قطار ۳ واگنه پرسرعت با قابلیت تولید CO ۲ کمتر ساخته می‌شود

رئیس جهاد دانشگاهی از ساخت قطار ۳ واگنه پرسرعت (HSR) با قابلیت تولید CO۲ کمتر توسط محققان کشور خبر داد و گفت: ساخت این قطار توسط محققان واحد علم و صنعت جهاد دانشگاهی شروع شده است.

به گزارش گروه علمی-فناوری خبرگزاری سلامت(طبنا)حسن مسلمی رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه تجربه جهانی نشان داده است سیستم حمل و نقل ریلی در مقایسه با دیگر سیستم‌های حمل و نقل از مزایای بیشتری برخوردار است، گفت: قطارهای سریع السیر برای سرعت، کارایی، صرفه جویی در انرژی، امنیت و راحتی طراحی شده اند.

وی با بیان اینکه قطارهای سریع السیر، از نظر صرفه‌ اقتصادی و برآیند کارایی چند برابر سیستم‌های دیگر هستند، گفت: این قطارها به یک امر مهم، ضروری و اجتناب ناپذیر برای جابجایی مسافران تبدیل شده‌اند. ارتقای سیستم راه‌آهن موجود به سامانه سریع‌السیر ریلی در کشور بدون تردید به ارتقا و بهبود بهره‌وری در سیستم حمل و نقل و صرفه‌جویی موثر در انرژی، زمان و بهینه‌سازی هزینه‌ها منجر خواهد شد.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه در این راستا محققان جهاد دانشگاهی درصدد بوده اند به تولید قطارهای سریع السیر ورود کنند، گفت: محققان جهاد توانسته اند در راستای طراحی و ساخت یک رام قطار ۳ واگنه پرسرعت (HSR) گام بردارند.

مسمکی گفت: از آنجایی که خطوط ریلی کشور فاقد برق بالاسری است، قرار است سیستم تامین برق این قطار به صورت دوگانه طراحی و علاوه بر برق بالاسری، سیستم تغذیه از طریق دیزل ژنراتور نیز در قطار پیش بینی می‌شود.

وی گفت: طراحی بدنه قطار، بوژی، سیستم رانش، ترمز، سیگنالینگ، TCMS و سیستم ایمنی قطار، برای سرعت سیر عملیاتی ۳۰۰ تا ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت از جمله ویژگی های این قطار پرسرعت محسوب می شود.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه ساخت این قطار در واحد علم و صنعت جهاد دانشگاهی آغاز شده است، ادامه داد: برای ساخت این قطار امنیت سفر، سرعت، هزینه مناسب، راحتی، تولید CO۲ کمتر در دستور کار قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha