بزرگترین بنای خشتی جهان در شب ها زنده و درخشان شد

مدیر کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان کرمان، گفت: ارگ تاریخی بم با اجرای طرح نورپردازی برای نخستین مرتبه بعد از وقوع زلزله دلخراش دی‌ ماه ۸۲ در شب نیز زنده شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ فریدون فعالی در آیین بهره‌ برداری از پروژه نورپردازی ارگ قدیم بم، گفت: فاز نخست نورپردازی ارگ تاریخی بم با اعتبار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان شرایط را برای بازدید بیشتر و بهتر مسافران در شب از این ارگ زیبا مهیا کرده است.

وی افزود: ارگ تاریخی بم با اجرای پروژه نورپردازی برای نخستین مرتبه بعد از وقوع زلزله دلخراش دی‌ ماه ۸۲ در شب نیز زنده شد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمان، اضافه کرد: علاوه بر بهره برداری از طرح نورپردازی ارگ بم، از ۹ طرح دیگر در ارگ تاریخی بم که فضاهایی برای بازدید از این بنای تاریخی را ایجاد کرده رونمایی و پرده‌ برداری شد.

فعالی، بیان کرد: در طول یک سال حدود ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای مرمت و بازسازی این بنای تاریخی پیش‌ بینی و هزینه شد، که فضاهای بیشتری برای بازدید از این مکان تاریخی مهیا کردیم.

وی عنوان کرد: موزه باستانیش ناسی در محل اصطبل ارگ تاریخی طراحی و اجرا شد و همچنین اصطبل مرمت و باز زنده‌ سازی کاربری به آن ارائه شد و برای هر مکان تاریخی قبل از مرمت کاربری تعریف و سپس مرمت می‌ شود.

مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمان، تأکید کرد: گردشگرانی که به استان کرمان بخصوص به شهرستان بم برای بازدید جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی سفر می کنند، امسال ارگ بم را متفاوت‌ تر از سال‌ های قبل خواهند دید و برای آن‌ ها جذاب‌ تر خواهد شد.

فعالی، اظهار داشت: برای اولین بار امکان بازدید از ارگ قدیم بم در شب فراهم شده است و همچنین اجرای برنامه‌ های دیگری از جمله پروژه “نور و صدا” نیز در این بنای تاریخی در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: اقامت گردشگران در ارگ تاریخی بم در دستور کار قرار دارد و با احیای برخی از منازل در این بنای تاریخی؛ امکان اسکان در ارگ فراهم می‌ شود.

مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمان، ابراز داشت: نورپردازی ارگ قدیم در فاز دوم تکمیل خواهد شد و برای این کار اعتبار ۳ میلیارد تومانی پیش بینی شده است.

فعالی، ادامه داد: کار مرمت این بنای تاریخی با رعایت تمام اصول فنی و معماری انجام شده است و نوروز ۱۴۰۳ امکاناتی در ارگ تاریخی بم مهیا می‌ شود، تا شرایط جدیدتری برای بازدید گردشگران فراهم شود.

وی، در خصوص تکمیل ارگ تاریخی بم نیز گفت: تاکنون ۹۰ درصد از ارگ تاریخی بم که در زلزله ۸۲ تخریب شده بود، با اصول فنی و رعایت ضوابط و استحکام بخشی که انجام شده بود، احیا شده است.

مدیر کل میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان، یادآور شد: قبل از وقوع زلزله سال ۸۲ در بم فضاهایی در ارگ تاریخی وجود داشت، که کاربری نداشت و مرمتی روی آن‌ ها صورت نگرفته بود.

فعالی، گفت: توسط تیم کارشناسی برای فضاهایی که قبل از زلزله کاربری نداشته‌ اند هم برنامه داریم تا آن‌ ها را هم به چرخه حیات برگردانیم.

وی خاطرنشان کرد: طی یک سال گذشته حدود ۲۰ میلیارد تومان برای بازسازی و مرمت این بنای تاریخی اعتبار در نظر گرفته شده است، که هر ساله مبلغی توسط وزارت میراث‌ فرهنگی برای مرمت آن اختصاص داده می‌ شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha