حذف برخی صنایع غذایی از لیست مشاغل خانگی و چالش های آن

مدیر کل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان، با بیان اینکه یکسری از صنایع غذایی در کشور که کنترل آنها به صورت تک تک توسط شبکه بهداشت، می بایست انجام شود، گفت: این مشاغل با دستور کشوری از فهرست مشاغل خانگی حذف شده است و این موضوع ربطی به استان کرمان ندارد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ مجتبی مصباح در نشست کارگروه رفع موانع تولید شهرستان بم، عنوان کرد: یکسری از صنایع غذایی در کشور که شبکه بهداشت باید تک تک آنها را کنترل می‌کرد، از فهرست مشاغل خانگی حذف شده است و این موضوع ربطی به استان ندارد؛ به طور مثال بسته بندی خرما جزء مشاغل خانگی از لحاظ بهداشتی قابل کنترل نبوده است.

وی در ادامه با تشریح وضعیت این شهرستان و استان در بحث اشتغال و تسهیلات این بخش، افزود: در حوزه مشاغل خانگی اعتباری بر اساس عملکرد سال های گذشته، استعدادهای شهرستان و درجه محرومیت تقسیم بندی شده و به شهرستان ها ابلاغ شده که برای شهرستان بم مبلغ ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به مرحله ابلاغ رسیده است و اگر شهرستانی بتواند تا پایان مهر ماه اعتبار ابلاغ شده را جذب کند از محل سهمیه شناور نیز مجدد مبلغی برای آن شهرستان اختصاص پیدا خواهد کرد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان اضافه کرد: با توجه به اینکه هنوز تا پایان مهر ماه ۲۰ روز دیگر باقی است اما شهرستان بم توانسته تمام اعتبار را جذب کند به همین دلیل مبلغ یک میلیارد تومان دیگر به سهمیه شهرستان بم اضافه خواهد شد.

مصباح تاکیدکرد: اگر طرح های پشتیبان خوب ارایه شود از محل تسهیلات مشاغل خانگی استان نیز تسهیلاتی به شهرستان اختصاص پیدا خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: البته در بحث مشاغل خانگی تجربه پرداخت تسهیلات از ۲۰ سال قبل داریم، اما متاسفانه ماندگاری شغل در برخی از تسهیلات نبوده و بعد از دریافت تسهیلات شغل از بین رفته است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان توضیح‌ داد: پشتیبان‌ ها ساز و کار تولید را بلد هستند و بازار را می‌ شناسند، به همین دلیل تاکید می‌ کنیم مشاغل ایجاد شده در حوزه مشاغل پشتیبان باشد.

مصباح خاطر نشان کرد: بسیاری از مشکلات مشاغل خانگی، نداشتن اتصال تولید به بازار مصرف است، اما پشتیبان ها این مشکل را ندارند که مواد اولیه ارزان قیمت را تهیه می‌ کنند، بازار فروش مناسب را می دانند و ماندگاری کارهایشان نیز بالاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha