شهر بم همیشه زنده است/ وجود ۸ هزار واحد صنفی در این شهرستان

رئیس اتاق اصناف ایران در همایش نقش صنایع اصناف و فعالان اقتصادی در بازسازی بم گفت: شهر بم همیشه زنده است و به همت بازاریان ۸ هزار واحد صنفی فعال دارد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ قاسم نوده فراهانی در همایش نقش صنایع اصناف و فعالین اقتصادی در بازسازی بم و یادبود جانباختگان بازاریان و اصناف شهرستان بم، گفت: با تشکیل ستاد تهران ما روز دوم زلزله دی ماه ۸۲ وارد بم شدیم و امروز بعد از سالها که وارد بم شدم، باورم نمی شد که این شهر را با این شکل ببینیم.

وی افزود: آن موقع که ما آمدیم گفتند این شهر دیگر قابل ساختن نیست و باید شهر را در جایی دیگر بسازیم، ولی احسنت به پشتکار شما که استقامت کردید و شهری به این زیبایی را ساختید. همه مردم کشور ما و همه مسلمانان در غم از دست رفتن عزیزان شما شریک بودند.‌

رئیس اتاق اصناف ایران، ادامه داد: اکنون فاصله ای بین مردم ایجاد شده است، اما باید در جمع و جلساتی که شرکت می‌ کنید این فاصله را کم کنید.

نوده فراهانی اضافه کرد: برادری، همدلی و کمکهایی که مردم به هم داشتند، اگر کمرنگ شده، باید آن را پر رنگ تر کنیم، که این شرایط برای ما مسلمانان خوب نیست.

وی تأکید کرد: اگر آمریکا یک سال تحریم می‌ شد نمی‌ توانست روی پای خودش بایستد، اما ایران کشوری چهار فصل است و در هر فصل هر چه را بخواهید وجود دارد. به عنوان نمونه ما در طول سال بین ۱۵ تا ۲۰ روز محصول گوجه فرنگی را جابجا می‌ کنیم. محصول هرمزگان که تمام شود، محصول بوشهر را با یک فاصله زمانی برداشت م ی‌کنیم و گوجه فرنگی مثلا ۲ هزار تومانی ۲۰ هزار تومان می‌ شود. این همه سال ما تحریم بودیم ولی خوشبختانه همه چیز در مملکت ما وجود دارد. البته این را رد نمی‌ کنیم که اجناس گران است؛ اما کالا به اندازه کافی داریم.

رئیس اتاق اصناف ایران، بیان کرد: مثال بعدی در زمان کروناست. ۲۴ ساعت بعد از گذشت کرونا تمام فروشگاه های کشورهای اروپایی خالی شد، اما کشور ما هیچ وقت فروشگاه‌ هایش خالی نشد؛ به این دلیل که در سراسر کشور فروشگاه‌ های مویرگی وجود دارد و کالا هم به اندازه کافی بود.

نوده فراهانی ابراز داشت: زمانی که ما در رابطه با کرونا به بم آمدیم، شهرستان بم ۳۵۰۰ واحد صنفی داشت و الان ۸۰۰۰ واحد صنفی دارد. بخاطر اینکه بازاریان دست به دست هم دادند و بازار را ساختند و رونق دادند و کسب و کار ایجاد کردند.

وی اذعان داشت: امام راحل فرمودند؛ اصناف و بازاریان بازوان ستبر انقلابند. به این دلیل که هر جا اتفاقی بیفتد اصناف بدون اینکه منظر ماده و تبصره باشند خودشان آنجا حاضرند، پس بازار و اصناف بازوانی هستند که پشتیبان نظام و انقلاب هستند.

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: در زلزله بم نقش اصناف، اتاق بازرگانی و معادن بسیار پررنگ بود، همان لحظات اولیه زلزله دست به دست هم دادند و ما هم آنچه که در توان داشتیم در کنار شما ایستادیم و انجام دادیم. شهر بم همیشه زنده است و امیدواریم هر روز شاهد پیشرفت بیشتر و توسعه آن باشیم.

نوده فراهانی تشریح‌ کرد: گرانی در حوزه اصناف نیست و در مورد گرانی باید سازمان حمایت پاسخگو باشد، زیرا واحدهای صنفی زمانی کالا به دستشان می رسد، که گران شده است.

وی به نقش صنایع اصناف و فعالان اقتصادی در بازسازی بم نیز اشاره و اظهار کرد: گران شدن کالاها مربوط به تولید کننده در تهیه مواد اولیه و اضافه شدن حقوق ها و دستمزدها است؛ اما متاسفانه مردم این امر را مرتبط با کسبه می دانند، در صورتی ‌که کسبه برای سود نرخ مصوب دارند و اگر از آن تخطی نمایند بازرسان حتما برخورد می‌ کنند.

رئیس اتاق اصناف ایران؛ در خصوص مالیات دستگاه های کارتخوان اصناف، تصریح کرد: تراکنش‌ های بانکی یک فعال صنفی نمی تواند نشان دهنده درآمد بالای آن فرد باشد و باید در بحث اخذ مالیات شفاف عمل شود و هر تراکنش را نمی توان به عنوان خرید و فروش حساب آورد و تراکنش‌هایی که با کارت‌خوان‌ ها انجام می‌ شود، نمی‌تواند به عنوان سندی برای مالیات اصناف درنظر گرفته شود.

نوده فراهانی اظهار داشت: همه موارد این تراکنش‌ ها منشا درآمدی ندارند و بر اساس بررسی هایی که صورت گرفته، بیشتر این تراکنش‌ها مربوط به کسب و کار بوده و مابقی تراکنش ها به نوعی شخصی بوده و درآمدی از محل این تراکنش نصیب فعال صنفی نشده است.

وی در مورد مسائل مربوط به صدور پروانه کسب اظهار کرد: سامانه اصناف با سامانه مشاورین املاک تداخلی پیدا کرده و همین باعث بروز مشکل شده است که باید جدا شوند.

رئیس اتاق اصناف ایران؛ یادآور شد: سامانه جدید ایرانیان اصناف تعریف شده است و در صورت تعیین تکلیف مشکل صدور پروانه کسب هم حل خواهد شد.

نوده فراهانی خاطرنشان کرد: برای کمک به سالن اجتماعات اصناف بم، در حال وصول طلبی هستیم، که اگر صورت پذیرد برای تکمیل این سالن به اصناف بم کمک خواهیم کرد.

اتاق اصناف ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha