سم پاشی بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار متر مربع جایگاه نگهداری دام در استان کرمان

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان گفت: این اداره در طی سه ماه سالجاری بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار متر مربع جایگاه‌ های نگهداری دام و بیش از ۴۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین را علیه بیماری تب کریمه کنگو و انگل های خارجی بدن دام مورد سم پاشی قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر حسین رشیدی ضمن هشدار به شهروندان به جهت پیش گیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو در استان کرمان، گفت: در راستای سیاست های اداره کل دامپزشکی استان کرمان در خصوص جلوگیری از بروز بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در سطح استان، این اداره کل طی سه ماه سالجاری بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار متر مربع جایگاه‌ های نگهداری دام و بیش از ۴۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین را علیه بیماری تب کریمه کنگو و انگل های خارجی بدن دام نظیر کنه ها ، جرب ها ، شپش ها و کک ها مورد سم پاشی قرار داده است.

وی در ادامه، افزود: انگل های خارجی بدن دام ناقل بسیاری از بیماری های واگیر دامی و بیماری های مشترک بین انسان و دام نظیر تب خونریزی دهنده کریمه کنگو می باشند، که این موضوع حساسیت مقابله با انگل های خارجی را دو چندان می کند.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان، زیان‌ های اقتصادی ناشی از بروز این بیماری ها را مهم دانست و عنوان کرد: انگل های خارجی بدن دام موجب پایین آمدن سطح کیفی محصولات و تولیدات دامی شده و باعث هدر رفتن منابع و امکانات موجود در صنعت دامپروری می شوند.

دکتر رشیدی، افزود: همزمان با این اقدام؛ اقدامات ترویج، آموزشی و اطلاع رسانی دیگری نیز از طریق رسانه های محلی، بهروزان و خانه های بهداشت، اداره آموزش ترویج جهاد کشاورزی، تریبون نماز جمعه و سایر امکانات موجود در شهرستان ها، در خصوص اعلام مخاطرات بیماری و رفتارهای خطرناک از جمله ذبح دام در منازل و خارج از کشتارگاه و آموزش راه های پیشگیری از این بیماری از جمله درج بنر در سطح استان بخصوص کشتارگاه دام و توزیع بروشورهای و پوسترهای مرتبط با تب کریمه کنگو صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: همچنین بازرسین بهداشتی دامپزشکی مستقر در کشتارگاه ها به منظور پیش گیری از این بیماری بر رعایت نکات ایمنی و استفاده از وسایل حفاظت شخصی توسط سلاخان و قصاب ها و کارگران کشتارگاه ها نظارت دقیق داشته و با هرگونه سهل انگاری و عدم رعایت مقررات بهداشتی و ایمنی برخورد می نمایند.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان، خاطرنشان کرد: این بازرسان بهداشتی دامپزشکی به منظور پیش گیری از این بیماری بر انتقال و نگه داری لاشه ها به پیش سرد کن و نگهداری حداقل به مدت ۲۴ ساعت لاشه در پیش سردکن بصورت دقیق نظارت نموده و از خروج لاشه از کشتارگاه قبل از طی مرحله پیش سردکن اکیدا جلوگیری می نمایند و همچنین نظارت می نمایند که حمل لاشه ها در شرایط بهداشتی و با زنجیره سرد انجام گردد.

وی در خاتمه از شهروندان درخواست نمود؛ که فرآوردهای خام دامی خود را از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی تهیه نمایند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha