تحریم‌ ها از جمله این موارد هستند و با وجود همه این تهدیدات، پیشرفت‌ های بسیار خوبی داشته است و مهمترین موضوع آن نیز قدرت بسیار بالای نظامی و علمی است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان اظهار کرد: پیشرفت‌ هایی که در دولت جدید با تلاش‌ های مجاهدانه و شبانه روزی شاهد هستیم؛ به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی امید آفرین است و در آینده بسیار نزدیک شاهد تحولات و پیشرفت‌ های شگرفی در سطح بین الملل و جامعه ایران خواهیم بود.

قویدل، امنیت را مهمترین رکن رشد، پیشرفت، بالندگی و پویایی هر جامعه برشمرد و ادامه داد: در قران کریم نیز از امنیت به عنوان غذای روح و روان آدمی یاد شده است.

وی گفت: ایجاد، استقرار و حفظ امنیت از وظایف اولیه حاکمیت، نظام و متولیان امر در هر جامعه‌ ای است، لکن امنیت بدون همراهی مردم و همکاری معتمدان، بزرگان و متنفذین، پایداری لازم را نخواهد داشت و در این رابطه در قانون اساسی برای قوای سه گانه کشور تکالیفی مشخص شده است و مهمترین تکالیف تعیین شده برای قوای سه گانه، ایجاد بسترهای لازم برای بالندگی، پویایی و پیشرفت جامعه است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان؛ ضمن تاکید بر این مطلب که قوه قضائیه به عنوان یکی از قوای مستقل که نقش حاکمیتی و نظارتی دارد، وظایف بسیار مهمی در حوزه ایجاد و حفظ امنیت بر عهده دارد، اظهار داشت: در قانون اساسی به موضوع مسئولیت اجتماعی برای مردم نیز اشاره شده است و در این رابطه امر به معروف و نهی از منکر مورد تاکید قرار گرفته است و از آن به عنوان نظارت مردم بر مردم و نظارت مردم بر جامعه و نظارت دولت بر مردم در قالب مسئولیت‌ های اجتماعی یاد می‌ شود.

قویدل تصریح کرد: مهمترین وظیفه مشخص شده در قانون اساسی برای قوه قضائیه، رسیدگی به تظلمات، شکایات و دعاوی است؛ که از سوی مردم مطرح می‌شود و قوه قضائیه به عنوان مرجع و ملجاء افرادی است که به هر شکل به آن‌ ها ظلم و ستمی روا شده است.

وی بیان داشت: در هر شهرستان در کنار شورای تامین که نقش بسیار مهمی در تامین، حفظ و ارتقای امنیت دارند، باید شورای پیشگیری از وقوع جرم تشکیل شود؛ تا هرگونه آسیب، تخلف و جرمی که ممکن است به موضوع و معضل امنیتی تبدیل شود، شناسایی شده و از دستگاه‌ ها برای انجام وظایف خود و رفع این مشکلات مطالبه گری می‌ شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان ادامه داد: قوه قضائیه نبض حاکمیت است و بالا بودن میزان پرونده‌ های وارده به این دستگاه، نشان دهنده وجود یک بیماری و مشکل در جامعه است و باید برای درمان آن فکر شود.

قویدل؛ تعقیب مجرمان، اجرای حدود الهی، نظارت بر حُسن اجرای قوانین، گسترش عدل و آزادی‌ های مشروع و پیشگیری از وقوع جرم را از دیگر وظایف قوه قضائیه برشمرد و گفت: پیشگیری از وقوع جرم ابعاد مختلفی دارد که پیشگیری فرهنگی اجتماعی(جامعه مدار)، پیشگیری حقوقی و قضایی(پیشگیری کیفری) و پیشگیری وضعی، امنیتی انتظامی از جمله این موارد است؛ که تمامی جامعه شناسان نیز به این موضوعات تاکید دارند.

وی عنوان داشت: پیشگیری کیفری از وظایف دستگاه قضایی به شمار می‌ رود و مجازات ها، رسیدگی‌های به موقع، اقتدار و قدرت در رسیدگی و برخورد قاطع با مخلان امنیت و اجرای به موقع و به هنگام مجازات‌ ها به عنوان پیشگیری کیفری است و پیشگیری جامعه مدار و پیشگیری وضعی، امنیتی انتظامی، به همراهی سایر دستگاه‌ ها برمی گردد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان افزود: در قانون پیشگیری از وقوع جرم نیز وظیفه اولیه پیشگیری با قوه قضائیه است، ولی به سایر سازمان‌ ها نیز تکلیف شده است؛ که با دستگاه قضایی برای پیشگیری از وقوع جرم همکاری کنند و علاوه بر دستگاه‌ ها و نهادهای فرهنگی و اجرایی که باید برای پیشگیری از وقوع جرم همکاری داشته باشند، حضور و نقش مردم، مصلحین، سران طوایف و ریش سفیدان مهمترین مولفه در اثربخشی پیشگیری است.

قویدل ضمن اشاره به این مطلب که در استان کرمان طی سال گذشته بیش از ۸۲۰ هزار پرونده وارد دستگاه قضایی شده است، اظهار داشت: این تعداد در شهرستان نرماشیر بیش از ۶ هزار و ۴۰۰ پرونده بوده است و این به معنای آن است؛ که در این شهرستان هر ماه ۵۰۰ پرونده وارد دستگاه قضایی شده است و بسیاری از این پرونده ها، موضوعاتی است که نیاز به طرح در دادگستری ندارد.

وی بیان کرد: در استان کرمان حدود ۵۳ درصد از چارت تشکیلاتی قضایی دارای تصدی هستند و از این رو در شهرستان نرماشیر نیز نیاز به توسعه چارت قضایی است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، ابراز داشت: مهمترین راهکار برای کاهش ورودی پرونده‌ ها به دستگاه قضایی، استفاده از ظرفیت‌ های مردمی از جمله سران طوایف، معتمدان و ریش سفیدان است.

قویدل با اشاره به این مطلب که در برخی از شهرستان بیش از ۸۰ درصد پرونده‌ ها با صلح و سازش مختومه می‌ شوند، گفت: این امر در شهرستان نرماشیر نیز باید محقق شود.

وی به اجرای ایده اورژانس قضایی نیز اشاره و بیان کرد: در این طرح بسیاری از اختلافات در ابتدای امر در اختیار مصلحین قرار می‌ گیرد؛ تا با ایجاد صلح و سازش از تشکیل پرونده‌ های قضایی جلوگیری شود، که این مهم در شهرستان نرماشیر نیز باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، توسعه امنیت را زمینه ساز جذب سرمایه گذاری و تولید اشتغال دانست و تصریح کرد: امنیت باید توسط سران طوایف، معتمدان و ریش سفیدان ایجاد شده و ارتقاء یابد.

قویدل بر همکاری سران طوایف برای جمع آوری سلاح‌ های غیرمجاز، کاهش اختلافات قبیله‌ ای و طایفه ای، جلوگیری از قاچاق سوخت و ... تاکید و عنوان کرد: باید برای موضوع قاچاق سوخت در این شهرستان و شهرستان‌ های شرق استان چاره اندیشی و فرهنگ سازی شود.

وی افزود: همکاران قضایی ما به هیچ عنوان نباید با جایگاه داران متخلفی که با قاچاق سوخت همکاری دارند، اغماض کنند و باید برخورد قاطع و جدی داشته باشند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان ، اظهار کرد: ساماندهی ماشین آلات کشاورزی، ساماندهی گلخانه ها، ساماندهی وسایل نقلیه و کارت‌های مهاجر و برخورد با کامیون‌ هایی که بارنامه صوری دارند و نسبت به قاچاق سوخت اقدام می‌ کنند، موضوعاتی است که مورد تاکید دستگاه قضایی، شورای تامین استان، کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و قطعا با این موضوعات برخورد می‌ شود.

قویدل ابراز داشت: در حوزه اراضی ملی و کشاورزی نیز طرح کاداستر در دست اجراست؛ که در راستای پیشگیری از تشکیل پرونده‌ ها نقش مهمی دارد که باید در شهرستان نرماشیر نیز با جدیت دنبال شود و توسعه استفاده از سیستم‌ های پایش تصویری را نیز مورد تاکید قرار داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تقدیر از تلاش‌ های احمدی مقدم، رییس سابق حوزه قضایی نرماشیر؛ خاطرنشان ساخت: آقای رضوی، رئیس جدید حوزه قضایی نرماشیر از نخبگان قضات استان و فردی بسیار فرهیخته، پرتلاش و با مدیریت بسیار خوب هستند.

گفتنی است؛ در این آیین از تلاش‌ های حمید احمدی مقدم، رئیس سابق حوزه قضایی نرماشیر تقدیر و سید سالار رضوی به عنوان رئیس جدید این حوزه قضایی معرفی شد.

اداره کل دادگستری استان کرمان

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha