حوزه کشاورزی استان کرمان، یکی از محورهای اصلی تحقیقات فناوری هسته ای

رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون رئیس جمهور در جشن ملی پسته که در رفسنجان برگزار شد، گفت: یکی از محورهای تحقیقات فناوری هسته ای در حوزه کشاورزی استان کرمان است، که سازمان انرژی اتمی سعی دارد این فناوری ها را در این استان اجرا کند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ مهندس محمد اسلامی، با گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، گفت: کار و تلاش بی ادعا، محبت و صمیمیت با مردم، خسته نشدن و مقاوم بودن در همه عرصه ها و در صف اول بودن از ویژگی هایی است که خداوند به آن پاداش ویژه می دهد، همانگونه که به آن شهید داد و این سرزمین این قدردان را پرورش و موجب افتخار همیشه تاریخ خواهد. بود.

وی در ششمین جشن ملی پسته رفسنجان اظهار داشت: شهدای کرمان به‌ ویژه شهید سلیمانی شهید شاخص انقلاب اسلامی و نگین درخشان تلاش و ایثار و فرهنگ ایثار و شهادت هستند و به فرموده رهبری مکتب سلیمانی مطرح است.

معاون رئیس‌ جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، تصریح کرد: اینکه دشمنان خسته نمی‌ شوند از دروغگویی و تهمت و افترا و به تحریم ایران عادت کرده‌ اند، به علت تاثیرات شگفت انگیزی ست که انرژی هسته‌ ای در همه بخش‌ ها دارد.

مهندس اسلامی، بیان کرد: کار، تلاش، محبت و صمیمت با مردم، مقاوم بودن و در همه عرصه‌ها در صف اول بودن دارای پاداش ویژه است و خدا بهترین پاداش که همان شهادت هست را به شهید سلیمانی داد.

اتهامات و تحریمات علیه ایران، ناشی از پیشرفت کشور در بحث انرژی اتمی است

وی، گفت: همه اتهام های بی‌ اساس و تحریم‌ های ظالمانه علیه ایران که از اجرای آنها خسته نمی‌ شوند، در واقع به علت تاثیرات شگفت انگیز علمی انرژی هسته ای در همه بخش های صنعتی، کشاورزی و محیط زیست است.

رئیس سازمان انرژی اتمی، افزود: فناوری هسته ای در همه حوزه ها اعم از پزشکی، صنعت، محیط زیست و کشاورزی تاثیرات عمیقی دارد که در کشور کمتر آن را به کار گرفته ایم.

مهندس اسلامی، بیان کرد: یکی از محورهای تحقیقات فناوری هسته ای در حوزه کشاورزی در استان کرمان است، که سازمان انرژی اتمی سعی دارد این فناوری ها را در این استان اجرا کند.

حوزه کشاورزی استان کرمان، یکی از محورهای تحقیقات فناوری هسته ای

استفاده از فناوری پرتو دهی گاما در ماندگاری محصولات کشاورزی

وی؛ در ادامه با بیان اینکه بخش کشت و کار و کشاورزی استان کرمان در اولویت و دستور کار اجرای فناوری های هسته ای این سازمان قرار دارد، تصریح کرد: ۳۰ درصد محصولات کشاورزی ما در مرحله نگهداری از بین می رود و در نظر داریم با پرتو دهی گاما ماندگاری محصولات کشاورزی را بالا ببریم.

معاون رئیس جمهور، خاطر نشان کرد: در نظر داریم داریم با پرتو دهی گاما ماندگاری محصولات کشاورزی را بالا ببریم و اینک کار بر روی سیستم های پرتو نسل سوم و چهارم در دست اقدام است و استان کرمان یکی از قطب های ۱۲ گانه پرتودهی کشور به شمار می رود.

حوزه کشاورزی استان کرمان، یکی از محورهای تحقیقات فناوری هسته ای

دفع آفت پسیل پسته با فناوری‌ پلاسما

مهندس اسلامی، ابراز داشت: در بحث آفات پسته، سازمان انرژی اتمی در کمتر از ۱۰ ماه موفق به طی مراحل تحقیقات شد و توانست سیستم صنعتی را برای استفاده از فناوری پلاسما به ثمر برساند و آن را در ۲۰ فروردین امسال رونمایی کند.

وی، اظهار کرد: سیستم پلاسما عامل مهم و مؤثری برای دفع آفت پسیل پسته محسوب می شود، که با استفاده از آن بر روی آب و خاک توانست آفت پسیل را با نتیجه بالای ۹۷ درصد دفع کند که این نیز در مسیر صنعتی شدن در این منقطه قابل آزمایش و عملیاتی است.

معاون رئیس جمهور، ابراز امیدواری کرد: امیدواریم بتوانیم نتایج این تحقیقات را به صورت مؤثر در محیطی که آمادگی دارد، سریعتر عملیاتی کنیم و با آمادگی جهاد کشاورزی و پژوهشکده پسته گسترش دهیم.

حوزه کشاورزی استان کرمان، یکی از محورهای تحقیقات فناوری هسته ای

استفاده از فناوری ژئوفیزیک هوابرد در بخش معادن

مهندس اسلامی؛ تاکید کرد: باید در بخش معادن و استفاده از ژئوفیزیک هوابرد نیز تکنولوژی به روز ربا باید گسترش بدهیم که شناسایی و بهره برداری از معادن در اولویت است.

وی، خاطر نشان کرد: با توجه به تفاهم نامه بین استان کرمان، سازمان انرژی اتمی و سرمایه گذاران، بهره برداری از معادن را گسترش می دهیم‌ تا سازمان با فناوری در اختیار خود بتواند نقشش را برای بهبود وضع اقتصاد و اشتغال ایفا و سلامت و امنیت غذایی و اشتغال پایدار را برای مردم این خطه مؤثر اقدام کند.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: تلاش ما این است تا تاثیرات فناوری‌ های نوین را در زندگی مردم و جامعه و اقتصاد به‌ کارگیری و معرفی کنیم و به سهم خودمان آن را مستقر کنیم.

اسلامی، با اشاره به اینکه انرژی اتمی در بهداشت و درمان، صنعت، کشاورزی و همچنین آب و خاک هم تاثیر عمیقی دارد، ابراز داشت: در کشور خیلی کم آن را به کار گرفته‌ ایم.

وی؛ اظهار کرد: در استان کرمان زمینه‌ های مختلف در محصولاتی، چون پسته، خرما و کشت و کارهای جنوب استان برای استفاده از انرژی اتمی وجود دارد و این امر در دستور کار سازمان انرژی اتمی قرار دارد، تا دستاوردهای هسته‌ ای را در استان کرمان قرار دهد.

معاون رئیس جمهور، خاطرنشان کرد: مراحل تحقیقاتی پسته در سازمان انرژی اتمی طی شده است و همکاران ما توانستند طی ۱۰ ماه سیستم صنعتی نتیجه تحقیقات برای استفاده از فناوری پلاسما را به ثمر برسانند.

اسلامی، خاطر نشان کرد:و این طرح توسط رئیس‌ جمهور رونمایی شد و امیدواریم با مشارکت مردم و فعالان حوزه پسته و کمک استاندار کرمان و فرماندار رفسنجان این سیستم در یکی از محل‌ های پیش‌ بینی شده نصب شود و مردم از آن استفاده کنند که عامل موثری در دفع آفلاتوکسین پسته است.

وی عنوان کرد: همچنین با استفاده از فناوری پلاسما روی آب و خاک توانستند آفت پسیل پسته را با نتیجه بالای ۹۷ درصد دفع کنند و به‌صورت کاملا موثر اتفاق افتاده و در باغات مورد استفاده قرار گرفته است.

حوزه کشاورزی استان کرمان، یکی از محورهای تحقیقات فناوری هسته ای

کرمان، یکی از قطب های ۱۲ گانه کشور در سامانه پرتو دهی گاما

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین از سامانه پرتودهی گاما سخن به میان آورد و ابراز داشت: کشور را به ۱۲ قطب تبدیل کردیم و کرمان یکی از این قطب‌ هاست.

اسلامی، اظهار کرد: سامانه پرتودهی را با شیوه مهندسی ساخت داخل با مشارکت شرکت‌ های دانش‌ بنیان در دست تولید داریم و منابع اشعه آن را هم به سمت خودکفایی پیش می‌ بریم، تا بتوان کشور را زیرپوشش این سامانه‌ ها قرار داد تا آفت‌ پذیری محصولات ما از بین برود که خرما اولویت این طرح است.

وی با اشاره به اینکه تلاش کردیم ژئوفیزیک هوابرد را برای شناسایی و بهره‌ برداری معادن استان کرمان گسترش دهیم، تصریح کرد: سازمان انرژی اتمی می‌ خواهد نقش خود را برای بهبود وضعیت اقتصادی و اشتغال ایفا کند و سلامت و امنیت غذایی را برای مردم استان کرمان ارمغان بیاورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha