"حاشیه نشینی" استخوانی که در گلوی شهر گیر کرده است

رئیس کل دادگستری استان کرمان، گفت: حاشیه نشین مانند استخوانی است، که در گلو گیر کرده است. نه می‌توان آن را بیرون آورد و نه می‌ توان آن را قورت داد و از این رو موضوع پیشگیری از حاشیه نشینی و ساماندهی وضعیت موجود ضروری است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی در نشست بررسی مسائل و مشکلات حاشیه نشینی شهر کرمان، گفت: حاشیه نشینی با تلفیقی از مشکلات فرهنگی، اقتصادی، معیشتی، اجتماعی در جامعه کانونی ایجاد می‌ کند؛ که منشا آسیب‌ های اجتماعی است و در حقیقت حاشیه نشینی، نتیجه سوء مدیریت‌ ها و ترک فعل‌ ها است.

وی، با بیان اینکه حاشیه‌ نشینی بیشتر در اراضی دولتی شکل می‌ گیرد، افزود: نخستین ترک فعل مدیران زمانی رخ می‌ دهد که نظارت کامل بر اراضی تحت نظارت خود را ندارند و بنابراین زمینه حاشیه‌ نشینی در این اراضی به وجود می آید.


نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان، معظل حاشیه نشینی را به استخوانی تشبیه کرد، که در گلو گیر کرده است که نه می‌توان آن را بیرون آورد و نه می‌توان آن را قورت داد و از این رو موضوع پیشگیری از حاشیه نشینی و ساماندهی وضعیت موجود ضروری است.

حجت الاسلام حمیدی، ابراز داشت: قصه پرغصه حاشیه نشینی و آسیب های اجتماعی سال هاست که مطرح می شود، اما در حقیقت در دولت ها هیچ اتفاقی برای مهار حاشیه نشینی نمی افتد، در حالی که حاشیه نشینی منشا بروز بسیاری از مشکلات و آسیب های اجتماعی است.


وی با بیان این مطلب که اگر اراده حاکمیتی وجود داشته باشد، می‌ توان نسبت به ساماندهی حاشیه نشینی اقدام کرد، تاکید کرد: دستگاه‌ های اجرایی، انتظامی، قضایی و ... به تنهایی نمی‌ توانند برای ساماندهی حاشیه نشینی اقدام کنند و در این زمینه تمامی نهادها باید ید واحده و هماهنگ باشند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان، تصریح کرد: باید قرارگاهی برای ساماندهی حاشیه نشینی تشکیل شود، تا وظیفه فرماندهی را بر عهده گیرد و در این قرارگاه پیگیری شود، که هر یک از دستگاه ها وظایف و مسئولیت های خود را به صورت کامل اجرایی کنند.

حجت الاسلام حمیدی بر برخورد با افرادی که در حاشیه شهرها به دنبال سوء استفاده و کسب منافع غیرقانونی هستند، تاکید و خاطرنشان کرد: افراد حاشیه نشین نیز شهروند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند و در امور ساماندهی حاشیه نشینی باید از ظرفیت های موجود برای کمک به آنها استفاده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha