۵ آب بندان بصورت متمرکز در قائمشهر بهره برداری و بهسازی شد

در ایام مبارک دهه فجر با حضور فرماندار قائمشهر، معاون عمرانی فرماندار، بخشدار مرکزی، مدیر جهاد کشاورزی قائمشهر، رئیس بنیاد مسکن قائمشهر و اهالی منطقه کوهساران به طور متمرکز ۵ آب بندان روستاهای پایین لموک، قراخیل، جمنان، ارطه دشت و میانرود افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت،، مدیر جهاد کشاورزی قائمشهر در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: ۵ پروژه مرمت و بهسازی آب بندان روستاهای پایین لموک، قراخیل، جمنان، میانرود، ارطه دشت با اعتباری بالغ بر ۱۱ میلیارد و ۶۱۵ میلیون تومان افتتاح شد.
علی درویش نیا با ا اشاره به فواید بازسازی و نوسازی آب‌بندان‌ها عنوان کرد: با انجام عملیات لایروبی و دیواره‌سازی می‌توان ظرفیت آب بندان برای ذخیره آب را افزایش داد و سطح اراضی زیر کشت آب بندان‌ها را ازدیاد بخشید و حصول اطمینان کشاورزی در رفت و آمد کشاورزان را فراهم آورد.
وی افزود: با انجام عملیات بازسازی و بهسازی دریچه‌ها نحوه کنترل آب بهبود یافته و از هدر رفتن آب که دارای ارزش بالایی می‌باشد جلوگیری می‌شود و همچنین با احداث ایستگاه پمپاژ در کنار آب بندان می‌توان ظرفیت ذخیره آب و آبگیری آب بندان و سطح زیر کشت را افزایش داد.
مدیر جهاد کشاورزی قائمشهر، عنوان کرد: با بهسازی آب بندان و بهره‌برداری و نگهداری آن در مقایسه با سد، هزینه کمتری داشته و آب بندان بر خلاف سد بارش در دشت‌ها را جمع آوری می‌نماید.
درویش نیا تصریح کرد: در مناطق پرباران و شمالی کشور سالانه میلیون‌ها متر مکعب آب ناشی از بارندگی از طریق نهرها و رودخانه‌ها وارد دریا شده و به نوعی از دسترس انسان‌ها خارج می‌گردد که با توجه به ارزش بالای آب و محدودیت منابع آب شیرین موجود جهت استفاده در کشاورزی که از با اهمیت‌ترین منابع تولید غذای انسان‌ها به شمار می‌رود کنترل و بهره‌برداری از این آب‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است.
وی با بیان اینکه شهرستان قائمشهر دارای ۷۴ قطعه آب بندان در ۵۷ روستا می‌باشد، بیان کرد: مساحت آب بندان‌های مذکور در حدود ۳۱۰ هکتار با ظرفیت نگهداری ۵ میلیون متر مکعب آب می‌باشند که ۲۶۲۳ هکتار از اراضی کشاورزی را تحت پوشش قرار می‌دهند و در حال حاضر تعداد ۵۷۶۰ بهره‌بردار کشاورز و باغدار آب مصرفی بخش کشاورزی خویش را از طریق آب بندان‌ها تامین می‌نمایند.
مدیر جهاد کشاورزی قائمشهر، در پایان گفت: با توجه به شرایط ویژه کم آبی و خشکسالی که تهدید بزرگی برای اراضی کشاورزی شهرستان و استان می‌باشد مقتضی است با نگاه ویژه و مدبرانه در جهت تامین اعتبارات مربوط به منظور اجرای پروژه های مرمت و بهسازی آب‌بندان‌های موجود و حفظ این منابع آبی ارزشمند اقدامات شایسته صورت پذیرد.
همچنین فرماندار قائمشهر در این مراسم گفت: در طی دو سال متوالی در شهرستان قائمشهر بیش از ۸۵ درصد از بودجه شهرستان به روستاها اختصاص یافت و سهم کشاورزی امسال بیشتر از سال‌های قبل بوده است.
جواد مولایی قرا با بیان اینکه این پروژه‌ها در سطح ۲۸.۵ هکتار به بهره‌برداری رسیده است، افزود: تا پیش از لایروبی حجم این آب بندان‌ها ۴۰۲ هزار متر مکعب بود که اکنون با مرمت و بازسازی حجم آبگیری آنها به ۶۶۴۰ هزار متر مکعب افزایش یافته است.
فرماندار قائمشهر افزود: با بهسازی آب بندان‌ها ۲۹۵ بهره‌بردار این روستاها از آب پایدار برای مصارف کشاورزی بهره خواهند برد.
مولایی قرار در پایان با اشاره به اینکه شاهد پروژه‌های بسیار خوبی هستیم، گفت: آخرین بودجه برای خشکسالی مازندران ۲۰ میلیارد تومان بود که ۱۲ میلیارد تومان آن به قائمشهر اختصاص یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha