به زودی شاهد راه اندازی پایگاه اورژانس بانوان در کرمان خواهیم بود

رئیس اورژانس کشور در حاشیه سفر خود به استان کرمان، با بیان اینکه کرمان یکی از استان های پایلوت کشور در حوزه راه اندازی اورژانس بانوان می باشد، گفت: اگر فضای فیزیکی مورد نیاز تامین شود، این پایگاه در شهر کرمان راه‌ اندازی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر جعفر میعادفر؛ پس از ورود به استان کرمان و ادای احترام به مقام شامخ سردار سلیمانی و شهدا، ظهر امروز در حاشیه مراسم افتتاح اورژانس پیش بیمارستانی شهید شفیعی و در جمع اصحاب رسانه و خبرنگاران، گفت: اکنون در کلانشهرهای کشور ما شاهد راه اندازی پایگاه اورژانس بانوان هستیم و به طور مثال در تهران ۴ پایگاه فعال اورژانس جهت بانوان وجود دارد.

وی در ادامه افزود: مهم ترین مشکلی که ما در احداث پایگاه های اورژانس بانوان داریم،بحث فضا است، پایگاه های بانوان حتما باید یک تیم‌ سه نفری داشته باشند و حضور یک هم تیم آقا جهت رانندگی و کارهای سخت فیزیکی باید بانوان را همراهی کند؛ لذا باید فضای ساختمان به گونه ای طراحی شده باشد، که فضای مجزا در اختیار آنها قرار گیرد.

رئیس اورژانس کشور، با اشاره به اینکه استان کرمان نیز یکی از استان های کشور است، که قرار است پایگاه پایلوت اورژانس برای بانوان راه‌ اندازی شود و بر اساس نیاز توسعه یابد، تصریح کرد: اگر فضای فیزیکی آن تامین شود، این پایگاه در شهر کرمان راه‌ اندازی خواهد شد.

میعادفر با تاکید بر اینکه ساعات کاری پایگاه های اورژانس بانوان ۲۴ ساعته نیست، افزود: با توجه به شرایط خاص این تیم اورژانس، ماموریت ها فقط در روز انجام می‌ شود و ساعات کار بانوان در پایگاه‌ های اورژانس بانوان، ۱۲ ساعته و از هشت صبح تا هشت شب است.

وی درباره راه‌ اندازی اورژانس بانوان در کشور، ادامه داد: تقریبا از دو سال پیش که اقدام به جذب دانشجو در رشته فوریت‌ های پزشکی کردیم، بخشی نیز به بانوان اختصاص داده شده و آنها آموزش می‌ بینند و به نظر می‌ رسد تا سال آینده اولین گروه فارغ التحصیلان را در این رشته داشته باشیم.

رئیس اورژانس کشور اضافه کرد: رشته فوریت‌ های پزشکی از دو سال قبل به تربیت دانشجو پرداخته، که بخشی از ظرفیت این رشته به بانوان اختصاص داده شده است و احتمالا تا سال آینده نخستین گروه در این رشته دانش آموخته خواهند شد.

میعادفر؛ درباره تعداد پایگاه‌ های اورژانس کشور و کمبودها و چالش ها در این زمینه گفت: هر کشوری بر اساس نیازهایش شاخص‌ های خود را تعریف می‌ کند و در حال حاضر ۳۲۰۰ پایگاه اورژانس پیش‌ بیمارستانی در کشور وجود دارد و بر اساس پیش‌بینی‌ ها، به حدود ۱۴۰۰ پایگاه دیگر در بخش شهری و جاده‌ ای در کل کشور نیاز است.

وی، در مورد مراجعه کنندگان کرونایی به اورژانس نیز ابراز داشت: در حال حاضر ماموریت‌ های کرونایی اورژانس در کشور نرمال است و هنوز زیاد نشده است؛ این ماموریت ها در کشور همچنان عادی است و هنوز افزایش نداشته است.

رئیس اورژانس کشور، به افزایش تعداد تماس‌ های مردم با اورژانس ۱۱۵ اشاره و اظهار کرد: تعداد زیاد تماس با اورژانس به این علت است؛ که آسانی این شماره موجب می شود بعضی ها شماره را اشتباه بگیرند.

میعادفر اظهار داشت: سال گذشته در کل کشور حدود ۱۹ میلیون تماس با اورژانس ۱۱۵ گرفته شده است؛ که ۵ میلیون‌ آن منجر به ماموریت شده و ۵ میلیون‌دیگر نیز شامل مشاوره پزشکی و پرستاری بوده است و حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد به اشتباه شماره گرفته شده و سریع قطع شده است.

وی همچنین با اشاره به کاهش مزاحمت‌ های تلفنی برای اورژانس، به ارائه آماری در این زمینه پرداخت و ابراز کرد: تعدادی هم‌ مزاحم هستند و با توجه به مجهز بودن همه پایگاه های اورژانس به آیدی کالر، لذا شماره شخص مزاحم شناسایی و به مراجع قضایی معرفی می شود.

رئیس اورژانس کشور، با اشاره به اینکه در سیستم اورژانس تمامی شماره تماس‌ ها قابل نمایش است، تصریح کرد: مزاحمان تلفنی اورژانس را به مراکز قضایی معرفی می‌ کنیم؛ که در مرحله اول تلفن‌ های آنها مسدود می‌ شود و بعد در مرحله قضایی مورد پیگیری قرار می‌ گیرد.

میعادفر درباره وضعیت اورژانس در گلزار شهدای کرمان نیز گفت: گلزار شهدای کرمان که میزبان هزاران زائر در طول سال است و برای تجهیز اورژانس گلزار بین المللی شهدای کرمان کمک می‌ کنیم.

وی همچنین اظهار داشت: با اشاره به جمعیت شهرستان کرمان و با توجه به وجود مزار سیدالشهدای جبهه مقاومت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در کرمان و زیارتی شدن این شهر، مذاکراتی برای افزایش تعداد پایگاه‌ های اورژانس کرمان انجام شده و برای تجهیز اورژانس گلزار شهدا ما کمک می‌کنیم.

رئیس اورژانس کشور؛ یکی از مشکلات بر سر راه تاسیس پایگاه های اورژانس در شهرها را افزایش قیمت زمین عنوان و تصریح کرد: البته خیّران خوبی در کشور داریم که در تامین زمین کمک می‌ کنند و اورژانس نیز در صورت تامین زمین در تجهیز پایگاه‌ ها همکاری ها و کمک های لازم را خواهد داشت.

میعادفر با بیان اینکه مهمترین مشکل ما تامین زمین است و در شهرها قیمت زمین افزایش پیدا کرده است، گفت: البته خیران در این حوزه به کمک ما آمده‌ اند و اگر زمین در اختیار ما گذاشته شود ما در تجهیز پایگاه‌ ها کمک می‌ کنیم.

وی با اشاره به کمک‌ های خیرین در احداث اورژانس‌ ها در کل کشور، اظهار داشت: امروز دو پایگاه در کرمان افتتاح کردیم و حتما تا پایان سال یک یا دو پایگاه دیگر به جمع پایگاه‌ های اورژانس شهر کرمان افزوده می‌ شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha