استان کرمان، پهناورترین استان بیابانی کشور است

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان گفت: جهت اجرای طرح های مقابله با بیابان زایی در قالب عملیات پیشنهادی، اعتباری حدود۱۳۳ میلیارد تومان در سطح ۳۶ هزار هکتار از عرصه های بیابانی استان و کانون های فرسایش خاک پیشنهاد شده است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ علی قادری، گفت: به منظور کاهش اثرات منفی بیابانزایی و جلوگیری از پیشرفت آن در استان کرمان تاکنون فعالیت‌ های متعددی از جمله تهیه طرح‌ های بیابانزدایی در سطح ۶۹۲۵۴۴ هکتار و در قالب ۲۹ طرح، نهال کاری، بذرکاری، مدیریت رواناب‌ های سطحی و مالچ پاشی انجام شده است.

وی افزود: همچنین در سال گذشته ۱۴۰۰  اعتباری معادل ۱۶۷/۸ میلیارد تومانی به طرح های مقابله با بیابانزایی اختصاص یافته که در پی تخصیص درصدی از این اعتبارات، عملیات آبیاری سنواتی و پروژه پخش سیلاب  ، نهالکاری احداث تله رسوبگیر و مالچ پاشی در حال اجرا است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان تصریح کرد: استان کرمان با مساحت ۱۴/۴میلیون هکتار حـدود ۹ درصـد از مساحت کشـور را به خود اختصـاص داده است  و از کل عرصه‌ های طبیعی استان ۴۶ درصد را عرصه‌ های بیابانی و ۳۵ درصد را مراتع کم تراکم و فقیر تشکیل می دهد و به بیانی دیگر کرمان با داشتن سطح وسیعی از اراضی بیابانی و مراتع فقیر، پهناور ترین استان بیابانی کشور است، که با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی ۸۱ درصد مساحت استان را شامل می‌ شود.

علی قادری، عنوان کرد: بیابان زایی بعد از دو چالش تغییر اقلیم و کمبود آب شیرین به عنوان سومین چالش مهم جهانی در قرن ۲۱ محسوب می‌ شود و استان کرمان با قرار داشتن بر روی کمربند خشک و نیمه خشک دارای ذخائر منابع آبی بسیار ضعیف و نزولات جوی کم، تبخیر سالیانه بسیار شدید و میزان پوشش گیاهی اندک است.

وی افزود:جمعیت رو به افزایش استان و بالا رفتن نیاز غذایی جامعه، مدیریت اصولی و آینده نگری را برای عرصه‌ های منابع طبیعی استان می‌ طلبد، تا بتوان در جهت کنترل و مدیریت مناطق بیابانی گام‌ های موثری را برای بهره برداری بهینه برداشت.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان کرمان، همچنین با اشاره به اینکه کانون های بحرانی حدود ۱۲۰۵۳۴۱ هکتار از کل وسعت استان را تشکیل می‌ دهد، خاطر نشان کرد: بر اساس به روز رسانی که در سال ۱۳۹۸ انجام شده است، ۲۸ کانون بحرانی فرسایش بادی در ۱۳ شهرستان استان شناسایی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha