نجات جان جوان ۲۶ ساله با راهنمایی تلفنی پرستار اورژانس سیرجان

رئیس اورژانس و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی سیرجان از نجات جان جوان ۲۶ ساله با راهنمایی تلفنی پرستار مرکز هدایت عملیات اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی سیرجان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر عباس فخریان اظهار داشت: به دنبال تماس با مرکز پیام، مبنی بر انسداد راه هوایی با جسم خارجی آقای ۲۶ ساله، بلافاصله کارشناسان مرکز پیام اورژانس، یک دستگاه آمبولانس به منزل بیمار اعزام کردند.

وی اظهار داشت: در همین بازه زمانی، کارشناس پرستاری مرکز ارتباطات ضمن برقراری تماس تا رسیدن آمبولانس، با راهنمایی و آموزش خانواده این آقای ۲۶ ساله، با راهنمایی و آشنایی نسبی خانواده بیمار با عملیات خارج سازی جسم خارجی موفق به نجات بیمار شد و در نهایت این آقای ۲۶ ساله که دچار انسداد راه هوایی با جسم خارجی شده بود؛ با راهنمایی پرستار واحد هدایت عملیات اورژانس( مرکز پیام/دیسپچ) این مرکز و کمک خانواده ایشان نجات یافت.

رئیس اورژانس ومدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی شهرستان سیرجان از مردم درخواست کرد: هنگام تماس با تلفن ۱۱۵ ضمن حفظ آرامش به توصیه پرستاران مرکز پیام دقیقاً عمل کرده و تماس خود را جهت راهنمایی قطع نکنند و با مشاوره همکاران تا رسیدن کارشناسان فوریت های پزشکی بر بالین بیمار در حفظ جان بیمار خود کمک کنند.

مسئول آموزش و پژوهش اورژانس پیش بیمارستانی سیرجان نیز اظهار داشت: همشهریان در صورت هر گونه خفگی و انسداد راه هوایی با جسم خارجی؛ در صورت هوشیار بودن بیمار بیمار را به سمت جلو خم کرده و به پشت فرد، میان شانه ها ۵ بار محکم ضربه بزنید تا شئ بیرون بپرد.

سپس سریعا ۵ بار مانور هایملیخ (دست های خود را از بین دوست بیمار رد کرده و مشت گره کرده خود را بالای شکم زیر دنده ها قرار داده و پنج فشار سریع به داخل و بالا حرکت دهند)را اجرا کنید.

یادتان باشد، مانور هایملیخ در افراد بسیار چاق ،زنان باردار و شیرخوران و نوزادن ممنوع می باشد.

این کار باعث ایجاد فشار و ارتعاش در مجرای تنفسی شده که برای بیرون پریدن شئ موثر می باشدو با بیرون پریدن شئ فرد دوباره می تواند نفس بکشد.

در هنگام بروز حادثه انسداد راه هوایی با جسم خارجی و خفگی حتما با شماره ۱۱۵ تماس بگیرید یا از فرد دیگری بخواهید تماس بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha