پهنه های معدنی رهاشده استان کرمان را پس می گیریم

استاندار کرمان با ابراز تاسف از عدم اجرای ماده ۲۰ قانون معادن، ورود دستگاه‌ های نظارتی به این مسئله را مورد تاکید قرار داد و گفت: پهنه‌ های معدنی راکد مانده، باید آزاد شده و در اختیار افراد ذیصلاح قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ محمد مهدی فداکار صبح امروز ۱۸ شهریور ماه در هشتاد و نهمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان با موضوع بررسی موانع معدنکاری مدرن، گفت: طبق اعلام سازمان صمت، تقریبا تمام استان به عنوان محدوده معدنی و به اسم افراد ثبت شده است، اما بعضا هیچ اقدامی روی آنها صورت نمی‌ گیرد.

وی با ابراز تاسف از عدم اجرای ماده ۲۰ قانون معادن، از سازمان بازرسی خواست تا به این مسئله ورود کند و افزود: ماده ۲۰ معادن که مترقی است اجرایی نشده و شرکت ایمیدرو اولین مجموعه‌ ای‌ ست که در استان بیشترین معادن را دارد اما برای آنها کاری نکرده و رها کرده است؛ ایمیدرو، بیشترین پهنه‌ های معدنی استان کرمان را دارد؛ اما هیچ کاری روی آنها انجام نمی‌ دهد و سال‌ ها راکد مانده‌ اند.

استاندار کرمان ادامه داد: بخش زیادی از پهنه‌ های معدنی استان در اختیار ایمیدرو است و هیچ اقدامی روی آنها انجام نداده، اما قانون معادن به صراحت می‌ گوید که باید پس گرفته شوند؛ که این مسئله در سطح ملی پیگیری می شود تا پهنه‌ها آزاد شود و در اختیار مردم قرار گیرد.

فداکار تصریح کرد: این موضوع باید از سطح ملی پیگیری شود و دستگاه‌ های نظارتی، سازمان بازرسی و غیره ورود به مسئله داشته باشند.

وی ابراز داشت: ماده ۲۰ قانون معادن در سطح ملی باید پیگیری شود و پهنه‌ های معدنی که راکد مانده، آزاد شده و در اختیار افراد ذیصلاح قرار گیرد.

استاندار کرمان به رشد بهره‌وری نیز اشاره و بیان داشت: در حوزه معادن اگر تنها به رشد بهره‌ وری هم بپردازیم، کاهش انرژی، کاهش باطله و خیلی از مسائل را در بر می‌ گیرد و بخش زیادی از مسائل حل می‌ شود.

فداکار گفت: عمده درآمد بسیاری از شرکت‌ ها، ناشی از رانت انرژی ارزانی است؛ که در بخش آب، برق و گاز دریافت می‌ کنند. چرا باید این رانت انرژی را به شرکت بدهیم و از طرف دیگر برق کشاورز قطع شود.

وی اظهار داشت: دیگر جایی در استان کرمان برای معدن‌کاری وجود ندارد و پهنه‌ ها آزاد نیستند؛ زیرا به طور مثال پیرزن یا پیرمردی هست که معدن به نام او ثبت است و حالا فوت کرده و وراث او هم این‌کاره نیستند و این خیلی عجیب است.

استاندار کرمان با بیان اینکه رانت انرژی به شرکت‌ها داده می‌شود و آنها ظرفیت استان در حوزه انرژی را می‌مکند، بیان داشت: معادن اخیرا در مسائل دانش‌بنیان کمک می‌کنند و امیدواریم صندوق دانش‌بنیان‌ها در معادن شکل بگیرد زیرا ظرفیت بزرگی‌ست و می‌تواند کار را پیش ببرد.

فداکار عنوان کرد: بهترین تجهیزات آزمایشگاهی را در کشور داریم و دانشگاه‌ها هر چه تجهیزات خاص برای معادن را بخواهند می گوییم در کرمان مستقر کنند. وی یادآور شد: معارضان محلی معادن در برخی مناطق استان کرمان را داریم و برنامه‌ای برای رفع این مشکل در دستور کار قرار گرفته است.

استاندار کرمان تصریح کرد: معتقدیم در حال حاضر ضرورتی بر افزایش کاتد در استان کرمان نیست و باید صنایع پایین‌دستی را در دنبال کنیم تا شاهد اشتغال باشیم. فداکار در بخش پایانی سخنان خود گفت: ستاد عالی پسته را به‌زودی برگزار می‌کنیم تا مشکلات این حوزه مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.

ضرورتی بر افزایش تولید کاتد در استان نیست

استاندار کرمان به اهمیت روش‌ های نوین و فناوری در معادن و صنایع نیز اشاره و بیان کرد: ما الان کاتد را با قیمت‌های مختلف و نوساناتی در بورس صادر می‌ کنیم، که این نوسان هم به دلیل عرضه است نه مصرف.

فداکار افزود: اما هیچ کاری روی کاتد در استان انجام نمی‌ شود و تنها یک مفتول تولید می‌ کنیم. چند برابر مصرف فعلی مس شهید باهنر کاتد در استان وجود دارد و ضرورتی بر افزایش تولید کاتد در استان نیست و می‌ توانیم روی صنایع پایین دستی متمرکز شویم و اشتغال و ارزش افزوده را بالا ببریم.

وی عنوان کرد: عمده معادن از ظرفیت تبصره ۵ ماده ۱۴ قانون معادن استفاده نمی‌ کنند، در حالی که با سرمایه‌ گذاری در حوزه تکنولوژی در انواع بهره‌ وری، زیست محیطی و کارهایی از این دست، مزیت قانونی معافیت حقوق معادن تا سقف ۲۰ درصد برای آنها فراهم می‌ شود.

استاندار کرمان با تاکید بر تجهیزات و دانش فنی در حوزه اکتشاف معادن در خصوص آزمایشگاه معدن کرمان نیز خاطرنشان کرد: فهرستی از هر آنچه در این زمینه نیاز است، تهیه شود که عمدتا در دانشگاه‌ های آزاد سراسر کشور وجود دارد و می‌ توانیم در استان مستقر کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha