گره گشایی از پرونده های سنگین قضایی با همکاری سران طوایف شرق و جنوب کرمان

رئیس کل دادگستری استان کرمان در ششمین گردهمایی علما و سران طوایف جنوب و شرق استان کرمان، گفت: قوه قضائیه از حدود ۲۰ سال قبل از ظرفیت های مردمی برای صلح و سازش استفاده کرده است و پرونده های پیچیده و مشکلات بزرگی بر مبنای همکاری سران طوایف، متنقذین و ریش سفیدان به مصالحه ختم شده است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی در ششمین گردهمایی علما و سران طوایف جنوب و شرق استان کرمان افزود: سران طوایف، تعهد، عشق و علاقه خود به نظام و انقلاب را همواره نشان داده اند و نقش خود را به خوبی ایفا کرده اند.

وی با اشاره به این مطلب که در سند تحول قوه قضائیه، جایگاه بسیار مهم و تاکیدات فراوانی بر استفاده از نقش مردم مطرح شده است، تاکید کرد: امروز این آمادگی در ارکان نظام از جمله در قوای قضائیه، اجرایی و مقننه وجود دارد تا ظرفیت مردمی استفاده شود زیرا این نظام یک نظام مردم سالار دینی است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به این مطلب که صلح و سازش ظرفیت بسیار مهمی است، گفت: قوه قضائیه از حدود ۲۰ سال قبل از ظرفیت های مردمی برای صلح و سازش استفاده کرده است و پرونده های پیچیده و مشکلات بزرگی بر مبنای همکاری سران طوایف، متنقذین و ریش سفیدان به مصالحه ختم شده است که نزاع های دسته جمعی، قتل های طایفه ای و ... از جمله این موارد بوده است.

حجت الاسلام حمیدی، رعایت عدالت در رفع اختلافات را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید بر مبنای توصیه های دینی و اسلامی، از ظرفیت های صلح و سازش برای حل پرونده ها استفاده شود.

وی بر همکاری مردم، سران طوایف و علما در پیشگیری از وقوع جرم نیز تاکید و اظهار داشت: بدون مشارکت مردم در حوزه پیشگیری از وقوع جرم موفق نخواهیم بود.

عالی ترین مقام قضایی استان کرمان، با اشاره به این مطلب که برخی آمار جرایم و آسیب های اجتماعی موجود زیبنده نظام اسلامی نیست، تصریح کرد: رفع این مسائل نیازمند کمک سران طوایف، علما، مصلحین و حکمین قرانی است.

حجت الاسلام حمیدی تاکید کرد: همواره تاکید داریم که مقامات قضایی ارتباط خود با مردم، علما، سران طوایف، ریش سفیدان و متنفذین را حفظ کنند تا بر این مبنا قدم های بلندتری در مسیر اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برداشته شود.

وی تصریح کرد: این نظام و انقلاب به پشتوانه مردم این راه پرپیچ و خم و طولانی را تاکنون طی کرده است و مردم بوده اند که این نظام را به وجود آورده اند، هزینه های سنگین حراست و حفاظت از نظام را پرداختند و توطئه های دشمنان را خنثی کرده اند.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان، اظهار داشت: مردم همواره در صحنه های دفاع از نظام و انقلاب حضور داشته اند و در ۲۲ بهمن ماه سال جاری نیز مشت محکمی به دهان دشمنان این نظام و انقلاب خواهند زد، زیرا مردم همواره ثابت کرده اند که در این برهه ها حضور دارند و امسال نیز یکبار دیگر دِین خود به نظام، انقلاب و شهدا را ادا خواهند کرد.

حجت الاسلام حمیدی؛ جایگاه و نفوذ کلام علما، سران طوایف، متنفذین و ریش سفیدان را مورد اشاره قرار داد و افزود: انتظار می رود که این نفوذ کلام و جایگاه اجتماعی علما، سران طوایف، متنفذین و ریش سفیدان برای حفظ وحدت، اتحاد و نگه داشتن مردم در صحنه بیشتر استفاده شود زیرا این افراد نقش مهمی در حفظ و حراست از ارکان نظام و انقلاب را بر عهده دارند.

گره گشایی از پرونده های سنگین قضایی با همکاری سران طوایف شرق و جنوب کرمان

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان: جلب همکاری علما و ریش سفیدان برای توسعه امنیت، اقدامی فنی و پسندیده است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان گفت: اینکه دستگاه قضایی دست همکاری خود با علما، ریش سفیدان، سران طوایف و متنقذین برای توسعه امنیت و رفع اختلافات را به سوی این افراد دراز کرده است، اقدامی فنی پسندیده و درست است.

حجت الاسلام و المسلمین حسن علیدادی سلیمانی در ششمین گردهمایی علما و سران طوایف جنوب و شرق استان کرمان، افزود: گاهی حتی سکوت یکی از ریش سفیدان و متنقذان در یک حادثه موثر خواهد بود و از این رو باید در این دنیا هر اندازه که توان داریم از بروز حوادث بد جلوگیری کنیم.

وی تاکید کرد: آمارها نشان می دهد که دستگاه قضایی استان کرمان در بهره گیری از توان علما، سران طوایف، ریش سفیدان و متنفذین در راستای صلح و سازش موفق عمل کرده است و امیدواریم که خداوند بر این توفیقات بیافزاید.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در ماه های اخیر با یک جنگ ترکیبی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی روبرو بوده ایم و دشمنان علنا اعلام کردند؛ که تمام توان خود را برای ضربه زدن به این نظام مقدس به کار گرفتند، اما بحمدالله ناامید شدند و البته مفهوم آن این نیست که در آینده اقداماتی را انجام نمی دهند و حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه بر این یأس دشمن می افزاید.

گره گشایی از پرونده های سنگین قضایی با همکاری سران طوایف شرق و جنوب کرمان

امام جمعه اهل تسنن فهرج: ملت ایران هیچ زمانی دست خود را در برابر بیگانگان دراز نمی کنند

امام جمعه اهل سنت فهرج با اشاره به این مطلب که پیروزی انقلاب اسلامی ایران به واسطه اتحاد، مودت و برادری حاصل شد، گفت: انقلاب اسلامی ایران و نهضت حضرت امام (ره) آمد تا جایگاه فراموش شده اقوام و احزاب را به آنها برگرداند و حقوق انها را در قانون اساسی به ثبت برساند.

مولوی عبیدالله شیهکی در ششمین گردهمایی علما و سران طوایف جنوب و شرق استان کرمان به تنوع قومیتی در کشور اشاره و بیان کرد: سران طوایف، بزرگان، ریش سفیدان و متنفذین که نقش اصلی را در امنیت و صلح و سازش ایفا می کنند، در معادلات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نیز نقش مهمی دارند.

وی به نقش سران طوایف و ریش سفیدان در حوزه آسایش و رفاه عمومی، اشاره و عنوان کرد: زیربنای تمامی برنامه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در گرو امنیت است و اگر امنیت نباشد ما نیز نیستیم.

امام جمعه اهل سنت فهرج با اشاره به این مطلب که امروز امنیت کشور ما مثال زدنی است و باید قدردان آن بود، تاکید کرد: ریش سفیدان نه تنها در صلح سازش و جلوگیری از اختلافات قومی نقش ایفا می کنند، بلکه در کنار مسئولان نظامی و انتظامی نقش مهمی در ارتقای امنیت دارند.

مولوی شیهکی یادآور شد: دشمنان دندان های خود را تیز کرده اند که جمهوری اسلامی ایران نباشد و آن را مورد حمله قرار دادند و ضامن بقای جمهوری اسلامی ایران، این است که مردم و ریش سفیدان نقش اساسی را دارند و حرف اول را می زنند.

وی اظهارداشت: کشور جمهوری اسلامی ایران یک کشور امن و با اقتدار است و در این حوزه ها، حرف اول را در جهان می زند و از همین رو بود که دشمنان سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را ترور کردند تا از اقتدار نظام بکاهند.

امام جمعه اهل سنت فهرج گفت: ملت ایران هیچ زمانی دست خود را در برابر بیگانگان دراز نمی کنند زیرا این انقلاب بر اساس اخلاص و تقوا بنا گذاشته شده
.
وی از رئیس دادگستری فهرج نیز تقدیر کرد و گفت: باید قدر این اتحاد و برادری را بدانیم.

یکی از سران طوایف جنوب استان کرمان نیز در این ایین گفت: از دیرباز نهادهای مردمی و سران طوایف نقش فعالی در مداخلات پیشگیرانه ایفا کرده اند و این کار در جنوب استان دارای قدمت بالای چند قرن است.

فلاحی تصریح کرد: برقراری امنیت پایدار با مشارکت مردم و با محوریت سران طوایف قابل دوام و بقا است.

وی یادآور شد: در زمان های قدیم که دسترسی به مقامات میسر نبود، سران به وظایف سنتی خود عمل می کردند و نسبت به ایجاد امنیت و صلح و سازش اقدام می کردند و امروز با جهت گیری و تدابیر دستگاه قضایی، در راستای منویات رهبری و گام دوم انقلاب و سند تحول قضایی اقدامات اساسی به منصه ظهور رسیده است.

شایان ذکر است؛ در این آئینن چند تن از سران طوایف به بیان دیدگاه ها و درخواست های خود پرداختند و در نهایت موضوع صلح و سازش میان دو خانواده نیز مورد تقدیر حاضران قرار گرفت و از علما، ریش سفیدان، متنفذین و سران طوایف فعال در حوزه صلح و سازش نیز تقدیر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha