چاقی شکمی خطرناک تر از چاقی بی ام آی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در بیان مضرات چاقی شکمی گفت: مطالعات اخیر نشان داده است که چاقی شکمی به جای چاقی که به سادگی با BMI تعریف می شود، ارتباط بیشتری با بیماری های قلبی عروقی و متابولیک دارد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر محسن بارونی افزود: یعنی افراد با شاخص توده بدنی طبیعی و چاقی شکمی در مقایسه با افرادی که بر اساس شاخص توده بدنی بدون چاقی شکمی به عنوان چاق طبقه بندی می شوند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی بالاتری داشتند.

وی ادامه داد: همچنین در افراد با شاخص توده بدنی طبیعی و چاقی شکمی، مرگ و میر ناشی از بیماری عروق کرونر نیز بالاتر بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: افرادی که با وجود چاقی شکمی بر اساس شاخص توده بدنی به عنوان دارای وزن طبیعی طبقه بندی می شوند، اغلب در مراقبت های اولیه به عنوان چاق شناخته نمی شوند و ممکن است چاقی خود را تایید نکنند.

دکتر بارونی افزود: این افراد ممکن است مدیریت چاقی شکمی را دریافت نکنند یا در برنامه‌ هایی برای پیشگیری از بیماری‌ های قلبی عروقی یا متابولیک در آینده شرکت نکنند.

وی به علل اصلی چاقی و اضافه وزن، اشاره و اظهار کرد: افزایش مصرف غذاهای پرانرژی که سرشار از چربی و قند هستند، افزایش عدم تحرک بدنی به دلیل ماهیت بی تحرک فزاینده بسیاری از اشکال کار، تغییر شیوه های حمل و نقل و افزایش شهرنشینی، تغییرات در الگوهای رژیم غذایی و فعالیت بدنی و غیره از علل اصلی چاقی و اضافه وزن محسوب می شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه ثابت شده است که فعالیت بدنی منظم به پیشگیری و مدیریت بیماری های غیرواگیر مانند بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت و چندین سرطان کمک می کند، ادامه داد: همچنین به جلوگیری از فشار خون بالا، حفظ وزن بدن سالم کمک می کند و می تواند سلامت روان، کیفیت زندگی و رفاه را بهبود بخشد.

دکتر بارونی؛ وی بیماری های غیرواگیر را عامل ۶۲ درصد از کل مرگ و میرها در منطقه مدیترانه شرقی دانست و گفت: رژیم غذایی ناسالم عامل اصلی بیماری های غیر واگیر محسوب می شود.

وی ابراز داشت: سازمان جهانی بهداشتبرای جلوگیری از مرگ و میر ناشی از بیماری‌ های غیرواگیر بر روی کاهش عوامل خطر اصلی بیماری‌ های غیرواگیر مثل مصرف دخانیات، عدم تحرک بدنی، رژیم غذایی ناسالم و استفاده از الکل تمرکز دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار داشت: بیماری‌ های غیرواگیر مثل بیماری‌های قلبی و ریوی، سرطان‌ها و دیابت، بزرگ‌ ترین قاتل‌ های جهان هستند و سالانه ۳۸ میلیون مرگ و میر در آنها تخمین زده می‌ شود که از این تعداد ۱۶ میلیون مرگ زودرس یعنی مرگ زیر ۷۰ سال اتفاق می افتد.

دکتر بارونی در خصوص راهکار برای حفظ وزن مناسب و پیشگیری از چاقی گفت: باید حداقل ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه در هفته فعالیت بدنی هوازی با شدت متوسط انجام داده یا حداقل ۷۵-۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی هوازی با شدت شدید در هفته، یا ترکیبی معادل از فعالیت با شدت متوسط و شدید در طول هفته داشته باشیم.

دانشگاه علوم پزشکی کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha