کد خبر: sputnik-v-واکسن-روسیه-92٪-در-مبارزه-با-covid-19-موثر-است
۱۵ بهمن ۱۳۹۹، ۱۲:۵۰
Sputnik V واکسن روسیه 92٪ در مبارزه با COVID-19 موثر است!
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری سلامت به نقل از Yahoo، دانشمندان روز سه شنبه به واکسن Sputnik V روسیه چراغ سبز نشان دادند و گفتند که این آزمایش تقریباً 92٪ در مبارزه با COVID-19 موثر است که بر اساس نتایج آزمایش که در اواخر مرحله بررسی شده، توسط مجلات پزشکی بین المللی منتشر شده است. کارشناسان گفتند که نتایج آزمایش فاز III به این معنی است که جهان سلاح موثر دیگری برای مقابله با بیماری همه گیر دارد و تصمیم مسکو برای پخش واکسن قبل از انتشار اطلاعات نهایی تا حدی توجیه شده است. نتایج جمع آوری شده توسط موسسه گامالیا در مسکو که واکسن Sputnik V را تولید و آزمایش کرده است، مطابق با داده‌های مربوط به اثربخشی گزارش شده در مراحل اولیه آزمایش است، که از ماه سپتامبر در مسکو اجرا می‌شود.

Sputnik V به دلیل عجله و عدم شفافیت مورد انتقاد قرار گرفته بود...

ایان جونز، استاد دانشگاه ریدینگ و پولی روی، استاد دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری گفتند: تولید واکسن Sputnik V به دلیل عجله ناخوشایند و عدم وجود شفافیت مورد انتقاد قرار گرفته است. واکسن روسی Sputnik V دانشمندان که در این مطالعه مشارکت نداشته‌اند، در اظهار نظری که توسط لنست به اشتراک گذاشته شده است، گفتند: اما نتیجه گزارش شده در اینجا روشن است و اصل علمی واکسیناسیون به اثبات رسیده است. واکسن دیگری هم اکنون می‌تواند برای کاهش بروز COVID-19 به جنگ بپیوندد. محققان به سرپرستی دنیس لوگونوف، موسسه گامالیا در لانست گفتند: نتایج بر اساس داده‎‌های 19،866 داوطلب بود که یک چهارم آن‌ها دارونما دریافت کردند. دانشمندان گفتند از زمان شروع آزمایش در مسکو، 16 مورد از علائم COVID-19 در بین افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند و 62 مورد در گروه دارونما ثبت شده است. این نشان داد که یک رژیم دو دوزه واکسن، دو واکسن بر اساس دو ناقل ویروسی مختلف که با فاصله 21 روز اجرا می‌شود 91.6٪ در برابر COVID-19 علامت دار موثر است.

این واکسن در سالمندان نیز موثر است!

تعداد واکسیناسیون در روسیه تاکنون کم است. مقامات به برخی از مسائل اولیه در مورد افزایش تولید اشاره کرده‌اند، در حالی که نظرسنجی‌ها تقاضای کم برای روس‌ها برای واکسن را نشان داده است. دیمیتریف گفت، روسیه قبلاً داده‌های آزمایش فاز 3 خود را با تنظیم كنندگان در چندین كشور به اشتراک گذاشته و روند ارسال آن‌ها را برای تصویب در اتحادیه اروپا به آژانس دارویی اروپا (EMA) آغاز كرده است. انتشار داده‌ها در حالی صورت می‌گیرد که اروپا تلاش می‌کند تا برای 450 میلیون شهروند خود به دلیل کاهش تولید AstraZeneca و Pfizer به اندازه کافی واکسن بگیرد. در همین حال، نیاز به ذخیره واکسن در فریزرهای بسیار سرد و برنامه ریزی ناهموار در سراسر ایالات متحده، مانع پیشرفت ایالات متحده شده است.

واکسن روسی در سالمندان 91.8 درصد موثر است

در خلاصه‌ی Lancet گفته شده است که 2414 داوطلب بالای 60 سال در آزمایش Sputnik V حضور داشتند و نشان داده شد که این آزمایش 91.8٪ موثر است، اما هیچ عارضه جانبی جدی گزارش نشده است. واکسن روسی Sputnik V دیمیتریف از RDIF همچنین گفت که موسسه Gamaleya در حال آزمایش واکسن Sputnik V بر روی انواع جدید COVID-19 بوده و علائم اولیه مثبت است. همچنین مشخص شد که این واکسن 100٪ در برابر COVID-19 متوسط یا شدید موثر است، زیرا در گروه 78 نفری شرکت کنندگان که 21 روز پس از تزریق اولین عفونت آلوده و علامت دار بودند، چنین مواردی وجود نداشت. چهار مورد از فوت شرکت کنندگان اتفاق افتاد، اما هیچ یک از آن‌ها با واکسیناسیون Sputnik V مرتبط نبودند. دنی آلتمن، استاد ایمونولوژی در کالج امپریال لندن، گفت: این اثر از جمله در افراد بالای 60 سال بیش از حد خوب به نظر می‌رسد. خوب است که یک مورد دیگر به زرادخانه جهانی اضافه کنیم.  

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha