مانور مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان کرمان برگزار شد

طبق اعلام روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، به مناسبت هفته پدافند غیرعامل و هشدار شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، مانور مقابله با این بیماری در شهرستان های فهرج، بم، نرماشیر و بافت برگزار شد.

رزمایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در فهرج برگزار شد

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ رئیس دامپزشکی شهرستان فهرج از برگزاری مانور آنفلوانزای فوق حاد پرندگان جهت ارزیابی و آمادگی گروه های دامپزشکی در این شهرستان خبر داد.

مهدی بماندشتی، با اشاره به این که آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک تهدید جدی برای صنعت مرغداری محسوب می شود، گفت: در هفته پدافند غیر عامل این مانور برای ارزیابی و آمادگی گروه های دامپزشکی و هماهنگی با ادارات برای واکنش سریع، کنترل و محدود کردن کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و جلوگیری از انتشار بیماری به سایر مرغداری‌ ها انجام شد.

وی افزود: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از بیماری‌ های به شدت واگیر و خطرناک و مشترک است و پرندگان مهاجر مخزن این بیماری می‌ باشند و عامل بیماری را از یک منطقه به منطقه دیگر انتقال می‌ دهند.

رئیس دامپزشکی فهرج؛ در مورد توصیه‌ های بهداشتی برای پیشگیری از این بیماری، توصیه کرد: از خرید پرندگان از فروشندگان دوره گرد خودداری شود، موازین بهداشتی در مواجه با طیور تلف شده و دفن بهداشتی آن‌ ها رعایت شود و مرغداران در خصوص رعایت شرایط بهداشتی و دسترسی نداشتن پرندگان مهاجر به سالن‌های پرورش دقت لازم را داشته باشند.

مانور مقابله با آنفلوانزای فوق حاد در استان کرمان برگزار شد

برگزاری مانور میدانی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در شهرستان نرماشیر

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان نرماشیر از برگزاری مانور میدانی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در راستای تحقق اهداف پدافند غیرعامل در این شهرستان خبر داد.

دکتر فیروزه زارع پور ضمن گرامیداشت هفته پدافند غیرعامل، با بیان این امر که در حوزه پدافند زیستی بحث اول توجه به اصول ایمنی زیستی است، گفت: با عنایت به اهمیت تقدم پیشگیری بر درمان بیماری، یکی از اهداف رزمایش میدانی این است که هر دستگاه توانمندی و میزان آمادگی خود را بسنجد تا نقاط ضعف احتمالی موجود را شناسایی و رفع نمایند.

وی همچنین به نقش اساسی دامپزشکی در بحث بیوتروریسم تاکید و اشاره کرد: دامپزشکی در حوزه پدافند غیرعامل و جلوگیری از تهدیدات زیستی ناشی از عوامل میکروبی خطرناک از جمله بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و ... از طریق پیشگیری از بیماریهای خطرناک دامی و بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان نقش بسیار مهمی را ایفا می نماید.


رئیس اداره دامپزشکی شهرستان نرماشیر عنوان کرد: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری ویروسی پرندگان بوده، که با فرا رسیدن فصل سرما و کوچ پرندگان مهاجر احتمال شیوع آن زیاد خواهد شد. در این بیماری پرندگان وحشی و آبزی می‌ توانند بدون اینکه خود مبتلا شوند و ویروس‌ های آنفلوانزای پرندگان را با خود جابجا کنند. آنفلوانزای فوق حاد پرندگان می تواند تلفات ۱۰۰ درصدی در جمعیت طیور ایجاد کند و ضرر اقتصادی سنگینی به صنعت پرورش طیور کشور وارد کند.

مانور مقابله با آنفلوانزای فوق حاد در استان کرمان برگزار شد

برگزاری مانور عملیاتی آنفولانزای فوق حاد پرندگان در شهرستان بافت

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان بافت از برگزاری مانور عملیاتی آنفولانزای فوق حاد پرندگان در این شهرستان خبر داد.

دکتر سمیه صادقی در حاشیه مانور آنفولانزای فوق حاد پرندگان اظهار داشت : این مانور با هدف افزایش توان مقابله با بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان و اقدام واکنش سریع در اسرع وقت ،جهت پیشگیری از شیوع این بیماری به مناطق دیگر و مرغداری ها صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد: آنفولانزا فوق حاد پرندگان یک بیماری تنفسی که طیور را درگیر می کند و تلفات بسیار زیادی دارد و صنعت طیور را دچار مشکل می کند و مرغداری ها را غیر فعال می کند و امنیت غذایی در تامین گوشت مرغ را به خطر بیندازد.


سرپرست شبکه دامپزشکی بافت در ادامه افزود: این مانور با هماهنگی و همکاری ادارات محترم ذیربط؛ فرمانداری،بخشداری، نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی، شبکه بهداشت و درمان، هلال احمر، جهاد کشاورزی، محیط زیست و...انجام گرفت.

مانور مقابله با آنفلوانزای فوق حاد در استان کرمان برگزار شد

مانور مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در شهرستان بم اجرا شد

رئیس دامپزشکی شهرستان بم از اجرای موفق مانور مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این شهرستان خبر داد.

مسعود اسدی پور گفت: این مانور به مناسبت هفته پدافند غیرعامل با حضور دستگاهای اجرایی اعم از فرمانداری، جهاد کشاورزی، مرکز بهداشت، نیروی انتظامی، سپاه، محیط زیست، اورژانس و هلال احمر در روستای امیر آباد برگزار گردید.


وی بیان کرد: هدف از اجرای این مانور را حفظ آمادگی اکیپ های عملیاتی، همچنین ایجاد بستر و ساز و کار مناسب به منظور ارتباط و همکاری بین بخشی در برخورد با کانون های احتمالی بیماری استراتژیک آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان می باشد.


رئیس دامپزشکی شهرستان بم، اظهار داشت: با توجه به اینکه آنفلوآنزای طیور یکی از مهم ترین بیماریهای این صنعت می باشد و می تواند به سرعت باعث همه گیری متعدد در کشور، استانها و شهرستانها شود، در صورت بروز و مشاهده شدت بیماری آنفلونزای طیور در مرغداری ها برای کنترل و جلوگیری از انتشار بیماری فوق، چاره ای جز قرنطینه، کشتار و کاهش سریع جمعیت آلوده و به دنبال آن جمع آوری و معدوم سازی لاشه ها وجود ندارد و سپس ضد عفونی و تمیز کردن جایگاه طبق روش های توصیه بهداشتی دامپزشکی الزامی است.


اسدی پور بیان کرد: با اقدامات انجام شده در حوزه رصد و پایش با همکاری ادارات مرتبط در سال جاری تاکنون هیچ گونه بیماری آنفلوآنزای حاد پرندگان در این شهرستان مشاهده نشده است.

مانور مقابله با آنفلوانزای فوق حاد در استان کرمان برگزار شد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha