کرمان، رتبه سوم جرائم سایبری در کشور/ افزایش ۳۰ درصدی جرائم سایبری در استان

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان کرمان با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی جرائم سایبری در استان کرمان، گفت: استان کرمان جزء ۱۰ استان پروقوع جرائم سایبری کشور به شمار می رود و در حوزه کشف این جرائم نیز متناسب با گروه مربوطه، رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ سرهنگ محمد رضا رضایی با بیان اینکه با افزایش روزافزون تعداد کاربران در حوزه فضای مجازی، جرایم این حوزه نیز افزایش می‌ یابد، گفت: در ۹ ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افزایش ۳۰ درصدی جرایم سایبری و کشف ۹۲ درصدی این جرایم محقق شده است.

وی با اشاره به این مطلب که بیشترین جرایم در فضای مجازی مربوط به مسائل مالی است، افزود: ارزش پرونده های رسیدگی شده در پلیس فتا ۵۲ میلیارد ریال بوده است.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان کرمان اظهار کرد: کلاهبرداری های سایبری با ۴۶ درصد، برداشت های غیرمجاز از حساب های افراد با ۳۱ درصد و مزاحمت های اینترنتی با ۸ درصد بیشترین جرایم فضای مجازی را در استان کرمان به خود اختصاص داده اند.

سرهنگ رضایی، با اشاره به این مطلب که اعتماد به مجرمان توسط کاربران، بیشترین عامل کلاهبرداری ها است، تاکید کرد: عدم آگاهی و دانش پایین کاربران نیز از دلایل اصلی برداشت های غیرمجاز از حساب افراد است.

وی یادآور شد: پیامک های فیشینگ حاوی لینک های دارای بدافزار یکی از مهمترین روش های برداشت غیرمجاز از حساب افراد هستند، که اطلاع رسانی های لازم برای عدم کلیک بر روی لینک ها و آی پی های موجود در این پیامک ها به مردم داده شده است.

رئیس پلیس فتا استان کرمان، بیان کرد: در سال جاری به منظور جلوگیری از برداشت غیرمجاز از حساب های بانکی افرادی که بر روی لینک های موجود در این پیامک ها کلیک کرده و مورد کلاهبرداری واقع شده بودند، ۹۶۴ حساب بانکی تعلیق شده است.

سرهنگ رضایی، با اشاره به این مطلب که مرکز فوریت های سایبری با شماره تلقن ۰۹۶۳۸۰ به صورت شبانه روزی فعال شده است، تاکید کرد: عملکرد این مرکز مشابه پلیس ۱۱۰ در رابطه با جرایم سایبری است و کارشناسان این حوزه در زمینه ارائه مشاوره های مورد نیاز نیز اقدام می کنند.

وی اظهار داشت: در ۹ ماهه امسال بالغ بر ۱۵ هزار و ۷۶۱ تماس با مرکز فوریت های سایبری برقرار شده است، که ۷۰ درصد این تماس ها جهت دریافت راهنمایی بوده است.

وی با اشاره به اینکه بالغ بر ۸۰ درصد جرایم سایبری توسط افراد با سن کمتر از ۳۸ سال رخ داده است، تصریح کرد: بسیاری از پرونده های تشکیل شده در پلیس فتا خارج از حیطه جغرافیایی مربوطه است که با صدور حکم نیابت به محل حضور متهم ارسال می شوند و این امر دلالت بر فرامکانی و فرازمانی بودن جرایم سایبری و نیز سوء استفاده مجرمان غیربومی از کاربران کرمانی دارد.

رئیس پلیس فتا استان کرمان به جایگاه استان کرمان در جرایم سایبری نیز اشاره و عنوان کرد: استان کرمان جزء ۱۰ استان پروقوع جرایم سایبری کشور به شمار می رود و در حوزه کشف این جرایم نیز متناسب با گروه مربوطه، رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است.

سرهنگ رضایی با اشاره به اینکه پلیس فتای استان کرمان در حوزه اشراف بر فضای مجازی رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است، بیان کرد: میانگین زمان کشف جرائم در پلیس فتای استان کرمان ۳۹ روز است.

وی ضمن بیان این مطلب که پلیس تخصصی فتا علاوه بر مرکز استان در ۲۱ شهرستان فعال است، تصریح کرد: این رده تخصصی از نیروهای کارآزموده و مجربی بهره مند است که علاوه بر تحصیلات دانشگاهی، دوره های تخصصی مربوطه را نیز طی کرده اند و در حوزه نرم افزار و امکانات نیز از سامانه های مورد نیاز ماموریتی برخوردار است.

رئیس پلیس فتا استان کرمان از مجرمان فضای مجازی به عنوان افرادی باهوش یاد و ابراز کرد: هر روزه شاهد هستیم که این افراد از ابزار و شگردهای مختلف و نرم افزارهای به روز برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند و پلیس فتا در حوزه شناسایی و برخورد با این افراد اقدام می کند و به یقین توسعه آگاهی های افراد در باره فضای مجازی موجب جلوگیری از بروز جرایم سایبری خواهد شد.

سرهنگ رضایی با اشاره به اینکه کشور ما در حوزه بدافزارهای موبایلی جایگاه مناسبی ندارد، تصریح کرد: یکی از این بدافزارها در قالب فیلترشکن ها بر روی گوشی های کاربران نصب می شود که لازم است افراد در این رابطه آگاهی های لازم را داشته باشند و از نصب این برنامه های حاوی بدافزار خودداری کنند.

وی با اشاره به اینکه پویش کودکان سایبری همزمان با سراسر کشور از امروز در استان کرمان آغاز شده است و تا ۲۹ دی ماه ادامه دارد، اظهار کرد: اطلاع رسانی و حساس سازی جامعه برای استفاده از ظرفیت های فضای مجازی، آموزش شیوه صحیح استفاده از فضای مجازی و کاهش شکاف دیجیتال بین والدین و فرزندان از اهداف این پویش به شمار می رود.

رئیس پلیس فتا استان کرمان خاطرنشان کرد: براساس جلسه مشترک با اموزش و پرورش مقرر گردید که پویش کودکان سایبری در تمامی مدارس استان اجرایی گردد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha