ضرورت ایجاد مزرعه دوم برای پشتیبانی از تولید مرغ آرین

پژوهشگر دانشگاه تربیت مدرس گفت: با توجه به اهمیت مرغ لاین و استراتژیک بودن آن، ما نیاز داریم که لاین‌ها در دو نقطه مختلف نگهداری شوند که در حال حاضر فقط یک مزرعه داریم.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری سلامت، دکتر علی مقصودی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در رشته ژنتیک و اصلاح نژاد دام و طیور در رابطه با تکنولوژی‌های مورد نیاز برای تولید مرغ آرین با برنامه «گفتگوی علمی» مصاحبه کرد.

مقصودی در تعریف امنیت غذایی گفت: امنیت غذایی به این معناست که هر فرد در هر زمان و هر مکانی به مواد غذایی دسترسی داشته باشد و البته در کنار امنیت غذایی، بحث ایمنی غذا نیز مطرح است یعنی غذایی که برای جامعه تأمین می‌شود سالم باشد.

وی افزود: لاین آرین به عنوان یک ذخیره استراتژیک شاید از نظر عملکرد با دیگر سویه‌های خارجی قابل رقابت نباشد اما به عنوان یک ذخیره استراتژیک و امنیت غذایی در دنیایی که هر روز شاهد اتفاقات جدید در آن هستیم یک مسئله ضروری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: مرغ آرین سی سال قبل که وارد کشور شد یک مرغ با رشد متوسط بود و جثه درشتی هم نداشت و لذا در مقایسه با دیگر مرغ‌ها عقب تر است و به تحقیقات و خدمات فنی بیشتری نیاز دارد.

مقصودی با بیان اینکه اصلاح نژاد به طور کلی و با شرایط مرغ لاین یک فرآیند زمان بر است گفت: این فرآیند تا زمانی که به جوجه یک روزه برسد حدود پنج سال طول می‌کشد و بنابراین اقدام در حوزه مرغ لاین پنج سال بعد نتیجه خواهدداد.

وی ایجاد یک ساختار منسجم در مرغ لاین را ضروری برشمرد و افزود: این صنعت در دنیا یک ساختار منسجم و مدیریت واحد دارد و خدمات فنی و پشتیبانی هم جایگاه خودشان را دارند اما دست به دست شدن آرین طی سالهای گذشته موجب عقب ماندگی این سویه ژنتیکی شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: وقتی مکان دفتر همفکری و مدیریت مرغ لاین در طول سی سال گذشته 9 بار تغییر کرده منعکس کننده کل ماجرا و نبود ساختار منسجم در این بخش است.

در ادامه، دکتر محمدجواد دادفر پژوهشگر دانشگاه تربیت مدرس به تاریخچه مختصری از مرغ لاین در دنیا اشاره و بیان کرد: با آغاز موج شهرنشینی در غرب در اوایل قرن بیستم تقاضا برا گوشت مرغ و مزارعی هم برای نگهداری از مرغ شکل گرفت و این مزارع به تدریج فهمیدند که از طریق ژنتیک و اصلاح نژاد می‌توانند بهبود کارکرد ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه ایران در دهه 60 مذاکراتی با شرکت هلندی انجام داد و لاین را وارد کشور کرد افزود: پایه مرغ لاین از خارج از کشور وارد شد اما با کارهای اصلاح نژادی که روی این مرغ انجام شده می‌توان گفت که این ژن، ایرانی است.

پژوهشگر دانشگاه تربیت مدرس یادآورشد: با توجه به اهمیت مرغ لاین و استراتژیک بودن آن، ما نیاز داریم که لاین‌ها در دو نقطه مختلف نگهداری شوند که در حال حاضر فقط یک مزرعه داریم و بنابراین در کوتاه مدت باید به فکر ایجاد یک مزرعه دوم و پشتیبانی از تولید مرغ آرین باشیم.

منبع:رادیو گفتگو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha