لزوم عقیم سازی کود مرغی جهت پیش گیری از آنفلوانزای پرندگان

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمان اعلام کرد: لازم است مرغداران عملیات عمل آوری کود مرغی و عقیم سازی آن جهت جلوگیری از شیوع آنفلونزای فوق حاد پرندگان را به دقت پیگیری و اجرایی نمایند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر محمد مهدی یزدانپناه، ضمن هشدار در خصوص لزوم عقیم سازی کود مرغداری ها جهت پیشگیری از شیوع بیماری های طیور، گفت: یکی از راه های انتقال عوامل بیماری زا در صنعت طیور، کود مرغی بوده و این امر اهمیت عقیم سازی کود را دو چندان می نماید.

وی در خصوص نحوه صحیح برخورد با کود و سالم سازی کود چنین گفت: سالم سازی کود در تمام واحدهای صنعتی تاثیر بسزایی در کاهش بار میکروبی و ویروسی دارد و سبب حمل و انتقال کود با امنیت بیشتری می گردد.

ئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمان، در این خصوص بیان کرد: بسیاری از عوامل بیماری‌ زا در واحدهای مرغداری، از قبیل ویروس های عامل بیماری‌ های آنفلوانزا، نیوکاسل، برونشیت عفونی و... که همراه با مدفوع و ترشحات تنفسی از بدن طیور دفع شده است در بستر به فراوانی وجود دارند.

دکتر یزدانپناه گفت: روش‌ های فرآوری و عقیم سازی کود شامل خشک کردن کود با استفاده از کود خشک کن‌ های مکانیکی، روی هم انباشتن کود مرغ(دپو کردن) و سیلو کردن کود مرغ می باشد.

وی تاکید کرد: مرغداران قبل از جابجایی کود مرغی در پایان دوره پرورشی بایستی نسبت به عقیم سازی کود مطابق پروتکل های اعلام شده سازمان دامپزشکی کشور و زیر نظر مسئول فنی فارم اقدام نمایند.

این مقام مسئول در این رابطه افزود: بر اساس شیوه‌ نامه ‌های بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور، کود پایان دوره واحدهای پرورشی قبل از جابجایی و حمل و نقل باید در محل مناسبی دپو شوند، که برای این کار کود با استفاده از نایلون یا لایه‌ای از خاک پوشیده شده و بر اثر رطوبت و تخمیر انجام شده بسیاری از عوامل بیماری زای کود ناشی از افزایش حرارت درونی از بین می روند.

دکتر یزدانپناه با بیان اینکه چندین سال متوالی بیماری انفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان گزارش نشده است، گفت: مرغداری ها باید شرایط نگهداری کود به مدت شش ماه را داشته باشند، زیرا احتمال دارد به دلیل شیوع آنفلوانزا تا چند ماه اجازه انتقال کود مرغی به مرغداران داده نشود.

وی با اعلام اینکه مرغداران پس از طی مراحل فوق با اخذ مجوز از شبکه های دامپزشکی شهرستان ها اقدام به حمل کود مرغی نمایند، ابراز داشت: به واحدهای مرغداری مجوز انتقال کود داده نخواهد شد، مگر این که بنا به تایید کارشناسان دامپزشکی عقیم سازی کود در آن واحد انجام شده باشد.

این مقام مسئول اذعان کرد: مجوز جوجه ریزی به واحدهای مرغداری که محل ذخیره سازی کود و شرایط عقیم سازی نداشته باشند، ارائه نمی شود.

دکتر محمد مهدی یزدانپناه خاطرنشان کرد: مرغداران بایستی موضوع عقیم‌ سازی کود تولیدی واحدها را جدی بگیرند و از خروج کود عقیم نشده پایان دوره پرورش به منظور استفاده در کشاورزی و سایر موارد صنعتی جداً خودداری نمایند، تا از انتقال عوامل بیماری‌ زایی مانند آنفلوانزای پرندگان، نیوکاسل، برونشیت، گامبورو، آنگارا و ... به سایر نقاط استان جلوگیری گردد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha