نان کارآفرینی در سفره دو بانوی بیرجندی

سالهاست که کمیته امداد امام خمینی (ره) با دادن تسهیلات، ارائه مشاوره و حمایت فکری و معنوی فرصتی فراهم کرده تا زنان سرپرست خانوار بتوانند هنرهای خود را به نمایش گذاشته و با اشتغال زایی به اصطلاح نان آور خانواده شوند.

در گوشه و کنار استان خراسان جنوبی شیرزنانی را می‌بینیم که در ‌نهایت مردانگی در حال اثبات خویش اند و می‌خواهند به همگان بگویند که می‌شود از راه حلال به اقتصاد خانوار کمک کرد.

در خانواده‌های ایرانی بیشتر سرپرستان خانوارها را مردان تشکیل می‌دهند اما شرایطی نیز پیش می‌آید که این مسئولیت گاهی برعهده زنان قرار می‌گیرد و کم نیستند بانوانی که از این امتحان با وجود مشکلات و موانع سربلند بیرون می آیند.

در اینجا داستان موفقیت دو بانوی بیرجندی را منعکس کردیم که توانسته اند با حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) نه تنها هزینه های زندگی خودشان را تامین کنند بلکه زمینه اشتغال افراد دیگری را هم فراهم سازند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) خراسان جنوبی، ملیحه قلی نژاد متولد 57 و یکی از شیرزنان بیرجندی است که نان بازوی خود را می‌خورد و با عرق جبین چرخ اقتصاد خانواده را می‌چرخاند و یکی از انسان‌های موفقی است که از لحظات سخت زندگی فرصت‌ها را ساخته و در این مسیر، راه را برای دیگران هم هموار نموده است.

این بانوی بیرجندی با ایده پرورش گاو شیری از 5 سال پیش کارش را با حمایت امداد شروع کرده و توانسته راه موفقیت خود را پیدا کند و برای یک نفر دیگر هم اشتغال ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: برای شروع کارش و گرفتن تسهیلات به خیلی جاها مراجعه کرده ولی بی نتیجه بوده که در نهایت با کمک امداد و تجربیاتی که در راه اندازی گاوداری به او داده اند، توانسته برای خودش کسب و کاری ایجاد کند.

قلی نژاد افزود: وقتی وارد این کار شدم هیچ سر رشته ای از گاوداری نداشتم و یک دختر شهری بودم که پدر و مادرم حتی یک گوسفند هم نداشته اند و من حتی از دیدن یک سوسک هم می ترسیدم ولی یکدفعه به ذهنم رسید که این کار را شروع کنم و در رسیدن به اینجا افرادی در کنارم بوده اند که بلحاظ فکری و مشورتی خیلی کمکم کرده اند.

این بانوی بیرجندی کار در گاوداری را با سرمایه 37 میلیون تومانی خودش و خرید 4 راس گاو شروع کرده و بعد با گرفتن تسهیلات اشتغال 50 میلیون تومانی از امداد کارش را گسترش داده و توانسته در همان سال اول این تعداد را به 8گاو افزایش دهد و در حال حاضر هم 15 راس گاو دارد.

قلی نژاد ماهانه از فروش شیر 5 میلیون تومان درآمد کسب می کند و گفت: من این پول را کنار گذاشته و برای خرید آذوقه هزینه می کنم و علاوه بر این ماست، کره و ماست چکیده هم درست می کنم که فروش خوبی دارد و مشتریان خاص خودم را دارم.

نان کارآفرینی در سفره دو بانوی بیرجندی

نان کارآفرینی در سفره دو بانوی بیرجندی

وی که درحال حاضر در روستای بزقنج از توابع شهرستان بیرجند زندگی می کند، افزود: چون رفت و آمدم به شهر( با داشتن یک فرزند) سخت بود مجبور شدم در یک خانه قدیمی و مخروبه که ارثی بود ساکن شوم(به مدت 3سال) و به مرور زمان با فروش چند راس گاو خانه جدیدی برای خودم احداث کردم و زمین روبروی خانه را هم به گاوداری اختصاص دادم.

قلی نژاد در طول این 5 سال تجربیات زیادی کسب کرده و الان 0تا 100 کار نگهداری، دوشیدن شیر، زایمان و واکسیناسیون و زدن سرم گاوها را خودش انجام می دهد و گفت: غیر از تلقیح مصنوعی بقیه کارها را خودم انجام می دهم و علاوه بر این از بزرگ ترها نحوه درست کردن پنیر، کره و ماست چکیده را هم یاد گرفته ام و در ابتدا هر چند برایم سخت بود ولی با کمک مادرم در این کار هم موفق شدم.

*می خواهم گاوداری مکانیزه احداث کنم

این بانوی کارآفرین در مسیر کارش با سختی هایی هم مواجه شده که از دست دادن دو گوساله در همان سال‌های اولیه فعالیتش از جمله این سختی هاست ولی به گفته خودش چون مراقبت 24ساعته از گاوها داشته تاکنون ضرری متوجه اش نشده و او همه این موفقیت ها را توجه و لطف خداوند به خودش می داند.

قلی نژاد از حمایت های کمیته امداد ابراز رضایت می کند و گفت: من برای ادامه کار باز هم به حمایت نیاز دارم چرا که قصد دارم گاوداری مکانیزه احداث کنم و برای این کار به زمین نیاز دارم که امیدوارم بتوانم زمین کنار گاوداری را بخرم.

وی برای مکانیزه کردن گاوداریش به تسهیلات 200 میلیون تومانی اشتغال امداد نیاز دارد که برای دو نفر هم اشتغال ایجاد خواهد شد.

قلی نژاد از زمستان های سرد روستا و نبود گاز بعنوان یک مشکل اساسی یاد می کند و از مسئولین می خواهد برایش کاری انجام دهند چرا که خانه و گاوداریش خارج از طرح هادی است و شرکت گاز علارغم اینکه تمام روستا گازکشی است و از آخرین علمک گاز تا خانه اش فاصله ای نیست با این کار موافقت نمی کند.

وی مجبور است برای زمستان در بیرجند خانه ای اجاره کند چرا که بدون گاز سر کردن در این خانه دشوار است.

این بانوی کارآفرین معتقد است هر کسی روزی خودش را دارد و حیوان هم برکت خداست و تا حالا نشده بنالد و بگوید از جیب هزینه می کنم و این کار برایم نمی صرفد با وجود اینکه خیلی از افراد همیشه می نالند.

نان کارآفرینی در سفره دو بانوی بیرجندی

قلی نژاد خطاب به زنان خود سرپرست و جوانان توصیه کرد که گاهی ممکن است چرخ روزگار بر وفق مراد نچرخد و در این مواقع نباید نا امید شد و از حرکت ایستاد بلکه باید با یک یا علی آستین‌ها را بالا زد و از حداکثر توانایی و ظرفیت خود استفاده کرد.

وی افزود: می توان در کنار داشتن مدرک تحصیلی بالا یک حرفه هم ایجاد کرد که چند نفر بتوانند در کنار آن سرکار بروند.

قلی نژاد در کنار گاوداری 10 راس دام سبک( بره و میش) هم پرورش داده و افزود: من هر سال محرم 2 گوسفند نذر دارم و برای هیات امام حسین(ع) خرجی می دهم.

این بانوی کارآفرین بتازگی برای تامین علوفه گاوهایش کشت گندم دیم را در روستا داشته و برای اولین سال 11 (به اصطلاح خید) را از دانشگاه آزاد در شوکت آباد گرفته و یونجه کاشته و بدلیل مشکلاتی که با آن مواجه بوده مثل نبود کارگر برای چیدن علوفه دستگاهی را به قیمت بیش از 2میلیون تومان خریده کرده تا دروی علوفه برایش راحت شود و در حال حاضر از همین علوفه برای گاوداریش استفاده می کند و فعالیت اقتصادیش را بصرفه کرده است.

قلی نژاد صبح ها بعد از دوشیدن گاوها، گوسفندانش را هم بچرا می برد و از انجام تمام این کارها لذتی می برد که برایش شیرین و دوست داشتنی است.

*بانوی معرق کار بیرجندی بدنبال کارآفرینی برای بانوان هنرمند

در ادامه بازدید خبرنگاران همراه با مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی با یک بانوی هنرمند بیرجندی که تابلوهای معرق درست می کرد و زیبایی هنرش چشم نوازبود آشنا شدیم.

فاطمه یوسفی بانوی سرپرست خانوار و کارآفرین حوزه صنایع‌ دستی در بیرجند است که از سال 80 وارد کارهای هنری شده و رشته اصلیش معرق کاری است.

وی در ابتدا کارش را با ساخت تابلوهای معرق شروع کرده و بدلیل اینکه درآمد حاصل از آن کفاف زندگیش را نمی داده تصمیم می گیرد وارد سایر رشته های هنری هم بشود و این کار را از طریق برقراری ارتباط با بانوانی که شرایطشان خاص و اکثرا سرپرست خانوارند و خودشان هنرمند هستند، انجام می دهد.

یوسفی صنایع دستی این بانوان هنرمند را در کنار آثار هنریش بفروش می رساند و برای آنها بازاریابی کرده و منبع درآمدی برایشان ایجاد کرده است.

*اولین تسهیلات کارم را از کمیته امداد گرفتم

یوسفی ایده این کار را از خودش می داند و گفت: اولین تسهیلات را برای گسترش کارم از کمیته امداد امام خراسان جنوبی حدود 6 سال پیش با مبلغ 15میلیون تومان و در مرحله دوم حدود 2سال پیش با مبلغ 35میلیون تومان شروع کردم.

نان کارآفرینی در سفره دو بانوی بیرجندی

این بانوی کارآفرین بیرجندی که یک دختر 16ساله هم دارد با سرمایه اندک خود و تسهیلات کمیته امداد توانسته از حدود یکسال پیش مغازه ای را اجاره و آثار هنری 20 بانوی دیگر را هم به بازار عرضه کند.

وی علاوه بر این توانسته مجوز آموزشگاه آزاد صنایع دستی را هم بگیرد و با کمک چند مربی کارآموزانی را تربیت کند.

*چندین بار از صفر شروع کردم

یوسفی در سال های ابتدایی دهه 80 مربی کلاس های معرق میراث فرهنگی استان هم بوده و در ادامه گفت: چندین بار از صفر کارم را شروع کردم و آخرین بار در دو سال گذشته تمام سرمایه ام را بدلیل اعتماد به یک نفر از دست دادم ولی باز از نو شروع کردم.

وی برنامه دارد در آینده نزدیک کارش را گسترش دهد و برای اینکار به تسهیلات امداد نیاز دارد و افزود: فضای فعلی کوچک است و نمی توانم آثار بیشتری در اینجا به نمایش بگذارم و از طرف دیگر می خواهم نمونه صنایع دستی سایر استان ها را هم وارد بیرجند کنم و برای فروش به مردم عرضه کنم.

این بانوی هنرمند ادامه داد: اجاره مغازه ها در بیرجند بسیار بالاست و من الان ماهانه برای مغازه و آموزشگاه 4 میلیون تومان هزینه می کنم که برایم سنگین است.

یوسفی در حال حاضر مشتریان خاصی در نقاط مختلف کشور از جمله در شمال، تهران و حتی اهواز دارد.

وی با ابراز رضایت از همکاری کمیته امداد و اینکه مشاوره های خیلی خوبی در مسیر کاریش به او شده ادامه داد: به تمام جوانان استان خراسان جنوبی اعم از بانوان و آقایان توصیه می‌کنم که اگر به کار صنایع دستی علاقه دارند و قصد درآمد زایی و ایجاد اشتغال دارند، فعالیت دراین حوزه مناسب است و یقیناً می‌توانند در این زمینه موفق شوند و می توانند حتی از صفر شروع کنند.

نان کارآفرینی در سفره دو بانوی بیرجندی

*ایجاد 1532فرصت شغلی از ابتدای سال در مجموعه امداد خراسان جنوبی

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی هم در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران از ایجاد 1532فرصت شغلی از ابتدای سال برای مددجویان کمیته امداد خبر داد و گفت: از ابتدای سال تاکنون مبلغ هزار و ۱۳۵ میلیارد ریال تسهیلات در خراسان جنوبی پرداخت شده است.

عرب افزود : از این مبلغ ۹۳۱ میلیارد ریال به منظور اشتغالزایی و ایجاد فرصت‌های شغلی در اختیار مددجویان و سایر اقشار نیازمند قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بیش از ۸۲ درصد اعتبارات تسهیلات در خراسان جنوبی به اشتغال‌زایی و ایجاد فرصت‌های شغلی اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه این فرصت‌های شغلی بیشتر در مشاغل خرد و خانگی ایجاد شده است، اظهار کرد: بیشترین آمار پرداخت تسهیلات مربوط به شهرستان‌های بیرجند و درمیان بوده است.

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی یادآور شد: امیدواریم با ایجاد فرصت‌های شغلی زمینه خودکفایی برای مددجویان تحت پوشش این نهاد را فراهم کنیم.

عرب بیان کرد :ایجاد 8192فرصت شغلی تا پایان سال در تعهد این مجموعه است که امیدواریم بانک ها همراهی بیشتری در پرداخت داشته باشند.

گزارش از عادل اربابی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha