۵۸ درصد پرونده ها در شرق استان کرمان به مصالحه ختم شد

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: میانگین صلح و سازش در پرونده های قابل صلح و سازش در شرق استان کرمان بالغ بر ۵۸ درصد است که میزان قابل قبولی به شمار می رود و از میانگین کشوری نیز بالاتر است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی در همایش اعضای شوراهای حل اختلاف شرق استان کرمان افزود: در شرق استان حدود ۲۳ هزار پرونده در سال ۱۴۰۰ از سوی ۴۴ شورای حل اختلاف رسیدگی و مختومه شده که از این تعداد ۱۲ هزار و ۵۳ پرونده به مصالحه ختم گردیده است.


وی با اشاره به این مطلب که صلح و سازش از موضوعات بسیار مهم و نهادینه در فرهنگ دینی است، تاکید کرد: ترویج فرهنگ صلح وسازش از مواردی است که خداوند بر آن تاکید ویژه ای داشته است و در سیره پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) مشخص است که بسیار برای رفع اختلافات اقدام می کردند و از این رو اعضای شوراهای حل اختلاف در این مسیر درحقیقت رهرو پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) هستند.


نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان یادآور شد: پس از انقلاب اسلامی که بسیاری از ارزش های دینی در کشور احیا شد، فرهنگ صلح و سازش نیز نهادینه شده است.


حجت الاسلام و المسلمین حمیدی با اشاره به این مطلب که شوراهای حل اختلاف بر اساس اندیشه پاک ایت الله هاشمی شاهرودی تشکیل شد و امروز بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: اولویت کار در شوراهای حل اختلاف مربوط به صلح و سازش است و باید سعی شود که پرونده های شوراهای حل اختلاف به سمت صدور رای نرود.


وی با اشاره به اینکه امروز افتخار داریم که روحانیون، ائمه جمعه، سران طوایف، متنفذین و معتمدان محلی در شوراهای حل اختلاف در تلاش هستند، عنوان کرد: بدون شک تلاش های انجام شده در حوزه صلح و سازش اجر خداوندی بالایی در پی دارد زیرا صلح و سازش زمینه ساز عمران و آبادانی جامعه است.


رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به این مطلب که توسعه صلح و سازش باید در شوراهای حل اختلاف به عنوان یک کار اصلی و اصیل مورد توجه قرار گیرد و نباید در این مسیر خسته شد، اظهارداشت: در عین حال که صلح و سازش ارزشمند است، این امر باید توام با عدالت باشد.


حجت الاسلام و المسلمین حمیدی، عدالت محوری در زمینه توسعه صلح و سازش را مورد تاکید قرار داد و افزود: در صلح و سازش در پرونده باید به شکلی اقدام شود که حق هیچ یک از طرفین ضایع نگردد زیرا در صورت بروز این موضوع، در آینده منجر به عداوت و دشمنی خواهد شد.


وی پیشگیری از بروز اختلافات را از دیگر وظایف اعضای شوراهای حل اختلاف دانست و تاکید کرد: اعضای شوراهای حل اختلاف باید به شناسایی زمینه های بروز اختلافات نیز توجه داشته و از ایجاد اختلاف جلوگیری نمایند.


رییس کل دادگستری استان کرمان، ترویج فرهنگ صلح و سازش را از سیاست های مسلم قوه قضاییه دانست و تاکید کرد: رفع اختلاف علاوه بر کاهش ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی می تواند زمینه ساز توسعه و عمران در جامعه شود و امروز این امر در قوه قضاییه نهادینه شده و اعضای شوراهای حل اختلاف و صلح یاران در این زمینه زحمات زیادی را بر عهده دارند./ دادگستری استان کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha