کد خبر: چاقی-در-گیلان-بیشتر-از-میانگین-کشوری
۱ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۱۴
چاقی در گیلان بیشتر از میانگین کشوری

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از  اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان، از 10 عامل خطر بیماری های غیرواگیر، 5 عامل مربوط به تغذیه است که در این بین اضافه وزن و چاقی، بعد از فشار خون از مهم ترین عوامل خطر سازِ ابتلا به بیماری هایی نظیر قلبی - عروقی، سرطان و دیابت است.معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام می کند : بر اساس آخرین بررسی های انجام شده، میانگین آمار اضافه وزن و چاقی در گیلان حدود 68درصد جمعیت بالای18سال این استان است که این آمار 8 درصد بیشتر از میانگین کشوری است.

نتایج ارزیابی مراقبت های انجام شده در واحدهای ارائه دهنده خدمات سلامت گیلان در سال 98 هم نشان می دهد 27 درصد از افراد 5 تا 18سال گیلان و 20 و نیم درصد از کودکان زیر 5 سال استان، اضافه وزن دارند و چاقند که بیش از میانگین کشوری است.

کووید 19 قوز بالاقوز در معضل چاقی

کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان می گوید : با افزایش ابتلا به بیماری کووید 19 در دنیا و تعطیلی بسیاری از مراکز تجاری، اداری، مدارس و مهدهای کودک و ایجاد قرنطینه خانگی برای شکستن زنجیره کرونا، برخی از افراد خانواده در قرنطینه خانگی هستند و این موضوع از یک طرف کم تحرکی را به دنبال دارد و از طرفی ممکن است، مصرف مواد غذایی پرکالری حاوی چربی، قند و نمک و تنقلات نامناسب را افزایش یابد.

سودابه ابراهیمی فرد افزود : به نظر می رسد اضافه وزن ناشی از کم تحرکی دوران کرونا، در بین کودکان و نوجوانان که دانش آموز هستند و بیشترشان به صورت مجازی و در خانه آموزش می بینند ، مشهود تر باشد.

موضوعی که فرزانه فراهانی کارشناس تغذیه آن را تایید می کند و می گوید : اضافه وزن و چاقی در دوران کرونا در گیلان، بیشتر شده است .

او می گوید : چاقی در کودکان گیلانی، چند سالی است که روند رو به رشدی داشته اما با شیوع کرونا و خانه نشین شدن کودکان ، در 9 ماه گذشته ، بیشتر کودکانی که به مطبم مراجعه کرده اند، افزون بر چاقی با مشکل کبد چرب، کلسترول، کم خونی و کمبود ویتامین D مواجه بودند.

کوچِ « چاقی» از پاتوق دانش آموزی، با طرح «کوچ»

آموزش و پرورش استان گیلان هم آستین های همت را بالا زده و طرح کنترل وزن و چاقی دانش آموزان ، موسوم به «کوچ»را در مدارس این استان، آغاز کرده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان، هدف از اجرای این طرح را کنترل وزن و چاقی دانش آموزان در همه مقاطع تحصیلی استان اعلام کرد و گفت : مرحله اول این طرح 29 آبان به پایان رسید.

محمد رحمتی افزود : در این مرحله، قد و وزن 92 درصد از دانش آموزان دختر و پسر مقاطع مختلف تحصیلی گیلان (از حدود 400 هزار نفر ) ارزیابی و نتایج به وزارت آموزش و پرورش ارسال شد و آمار نهایی نیمه اول آذر اعلام می شود.

وی می گوید : پس از اعلام نتایج نهایی ارزیابی، به دانش آموزانی که اضافه وزن دارند ، برنامه های ورزشی و رژیم غذایی ارائه می شود و در مرحله دوم طرح کوچ که در اسفند اجرا می شود، چنانچه این دانش آموزان به تناسب اندام برسند ، به آنان نهال سلامتی اهدا می شود.

به نظر می رسد خانواده ها دست کم عادات بد غذایی گذشته را دیگر چاشنی این بی تحرکی ها نکنند چراکه پزشکان می گویند ، کرونا به جز بیماران زمینه ای، در کمین افراد چاق هم نشسته است .

پس ، همان قدر که حواس مان به زدن ماسک و رعایت شیوه نامه های بهداشتی است ، رعایت اصول بهداشت تغذیه و وزن را هم جدی بگیریم!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha